Обявената от ФИА забрана за смяна картите за управление на двигателите между квалификация и състезание, влизаща в сила още тази седмица във Валенсия, бе коментирана от малцина, но техническият директор на Рено Джеймс Алисън взе отношение по въпроса в специален пресрилийс на тима си.
– ФИА няма да позволява промяна режимите за управление на моторите по начина, по който това бе възможно досега. Можете ли да ни кажете повече за тази ситуация?
– Изискването на ФИА ще доведе до промяна цялостната дейност на екипите – независимо какви са системите им за обдухване. Основната промяна, считано от надпреварата на Силвърстоун, е следната: при вдигане крака на пилота от педала на газта, режимите на ECU-то трябва да са настроени така, че двигателят да затвори дроселовата клапа. Преди бе възможно картите за управление да се конфигурират така, че тя да остане отворена и скоростта да се намали чрез други средства. Освен това при спряно подаване на газ от страна на състезателя, картите трябва да са така регулирани, че да спират подаването на гориво към мотора – за да се прекрати така нареченото горещо обдухване, при което енергията на изгорелите газове се увеличава с горене в ауспусите.
Накрая, като това влиза в сила незабавно, е забраната препрограмирането конфигурацията на ECU-то между квалификацията и състезанието. Очаква се по този начин да се спре използването на екстремни реглажи на електрониката за квалификацията в затворения парк. Досега подобни действия в тези условия бяха изрично разрешени.
– Как според вас всичко това ще повлия това на Рено в сравнение с останалите отбори?
– Не е лесно да се прецени ефектът върху конкурентоспособността ни. Загубите за всеки автомобил с обдухван под/дифузьор ще са в две посоки: колко ще падне аеропритискането и до каква степен загубата на аеродинамично прилепяне ще разстрои баланса на колата. Но всички екипи с подобни системи ще имат проблеми в резултат на новите рестрикции. Някои ще загубят повече, други по-малко, но няма как да предвидим средните стойности. За нас конкретно има шанс да не сме толкова засегнати по отношение на баланса, защото удължените тръби на изпускателната ни система са ефективни точно поради разположението си – те стигат почти средата на болида. Това означава, че действието им така или иначе ще запази аеробаланса. Докато при насочен назад поток цялото аеропритискане от изпускателната система се генерира върху задната ос. Новите правила намаляват ефекта при влизането в завой повече, отколкото при излизане от кривата, така че различните от нашата система ще са по-нервни при спиране, а на измъкване ще има тенденция към нестабилност на предната част. Това обаче ще разберем със сигурност на Силвърстоун!
– Смятате ли, че подобна промяна в правилата е честна 7 състезания след началото на сезона?
– Всъщност ние бихме предпочели да запазим нещата непроменени за останалата част от състезателната година.