Валтери Ботас коментира престоя си в Заубер. Финландецът призна, че преминаването му в швейцарския отбор е било „грешка“. Ботас също така разкри, че ситуацията в екипа се е влошила след напускането на Фредерик Васьор в края на 2022 г.
Ботас се присъедини към тогавашния тим на Алфа Ромео през 2022 г. Финландецът избра да продължи кариерата си в базирания в Хинвил отбор, след като беше освободен от Мерцедес. Заедно с него дойде Гуаню Жу.
Първата кампания на Ботас с Алфа Ромео/Заубер беше изключително силна. Той записа редица класирания в челната десетка, включително пето място в Гран при на Емилия Романя. Именно силните резултати на Ботас помогнаха на отборът да заеме шестото място при конструкторите, което беше най-силният резултат от години насам
Ботас призна, че се е присъединил към семейството на Заубер най-вече заради Фредерик Васьор. Двамата се познават отлично и са работили заедно в младежките формули.
„Фред беше важна част от това, работих с него и преди“, обясни Ботас. „Имаше ясен план и цел за трите години сътрудничество и знаеше как да я постигнем. За съжаление, тези планове отидоха в кошчето, когато той напусна.“
Васьор напусна Заубер в края на 2022-ра, за да се присъедини към Ферари. Ботас вярва, че именно това е била основната причина за кризата, в която започна да изпада отбора. Дълго време Заубер така и не успя да намери подходящ заместник на французина. Неговите отговорности се изпълняваха от бившия главен изпълнителен директор на Заубер Груп Андреас Зайдл и управляващия директор Алесандро Алуни Брави.
„Имахме добри взаимоотношения и ясни цели. Това се промени много“, призна Ботас. „Не го обвинявам [Васьор], защото ако си шеф на отбор и имаш възможност да отидеш във Ферари веднага го правиш.“
Представянето на Ботас ставаше все по-лошо и по-лошо. Миналия сезон финландецът финишира само четири пъти в зоната на точките, докато тимът се срина до деветото място при конструкторите. Тази година Ботас изпитваше огромни затруднения и записа най-слабия сезон в кариерата си. Той не спечели нито една точка и финишира 22-ри в крайното класиране. Това го кара да смята, че престоят му в Заубер е бил „грешка.“
„Беше грешка. Не можеш да предвидиш бъдещето. Всичко започна добре през първата година, но след това вървеше стремглаво надолу“, каза Ботас. „Но да, не можеш да предвидиш бъдещето. Просто искам да съм сигурен, че следващата стъпка, която ще направя, ще е добра и се надявам да дойдат по-добри времена.“
Опитният финландец призна, че е имал възможност да се върне в Уилямс. Той обаче е отказал офертата на британския отбор. Така в крайна сметка Уилямс избра Александър Албон.
„В този момент имаше и оферта Уилямс“, призна Ботас. Той намекна, че може би е щял да се справи по-добре в по-стабилна среда.
Финландецът също така призна, че е можел да си тръгне от Заубер още след раздялата с Васьор. Той е имал клауза в своя договор, която му е позволявала да напусне предсрочно. Ботас обаче е предпочел да остане и да бъде част от проекта на Ауди в F1. За съжаление, германският производител не мислеше така и реши да го освободи след края на изминалата кампания
„Имах клауза. Тя гласеше, че ако Фред си тръгне, мога да да го направя и аз. Но след като Ауди потвърди, че се присъединяват кум спорта си мислех, че ще бъда опората на този проекта. Това обаче не се случи“, заяви финландецът.
Ботас не завърши последния си старт със Заубер в Абу Даби. 35-годишният пилот имаше контакт със Серхио Перес в началото на надпреварата, заради който получи 10-секундно наказание. После той се удари с Кевин Магнусен и оттегли от надпреварата. Това му коства ново наказание, което обаче едва ли ще бъде изтърпяно.
За момента не е ясно какво ще е бъдещето на Ботас. Говори се, че той ще бъде резервен пилот на Мерцедес. Отборът от Бракли търси заместник на Мик Шумахер, който реши да напусне и да се фокусира изцяло върху WEC.
Вижте тази публикация в Instagram.