Екипът на Ред Бул даде отговори на повечето въпроси от последните месеци относно пилотите на тима. Серхио Перес бе освободен с незабавен ефект. Лиам Лоусън получи договор за 2025 г. Не е обявено само кой ще е съотборник на Юки Цунода в Рейсинг Булс (бившият Торо Росо/Алфа Таури/Виза РБ) през следващия сезон. Но междувременно шефовете на тима от Милтън Кийнс опитаха да обяснят защо предпочетоха Лоусън пред Цунода.
„Беше много близко между двама им. Имам предвид, че Юки е много бърз пилот. Има три или четири сезона опит досега. Свърши много добра работа за нас в теста на гуми в Абу Даби. Инженерите бяха впечатлени от представянето му. Но просто почувствахме, че с Лиам ще е по-добре“, посочи Кристиан Хорнер
„Ако навлезете в анализите на състезанията, темпото – тези му показатели бяха малко по-добри. Квалификационната му скорост бе много близка с тази на Юки. Трябва да се предположи, че потенциалът на Лиам, който има само 11 състезания, само ще се развива и укрепва. Той показа истинска психическа устойчивост и твърдост. Инженерите се радват да работят с него. Има и добра работна етика. Страхотно е, че Юки все още ще работи с Рейсинг Булс догодина. И разбира се, е наблизо ако го потърсим някога“, каза още Хорнер.
След това Хорнер заяви на практика, че ако догодина Цунода не потрябва на Ред Бул, това ще му е последния сезон в екипите на австрийската компания за енергийни напитки.
„Определено сме наясно, че ако не успеем да дадем възможност на Юки догодина, то едва ли има смисъл да го задържаме. Не може един пилот да е в поддържащия тим в продължение на пет години. Не може постоянно да си шаферката. В един момент го пускаш и търсиш нещо различно“, посочи Хорнер.
Този коментар поражда интересни размисли като например защо Цунода е толкова време в малкия екип на Ред Бул. Японският пилот изпълни всичко, което бе поискано от него и накрая отново друг пилот бе предпочетен за големия отбор. Любопитно е също така какво влияние ще има Хонда в Астън Мартин. Японският концерн ще работи с отбора от Силвърстоун от 2026 г. и може да опита да намери място на Юки там.
Обяснението на Хелмут Марко защо Ред Бул предпочете Лоусън също не звучи особено убедително. 81-годишният австриец наблегна на твърдостта на новозеландеца, а от Милтън Кийнс през по-голямата част от сезон 2024 повтаряха, че им трябва пилот, който да носи точки.
„Лиам вече доказа, че е твърд пилот. Не се свени да се бори с големи имена, както се случи с [Фернандо] Алонсо, [Люис] Хамилтън, както и с Перес.“
„Сега трябва да покаже отново, че може да се състезава. В квалификациите е горе-долу на същото ниво като Юки. Бих казал, че в надпреварите е по-постоянен. Има известни колебания, но не мисля, че има и десет състезания досега. Това идва с опита. Лоусън ми напомня на Брус Макларън или Дени Хълм – здраво стъпил на земята и психически стабилен“, коментира Марко.
View this post on Instagram
Така се стига до реакциите на всичко това и немалка част от тях са, че Ред Бул бърка, залагайки на Лоусън
Основната посочена причина е, че опитът на Цунода е несравнимо по-голям от този на новозеландеца. Какъвто и потенциал да има Лоусън, очакванията са следващият шампионат във Формула 1 да е много оспорван. Това означава, че той ще трябва от самото начало да е на много високо ниво и не само да носи точки на отбора, но и да помага на Макс Верстапен – нещо, което Перес не можеше да върши от средата или дъното на колоната през 2024 г.
Бе посочен вариант, при който Ред Бул можеше да сложи Цунода за съотборник на нидерландеца. По този начин щеше да провери директно дали японският пилот може да се справи, а междувременно Лоусън щеше да продължи да трупа опит. Бе зададен и въпросът ако новозеландецът е толкова специален талант, защо получи шанс в края на договора си? Ред Бул промотира бързо пилотите, които смята за наистина перспективни. Липсата на опит обаче проличава страшно бързо и екипът изхвърля съответния състезател. Това изпитаха на свой гръб Алекс Албон и Пиер Гасли например и им трябваха съвсем различни усилия, за да запазят и продължат кариерите си във Формула 1. Албон имаше 12 Гран при старта преди да го вземат в Ред Бул на мястото на Гасли. Лоусън е с 11.
В един от анализите бе развита тезата, че изборът е правилен, но от гледна точка убедеността на коментиращия, че Верстапен ще отиде в Астън Мартин за 2026 или 2027 г.
От тази гледна точка Лоусън се явявал като естествен негов приемник. Не е ясно обаче дали междувременно притежава скоростта, необходима на Ред Бул, за да е достатъчно близо до Макс и да носи точки на екипа. Досега Лоусън се е справял добре във всеки шампионат, в който е карал, но това е възможно най-високото ниво с най-голям натиск и напрежение. Опитен пилот като Перес потъна и не можа да се справи със станалия труден за управление Ред Бул. Затова и нерядко се среща разсъждението, че новозеландецът е краткосрочна опция за отбора от Милтън Кийнс, където просто не искат Цунода. А ако Лоусън също не се справя, желаещи да карат за Ред Бул във Формула 1 не липсват.