Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 F1 отборите не подкрепят по-високия таван на разходите за Ауди

F1 отборите не подкрепят по-високия таван на разходите за Ауди

715
0
Ауди F1
снимка: Ауди

F1 отборите не подкрепят по-високия таван на разходите за Ауди. Според Аяо Комацу, всички екипи, с изключение на Заубер, са против това германския производител да може да харчи повече за заплати и други неща.

Комацу изрази силна загриженост по отношение на плана за Ауди. Шефът на Хаас предупреди, че той може да доведе до значителни усложнения и да отвори „кутията на Пандора“ във финансовите правила на спорта.

Сегашният отбор на Заубер, който скоро ще стане Ауди, е изправен пред теоретични финансови затруднения в сравнение с конкурентите си в F1. Тимът се намира в Швейцария. За сравнение, всички останали са базирани във Великобритания или Италия

ФИА използва данни за заплатите в Швейцария, предоставени от Организацията за икономическо сътрудничество и развитие. Федерацията реши да преодолее тези различия с изменение на правилата за тавана на разходите за 2026 г. Така ФИА на на практика направи изключение за Заубер/Ауди, за да компенсира по-високите разходи за живот и заплати в Швейцария.

Комацу разкритикува предложението на ФИА с аргумента, че то създава опасен прецедент.

„Защо отбор, базиран в Швейцария, има право на изключение? Всеки сам избира къде да създаде отбора си. В Лондон, Оксфорд и северна Англия цените са различни“, обясни Комацу.

„Така че къде се спираме? Къде се поставя границата? Ако погледнете тези неща, трябва да погледнете всички социални помощи и всичко останало. Също и [за] хората, които живеят в Швейцария, разсъжденията могат да бъдат различни, нали така?“

„Спомням си, че преди време се опитвах да наема някой от Заубер. Този човек обичаше отбора си и обичаше планините. Затова не искаше да идва в Англия. Затова всички тези неща влизат в уравнението.“

„Мисля, че е много опасно да се погледне едно измерение и да се каже: „Добре, тук е по-скъпо“. Може просто да се погледне цената на една бира или нещо друго, а след това да се каже: „Добре, по-скъпо е – следователно трябва да се даде изключение.“

Комацу добави,  че противопоставянето на предложението на ФИА е почти единодушно сред F1 отборите. Съвсем очаквано, то не е подкрепено от Заубер

„На заседанията на Комисията на F1, всички винаги са против, освен Заубер. Така че не знам защо ФИА напълно настоява за него“, каза шефът на Хаас.

Комацу също така постави под съмнение справедливостта да се решават проблемите с разходите в Швейцария. В същото време ФИА и F1 игнорират икономическите различия в страни като Италия. Именно тук са базирани екипи като Ферари и Виза РБ.

„Тогава трябва да кажете, какво ще кажете за тези момчета в Италия? Ферари и Виза РБ също имат съоръжения в Италия. Ние също имаме наполовина италианско съоръжение и наполовина британско съоръжение. Какво ще направите тогава?“

Шефът на Хаас изтъкна, че Италия предоставя данъчни облекчения за първите четири години за всички нови специалисти. Този фактор допълнително усложнява всеки опит за стандартизиране на финансовите правила.

„В Италия има огромни данъчни облекчения за първите [четири] години. Всъщност за това трябва да се конкурират, както когато Лоик Сера отиде от Мерцедес във Ферари, нали така?“

„Не искам да го използвам като пример. Един старши инженер, който отива от Великобритания в Италия, има определена финансова голяма полза във втората страна. Компенсирате ли това? Разбира се, че не.“

Накрая Комацу ракритикува по-широкия регулаторен подход на ФИА. Японецът твърди, че нарастващата сложност на тези правила често води до нови предизвикателства

„Ако не разгледате всяко едно измерение, е много, много трудно да го направите напълно справедливо. Можете ли да разгледате всяко едно измерение? Не мисля, че е така“, каза Комацу.

„Не искам да критикувам прекалено много ФИА. От друга страна, можете да видите и върху други правила – спортни правила- като например как правим тези времена на автомобилите за сигурност в квалификациите, ограниченията на пистата и всички тези неща.“

Шефът на Хаас също така предупреди, че прекалената регулация може да има обратен ефект.

„Колкото повече го регулирате, като определяте определени детайли, трябва да сте сигурни, че покривате всеки един сценарий. Колкото повече навлизате в детайлите, толкова по-трудно става покриването им. На практика си създавате]друг проблем.“

„Ако ни кажат: „Швейцария е освободена от горната граница на разходите“, какво следва? Това е като този проблем с времето на колата за сигурност в квалификацията. От F1 и ФИА направиха това, за да се опитат да решат един проблем в квалификацията, извън обиколката и т.н., но след това създадоха друг проблем“, заключи Аяо Комацу.