Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 Пистите са виновни за липсата на изпреварвания, убеден е Джеки Стюарт

Пистите са виновни за липсата на изпреварвания, убеден е Джеки Стюарт

64
0
Дейвид Култард,Джеки Стюарт,Кристиан Хорнер

Конфигурациите на пистите са в основата на скучните състезания във Формула 1, убеден е Сър Джеки Стюарт. Трикратният световен шампион изложи възгледите си в публикация за британския Телеграф и теорията му е, че трасетата са основната причина за липсата на изпреварвания в съвременната Формула 1 – а всички те са дело на Херман Тилке. Немецът отдавна е смятан за придворния архитект на Бърни Екълстоун, тъй като никой друг не е получавал шанс да създаде нова писта за F1 от близо две десетилетия насам.

Да, зоните за спиране в наши дни са много по-къси заради далеч по-ефективните спирачки и аеропритискане, което означава, че има по-малка зона за задминавания (в мои дни тя беше до около 200 м, сега е някъде към 50) – пише Стюарт. – Но самите трасета трябва да поемат своя дял вина. Най-просто казано, те са копия едно на друго и не наказват грешките. Вземете за пример последното състезание от 2010 г. да речем. Имаше четирима пилоти с шансове за титлата в Абу Даби, но Фернандо Алонсо бе фаворит сред тях. Той трябваше само да финишира четвърти, за да спечели трета корона. Не се случи, защото не успя да изпревари Виталий Петров – дебютант, завършващ първия си сезон в F1 и притежаващ малък (ако въобще имаше някакъв) опит за управление под такъв натиск.

Стюарт отбелязва също така в материала си, че испанецът цели 4 пъти изтърваваше контрола над Ферари-то си, а движещият се зад него Марк Уебър (друг от претендентите) не можа да се възползва от това, за да го задмине. Причината – Алонсо не бе наказан заради сериозните си грешки заради конструкцията на зоната за сигурност. А това, смята шотландецът, е просто неправилно.

Състезателните писти се промениха от моето време досега и благодаря на Господ за това. В онези дни състезаващ се от пет години пилот имаше шанс две към три да загине. Всяка година си отиваха между 4 и 6 души. Беше напълно неприемливо и се борих здраво за подобряване на сигурността в спорта. Сега са изминали почти 17 години от момента, когато за последен път загина състезател в болид от F1. Не мога да се сетя за индустрия, спорт или бизнес, в която да са достигнати подобни стандарти по отношение на риска. Но сега се оказва, че сме залитнали твърде много в обратната посока. Пистите не би трябвало да позволяват грешки да остават ненаказани. Тилке е автор на почти всяко ново трасе от началото на 90-те години. В някои отношения е свършил прекрасна работа, но се страхувам, че не се е постарал достатъчно по отношение на зрителите – смята Сър Джеки.

Шотландецът отбелязва дългогодишните усилия на ФИА да се пребори с липсата на изпреварвания, но и липсата на резултати от предприетите мерки. Според него решението е друго, и то доста просто:

Не може ли Тилке просто да модифицира завоите по трасетата така, че пилотът да не се отърве безнаказано, ако отвори прекалено завоя или излети от кривата? Какво би станало, ако повърхността на зоните за сигурност се промени? Много е просто и доста по-евтино от развитието на KERS. Всички правим грешки. В повечето случаи трябва да си платим за тях. Не бива да умираме заради грешка, но определено тя би трябвало да има последствия – заявява той.

Хонорара си за този материал Сър Джеки дари на фондацията, подпомагаща механици от Формула 1.