Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 Уилямс се бори с последствията от 15 катастрофи и как Колапинто все...

Уилямс се бори с последствията от 15 катастрофи и как Колапинто все пак може да се озове в Ред Бул

1182
0
Франко Колапинто, катастрофа
снимка: Майкъл Потс

Отборът на Уилямс се намира в много сложна ситуация в края на сезон 2024 във Формула 1. Екипът претърпя общо 15 тежки катастрофи на пилотите си тази година. В Катар от тима признаха, че от състезателния ден в Лас Вегас до края на шампионата в Абу Даби разполагат с един-единствен резервен нос.

В Уилямс претърпяха повече тежки катастрофи от всеки друг отбор в тазгодишното първенство на Формула 1. Преглед на инцидентите показва, че 7 от тях са на Алекс Албон

Състезателят от тайландски произход претърпя катастрофи в Австралия (тренировка, като там отборът му даде болида на съотборника му Логан Сарджънт), Япония (първа обиколка на състезанието), Канада (отнесен от Карлос Сайнц при завъртане на пилота на Ферари), САЩ (първа обиколка на състезанието), Мексико (два инцидента – удар в тренировка с Оливър Беърман и удар с Юки Цунода в началото на надпреварата) и Бразилия (катастрофа в Q3, заради която не стартира в състезанието).

Логан Сарджънт и Франко Колапинто имат по 4 катастрофи. Американецът бе освободен заради представянето си и аржентинският пилот дойде на неговото място. В началото Колапинто тръгна силно, но в последните състезателни уикенди имаше наистина тежки инциденти. Разби се в Q2 на квалификацията в Сао Пауло и след това зад сейфти кара по време на състезанието в Бразилия. Накрая катастрофира в Q2 в Лас Вегас. Четвъртият му инцидент е от тренировка по-рано през сезона в Азербайджан.

Струпването на катастрофи в началото на сезона повлия негативно на запаса от резервни части на отбора. F1 тимовете внимават какви количества елементи произвеждат заради бюджетните лимити. Повече инциденти за кратък период от време изчерпва резервите и се изтеглят ресурси, които след това не могат да се вложат в развитие. Последната серия – 5 големи катастрофи в рамките на три състезателни уикенда – е още по-унищожителна за екипа. В Катар в момента Колапинто например е със стара спецификация на окачването на FW46. По болида му има и някои по-стари аеродинамични компоненти. Това прави автомобила по-тежък и по-сложен за управление на писта, която аржентинецът не познава. От Уилямс се надяват и двете коли да са в нормална конфигурация за Абу Даби, но не знаят дали ще се справят.

„Опитваме се да ограничим щетите колкото се може повече до настоящия сезон, за да не пострада програмата ни за догодина“, отбеляза шефът на Уилямс Джеймс Ваулс

„Но при такива числа – 15 катастрофи официално, просто не можеш да се съсредоточиш върху това да търсиш представяне. Само пазиш настоящото статукво. И това е разочароващо. От 25 години работя в този спорт и не помня нещо толкова лошо като тази ужасна серия. Трудно е, наистина много трудно“, призна Ваулс.

„На настоящия етап от годината вече сме отделили достатъчно ресурси, за да сме сигурни, че фокусът ще е върху развитието за 2026 г. Още се опитваме да променим някои от настоящите процеси и структури. Но като цяло катастрофите причиняват разсейване, което отклонява вниманието настрани“, добави шефът на Уилямс.

Катастрофите от последните състезателни уикенди имат негативно влияние не само върху отбора от Гроув, но и върху изгледите за бъдещата кариера на Колапинто. Ред Бул проявяваше интерес към аржентинеца. В Катар обаче Кристиан Хорнер посочи, че досега Франко има три чудесни надпревари и три, които трябва да забрави.

„Очевидно е, че има талант, но напрежението в този бизнес е много голямо“, добави шефът на Ред Бул във Формула 1.

Ваулс каза, че не може да се очаква младежът да е завършен F1 пилот след пет старта в Гран при. Същевременно обаче Колапинто може да се окаже с неочакван коз в своя полза

Още след появата му във Формула 1 се заговори, че евентуално може да получи подкрепа от най-големия спонсор на Серхио Перес – Карлос Слим. Теорията получи и реално изражение, след като Слим бе забелязан да разговаря с мениджъра на Франко. Главният изпълнителен директор на Ред Бул Оливер Минцлаф пък бе само за ден в Лас Вегас и една от срещите му бе точно с Уилямс.

Перес ще навърши в края на януари 2025 г. 35 години. Той едва ли ще се състезава още дълго, дори да остане в Ред Бул през следващия сезон. Колапинто е само на 21. Ако го подкрепи, Карлос Слим ще продължи да работи с пилоти в Латинска Америка, където пазарът на енергийни напитки е на стойност $3 млрд. годишно и се очаква да расте с по 8% годишно чак до 2031 г. Ако Ред Бул вземе Колапинто, дори не в тима от Милтън Кийнс, а в отбора от Фаенца, то компанията пак би могла да продължи промоционалната си работа в региона с пилот от Формула 1.