Начало Автомобилни новини ESP® на Bosch – ключов фактор в развитието на активната безопасност

ESP® на Bosch – ключов фактор в развитието на активната безопасност

261
0

Преди 15 години Bosch започва производството на своята електронната програма за стабилност на леки автомобили. Системата ESP® противодейства на поднасянето, респ. загубата на стабилност на автомобила и по данни от независими изследвания може да предотврати почти всяко второ тежко или свързано със загуба на човешки живот пътнотранспортно произшествие без участието на външни фактори. С това системата става втората по важност мярка за сигурност в автомобила след предпазния колан и преди въздушната възглавница. През лятото на 2009 година ЕС издаде разпореждане, по силата на което от месец ноември 2014 година всички нови автомобили на територията на Европа следва да бъдат оборудвани серийно с ESP®. През 2009 година делът на оборудваните с ESP® нови автомобили в общоевропейски мащаб достигна 60 процента, като в Германия тази стойност е дори 80 процента. В световен мащаб през 2009 година делът на системата е 36 процента, което означава, че с ESP® е оборудван всеки трети новозакупен модел, а прогнозите на Bosch предвиждат увеличение на световния дял на системата до 50 процента през 2012 година. „ESP® е истински глобален успех“, отбелязва д-р Вернер Щрут, председател на управителния съвет на поделението Bosch Chassis Systems Control. Bosch разработи първата годна за серийно производство система и от началото през 1995 година до момента е произвел 50 милиона системи за контрол на стабилността.

Електронната програма за стабилност обхваща всички функции на антиблокиращата система на спирачките ABS и тези на системата за контрол на сцеплението с пътя ASR. ABS предотвратява блокирането на колелата в режим на спиране, а ASR противодейства на пробуксуването им при потегляне. Освен това ESP® е в състояние да установи наличието на тенденция към поднасяне, сравнявайки с помощта на сензори фактическата с желаната от водача траектория на движение на автомобила. В случай, че са установи разминаване между двете стойности, системата се намесва в подкрепа на стабилността. Това става от една страна чрез намаляване на мощността на двигателя и от друга чрез прилагане на целево спирачно усилие към отделни колела, с което се постига момент на противодействие на поднасянето и автомобилът запазва стабилна траектория на движение в рамките на физическите закони. Освен това системата ESP® е ключова съставна част от бъдещите функции за осигуряване на безопасност. В съчетание със сензорите за околно наблюдение тя е в състояние да разпознае предварително опасността от възникване на критични ситуации например. Като възможност за допълнително оборудване при новия модел A8 на Audi съвсем наскоро в серийно производство влезе превантивната система за подпомагане на внезапното спиране на Bosch. В случай, че системата регистрира опасност от предстоящ сблъсък в спрял или по-бавно движещ се отпред автомобил, тя предупреждава водача и го подкрепя в ефективното прилагане на спирачно усилие с цел предотвратяване на произшествието. Ако то вече не може да бъде избегнато, системата автоматично прилага максимално спирачно усилие малко преди сблъсъка, с което последствията от него значително се смекчават.

Всичко започва с идеята за подобряване действието на ABS

Още през 1983 година в Bosch започва да се мисли за подобряване на стабилността на автомобила при спиране с пълно използване на спирачната сила чрез оптимизиране на управлението на системата ABS. През следващите години първоначалната идея търпи постепенно развитие, достига по-прецизна и зряла форма, след което през 1987 година всичко бива облечено в съответната нормативна форма със заявка за патент от страна на Bosch. В периода 1990 – 1991 година инженерите разширяват функционалния обхват на системата и за останалите режими на движение – т.е. и за ускорение и движение по инерция. Малко след това системата достига серийна зрялост и през лятото на 1995 година ESP® се качва на производствения конвейер.

Ползата от използването на ESP® е многократно доказана

Проведените междувременно множество изследвания и анкетни проучвания доказват колко полезна е ESP® на практика. През 2004 година Daimler приведоха доказателства, според които от началото на серийното използване на системата ESP® във всички леки автомобили с марката Mercedes, техният дял в общото число на непредизвиканите пътнотранспортни произшествия в Германия е намалял с 42 процента. За непредизвикани пътнотранспортни произшествия се считат тези, при които водачът губи контрол върху управлението на автомобила без намеса на други участници в движението. През същата година специалистите на Volkswagen установяват, че ESP® предотвратява 80 процента от всички пътнотранспортни произшествия, предизвикани от поднасяне и загуба на стабилност. През 2007 година Кьолнският университет демонстрира в рамките на свое икономическо изследване, че масовото прилагане на ESP® само на територията на Европа би намалило броя на загиналите при пътнотранспортни произшествия с 4 000 годишно при едновременно намаляване броя на ранените с 100 000 на годишна база. И накрая – специалисти на американската правителствена агенция „National Highway Traffic Safety Administration“ (NHTSA) изчислиха през 2006 година, че използването на ESP® като серийно оборудване би намалило с 34 процента непредизвиканите пътнотранспортни произшествия и с цели 71 процента инцидентите с преобръщане на леки автомобили в САЩ. Това на свой ред доведе до първото в света законово изискване за задължително инсталиране на ESP® при новите автомобили – в съответствие с тази норма, от месец септември 2011 година всички новопроизведени автомобили с общо допустимо тегло до 4,5 тона трябва да бъдат оборудвани серийно с ESP®. Подобни нормативни разпоредби ще влязат в сила в Австралия и Eвропа съответно от месец ноември 2013, респ. 2014 година. Критериите на съвременните системи за оценка за безопасността на новите автомобили NCAP (New Car Assessment Program) в Европа, САЩ и Австралия междувременно също включват представянето на системите за активна безопасност. От началото на 2010 година максимална оценка от пет звезди в NCAP могат да получат само автомобилите, оборудвани серийно с ESP®. За момента японската NCAP-организация се ограничава само с препоръка за инсталиране на такава система в автомобилите, които преминават изпитания.

Оптимизиране на конструкцията и снижаване на себестойността

Броят на жертвите при произшествия може да бъде намален значително само при използване на дадена система за безопасност при възможно най-голям брой автомобили. Затова още от самото начало целта на инженерите на Bosch е непрекъснатата конструктивна оптимизация на ESP® под мотото „по-компактна, по-ефикасна и с по-ниска себестойност. С оптимизираната по отношение на себестойността конструктивна схема ние даваме своя принос към усилията на автомобилната индустрия и държавните организации в световен мащаб за превръщането на системите за активна безопасност в неотменна част от всички автомобил по пътищата”, подчертава д-р Щрут. „По този начин броят на жертвите при пътнотранспортни произшествия може да бъде намален значително.”