Нико Розберг и Алдо Коста от екипа на Мерцедес разказват какви са основните характеристики на предпазните колани в автомобилите от Формула 1.
– Коланите спасяват живот на всеки 7 секунди и са предпазили и много пилоти от F1 – категоричен е състезателят.
Той разказва, че първото нещо след качване в болида е да сложи коланите и продължава:
– Кокпитът обаче е толкова тесен, че не мога да ги закопчая сам и се налага механик да ми помага. Коланите спасяват животи, точно като в серийните автомобили, но във Формула 1 имат и вторична функция – без тях не бихме могли да устоим на силите при спиране. Коланът буквално ме предпазва да не излетя. Използваната от нас система всъщност е същата като тази на пилотите на изтребители – обяснява още Нико.
Инженерният директор Алдо Коста пък разкрива интересни подробности за тази конкретна част от оборудването.
– Системата е с шесточково закопчаване и тежи 0,8 кг. Горната част е от лек полиестер (военна спецификация). Закопчаващият механизъм и останалите компоненти са от титаниева сплав. Може да издържи натоварвания до 2,5 тона. Един пилот използва до 20 комплекта колани на сезон – обяснява той.
В началото на съществуването на шампионата на Формула 1 пилотите не използват предпазни колани. ФИА ги препоръчва за първи път през 1968 г. и ги прави задължителни от 1972 г. нататък.
– На пътя катастрофа с 30 км/ч без колан е със същите последици като падане от 4-метрова скала. Във Формула 1 се достигат 300 км/ч и съответно вече говорим за еквивалента на скок от 10-етажна сграда – допълва Коста.