Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 ФИА официално потвърди връщане на правилата за дифузьорите към варианта от Валенсия

ФИА официално потвърди връщане на правилата за дифузьорите към варианта от Валенсия

77
0
ФИА

Световната автомобилна федерация (ФИА) официално потвърди връщане на правилата за дифузьорите към варианта от Валенсия. В обобщение на ситуацията, представено от пресофиса на организацията под формата на интервю, се съобщава, че отборите от Формула 1 са постигнали единодушно съгласие. Това означава, че те няма да могат да сменят картите за управление на двигателите между квалификацията и състезанието, но ще запазят свободата да правят промени в настройките след старта на надпреварата.


– Проблемът [с дифузьорите] се появи малко преди Гран при на Испания. Откъде дойде – от страна на ФИА или на отборите?

– Проблемът бе огласен от ФИА, когато започнаха да се появяват данни за някои екстремни режими на работа на двигателите. Тревожеха ни определени концепции на изпускателните системи (разположението на тръбите) и карти за управление, създавани с основната цел да подобряват аеродинамичното представяне на автомобилите. Преди това се смяташе, че каквото и да е влияние върху аероповедението (включително подобряване) е инцидентно спрямо основната цел на двигателя и изпускателната система.

– Защо решихте да действате?

– Решихме да действаме, тъй като считаме екстремните режими за управление на двигателите за нелегални. Също така ако ситуацията беше оставена в заварено положение отборите щяха да похарчат сериозни средства за развитието на системите до края на сезона.

– Обдухването на дифузьорите при спряно подаване на газ извън правилата ли е според правилника за 2011 г.?

– Определено го смятаме за съмнително. Ключът в случая е дали смятаме, че има друга причина за създаването на определена карта за управление на мотора освен основните му функции.

– Това неочакван ефект от забраната на F-duct системите ли е?

– Не, двете неща не са свързани.

– Защо не бе възможно да се въведат просто различни конкретни ограничения за горещото и студено обдухване, които да важат за всички?

– Точно това се опитахме да направим при първата си комуникация с отборите на 12 май. Скоро обаче стана ясно, че ситуацията е по-сложна от първоначалната ни преценка. Основният проблем бе трудността да сме сигурни, че няма да попречим на отборите да използват напълно легитимни стратегии при забраната на споменатите екстремни режими. Затова отложихме въвеждането на мерките за Гран при на Великобритания. Имаше и други, чисто технически фактори, които трябваше да се вземат предвид.

– Какви бяха мерките, въведени за Гран при на Европа във Валенсия?

– При прегледа режимите на управление на двигателите на няколко отбора стана ясно, че се използват екстремни карти за кратки периоди в квалификацията, а след това се сменят с други за състезанието. Усещането бе, че това противоречи на духа на правилата на затворения парк, но по-важното е, че дори в условията на parc ferme може да се осъществи връзка с автомобил посредством електронни устройства със свободен достъп, докато настройките не се пипат. Затова информирахме отборите на 14 юни, че нямат право да сменят картите във Валенсия и това се случи, като автомобилите вървяха без особени затруднения.

– Защо въпросът продължи да се обсъжда във Великобритания и защо нещата се промениха от петък за събота?

– Въпросът продължи да бъде дискутиран, тъй като един производител на двигатели (Рено Спорт) не желаеше наложените настройки и продължи да се опитва да ни убеди, че са им необходими алтернативни реглажи, за да поддържат стабилността и издръжливостта на агрегатите си. В последния момент ни бе предоставена допълнителна информация, която не можехме да отхвърлим, след като вече бяхме направили малко изключение за друг производител (Мерцедес-Бенц HPE). Разговорите в петък вечер и събота сутрин доведоха до виждането, че сме отстъпили прекалено много. И за да сме честни с всички производители, чиито автомобили бяха представени в правилната конфигурация, върнахме спецификациите към посочените в бележката ни до отборите на 20 юни. Според тези изисквания се проведоха останалите събития в събота и неделя на Силвърстоун.

– Каква бе целта на двете извънредни заседания на техническата група на Силвърстоун?

– След събитията от петък президентът на ФИА сметна, че би било полезно да се проведе открита дискусия, за да се провери дали може да бъде постигнат консенсус. Вследствие на тези две срещи имаме единодушно споразумение между отборите да се върнат към режима на управление на двигателите от Валенсия, тоест да имат свобода за настройките, но да не променят картите между квалификацията и състезанието. Мнението бе, че това е най-разумното решение за един сложен проблем, тъй като намирането на алтернативно решение, което да е честно към всички производители на агрегати, стана крайна малко вероятно.

– Щяха ли да се появят протести, ако ФИА не се бе намесила?

– Всички отбори постигнаха консенсус, така че нямаше да има смисъл.

– Решен ли е вече проблемът?

– Да. Всички автомобили ще карат във варианта от Валенсия за остатъка от сезона.

– Има ли тепърва вероятност за протести?

– Оптимисти сме, че този сезон няма да има повече протести по въпросите за картите за управление на моторите. В допълнение към основното споразумение, постигнато на срещите на техническата работна група, бе договорено и че нито един тим няма да протестира срещу друг по въпроси, касаещи точно тези теми, за остатъка от сезона.

– Какво ще се случи през 2012 г. и след това?

– Отборите вече постигнаха съгласие за стриктно определена позиция на тръбите на изпускателната система. Нещата с картите за управление на моторите остават свободни (в рамките на съществуващите ограничения на SECU-то).