Начало Автомобилни новини Система на Бош срещу дрямката на волана

Система на Бош срещу дрямката на волана

321
0
bosch

Преумората и дрямката зад волана често се превръщат в главна причина за възникване на тежки произшествия на пътя. Специалистите от Бош са разработили специална система, способна да разпознае нарастващата умора у водача и да му препоръча своевременно кратка почивка. Прилагането на функцията за установяване и предупреждение за преумора на Бош ще доведе до значително повишаване на безопасността на пътя преди всичко в сферата на тежкотоварните превози, където водачите ежедневно прекарват дълги часове зад волана. Степента на умора се установява от системата на основата на данните за ъгъла на завъртане на волана от съответния сензор или от системата за електрическо сервоуправление. При много от товарните возила сензорът за ъгъла на завъртане на волана вече е налице като част от системата за контрол на стабилността ESP®. Поради това новата функция може да бъде внедрена с малки разходи и да спомогне за по-нататъшното повишаване на безопасността на пътя. По своята същност функцията за разпознаване на преумората на Бош е софтуерен модул, който ще влезе за първи път в серийно производство още през настоящата 2010 година. Тя може да се прилага успешно при леки и лекотоварни автомобили и може да се интегрира в състава на различни електронни управляващи модули в автомобила.
В свое изследване, проведено през 2006 година, Американската агенция за пътна безопасност NHTSA е установила, че решаващата причина за настъпването на двадесет процента от всички пътнотранспортни произшествия в страната е преумората на волана. Според специалисти от Германската пътна федерална служба (BASt), тези изводи са валидни в още по-голяма степен за тежкотоварните превози. Изследване на службата показва, че преумората е втората най-често срещана причина за възникването на тежки пътнотранспортни произшествия с участието на товарни автомобили по немските магистрали.
Нуждата от сън проличава най-често от кратки периоди на невнимание от страна на водача, водещи от своя страна до типична картина в отклоненията на волана. Програмният алгоритъм на новата функция за разпознаване на преумората анализира движенията на волана с цел да регистрира евентуалната поява на т.нар. „deadbands“ („мъртви сектори“). Понятието „deadband“ обозначава специфична фаза, в която водачът не прилага никакво усилие върху волана, след което внася рязка корекция – често това е знак за спадаща концентрация. Функцията съпоставя честотата на поява на подобни фази на реакция в поведението на водача с данни за скоростта на движение, времето от денонощието и задействане на мигачите и на тази основа изчислява степента на умора. Ако същата премине определена предварително заложена степен, системата предупреждава водача с изобразяване на премигващ символ на чаша кафе на арматурното табло, предлагайки му да направи кратка почивка.