Новият сезон в световния шампионат за туристически автомобили (WTCC) стартира този уикенд със състезанията на легендарната италианска писта Монца. Ултрабързото трасе е домакин не само на тази надпревара, а още на кръг от Формула 1, като освен това там се състоя първия в историята WTCC старт през 2005 г.
От тогава досега първенството почти всяка година отскача до Монца (с изключение на 2009 г., когато състезанието се прехвърли временно на Имола).
WTCC е един от най-популярните автомобилни шампионати през последните години. Организаторите му се гордеят, че е второто по гледаемост първенство след Формула 1. Това в комбинация с изключително запалените италиански фенове е гаранция за вълнуващ уикенд и пълни трибуни на пистата.
Почти всички от производителите, участвали в WTCC, са печелили на Монца. Турбодизелите на Сеат записаха впечатляваща серия от шест поредни успеха в периода 2007-2009 г. (състезанията в шампионата са по две на уикенд). BMW бяха първи три, а Алфа Ромео – два пъти, докато Шевроле триумфираха в последните три старта (Роб Хъф записа двоен успех миналия сезон).
Състезателният уикенд всъщност стартира още в четвъртък (8 март) с пълен тест ден, състоящ се от пет едночасови сесии.
25 пилоти от 14 държави ще се състезават в тазгодишното издание на WTCC с общо 4 модела автомобили: Шевроле Круз, BMW 320, Сеат Леон и Форд Фокус. Иван Мюлер и Шевроле са настоящите шампиони (те взеха две поредни титли през 2010 и 2011 г.). Круз-овете доминирах през целия минал сезон и буквално пренаписаха рекордите и постиженията в историята на световния шампионат за туристически автомобили. Мюлер и съотборниците му Роб Хъф и Ален Меню през повечето време заемаха местата на подиума и си оспорваха короната до финала. Въпросът е ще сложи ли някой от съперниците им край на доминацията.
– Невъзможно е да се каже в момента – твърди Мюлер. – През зимата мое да си работил много, но докато не се изправиш лице в лице с противниците си, не знаеш каква е позицията ти. Знам, че ние свършихме много неща и напреднахме малко в сравнение с миналата година. Но да стартираш сезона с 40 кг по-тежък от останалите на грида, няма да направи живота ни по-лек. Що се отнася до останалите, то не мога да кажа и те колко са конкурентоспособни. Сигурен съм обаче, че Сеат ще са по-бързи, след като Сеат Спорт се грижи за тях – допълни трикратният шампион.
Пилотите в шампионата пък са със значително по-ниска средна възраст в сравнение с предходни сезони. Първенството по принцип се разглежда като поле за изява на по-възрастни състезатели (особено в сравнение с всички формула-категории) – около 40-те, а дори и по-големи. За първи път през 2012 г. обаче повече от половината на грида ще са под 30-годишни, а Пепе Ориола е само на 17 – най-младият пилот в историята WTCC. Според организаторите това е ясен знак, че сериите вече са смятани за сериозна алтернатива на болидите.