Макар да изглежда не особено логично, двигателите са доста тежко натоварени по време на всяка обиколка по улиците на Монте Карло. Това разкри шефът на Рено Спорт Жан-Франсоа Кобе след вчерашната повреда в мотора на Хейки Ковалайнен. Тя наложи спиране на тренировките и Кобе обясни, че двигателят на финландския пилот е бил доста стар, с над 2200 км пробег.
Атрактивната повреда стана повод за чудесен анализ от известния мустакат французин. Той обясни, че в Монако максималните режими на работа на двигателите са 15-17000 оборота, а не 17-18 000 както на останалите писти, но натоварването е много специфично и е особено важна добрата работа в по-ниските режими, които определят скоростта при излизане от множеството бавни завои.
Двигателите работят само 50% от обиколката на максимална мощност, а не около 70%, колкото на останалите трасета. Максималната скорост не надхвърля 300 км/ч, а достига едва 290 при излизането от тунела и именно поради спецификата на трасето всичко и в работата на моторите е различно.
– Всяка писта е специфична, но Монако няма аналог – категоричен е Кобе, който днес ще бъде в центъра на събитията по празнуването на 50 години от създаването на Рено Спорт.
Тържествата ще са на енергийната станция на Ред Бул, ще има демонстрации на нов концептуален модел, както и формули, специално представяне и обяд с легендарния Ален Прост.
Спецификата на неделното състезание от гледна точка на двигателите обаче е наистина крайно интересна тема с подробностите, че от старта до първия завой има само 140 м. Пилотът, който е на полпозишън, ще ги измине само за 4 секунди, а това означава, че няма да може да активира напълно системата KERS и отново гъвкавостта и реакцията на мотора ще имат много важна роля. В тези области французите смятат, че имат предимство пред по-силните като максимална мощност двигатели на Мерцедес и Ферари.
Следващият много важен фактор е доброто избиране на кривите на мощността и въртящият момент при подхода към казиното, където за 10 секунди колите се изкачват на 30 метра. В тази зона, а и за доброто преминаване на повечето завои, изборът на по-къси предавки е предимство, но всичко трябва да се оптимизира така, че да не се налага двигателят да работи безкрайно на прекъсвач след това и в другите два сравнително по-бързи участъка.
Най-бързият е зоната на тунела, където от втора се качва до седма предавка, но целият участък от входа на пристанището до новия шикан е само 670 метра.
Напълно различна като цяло е настройката на двигателя, за да може да се премине и през най-бавното място на пистата – фибата преди тунела, където скоростта е едва 44-45 км/ч, слиза се до първа предавка и 6500 оборота. На много други трасета при подобна стойност двигателят се изключва.
В Рено са уверени, че в тези ниски режими имат предимство, както и в по-ниската консумация на гориво, което позволява на техните пилоти да стартират малко по-леки от съперниците, а това има много важно значение и при работата с гумите.
В миналото често се е случвало обаче не техниката, а пилотът да гарантира победата със своите умения и поради тази причина Кобе е категоричен още, че много внимателно ще вземат предвид впечатленията на всеки от състезателите си в Ред Бул, Уилямс, Катерам и Лотус и тогава ще направят финалните настройки.
Според съперниците от Макларън именно колегите им от Лотус са големите фаворити за победата в неделя след видяното през вчерашния първи ден за тренировки.