Заповедите от бокса към Фелипе Маса по време на Гран при на Германия през 2010 г. промениха бразилския пилот и бяха повратна точка в кариерата му, сподели Роб Смедли. По онова време той бе състезателен инженер на Маса във Ферари, а сега е част от екипа на Уилямс.
Маса водеше в надпреварата на Хокенхайм, следван от тогавашния си съотборник Фернандо Алонсо. По нареждане на отбора Смедли предаде на Фелипе да пропусне испанския пилот, което гласеше: „Фернандо е по-бърз от теб. Можеш ли да потвърдиш, че разбираш това съобщение?”
„Мисля, че този момент бе повратна точка за Фелипе, защото разбра върху какво е съсредоточен отборът. След това бе трудно да се справя”, обясни Смедли в интервю за motorsport.com. „Не казвам, че фокусът на екипа върху Фернандо бе правилен или грешен. И според мен Фернандо е великолепен пилот. Може обаче да се спори дали подходът бе правилен. Аз не бях съгласен с цялото нещо. Смятам, че не е правилно. И мисля, че дадох да се разбере какво чувствам със съобщението си. След това имах наистина сериозни грижи във Ферари.”
Според Смедли отборът е можел да се справи по-добре със ситуацията. Той смята, че за Фелипе инструкцията е дошла „ей така, от нищото” и това е направило толкова трудно приемането й от бразилеца.
„Той се състезаваше и водеше в надпреварата. Мисля, че точно по това време се откъсваха от [Себастиан] Фетел. И мисля, че от там дойде неразбирането му. „Защо правим това? Какъв е смисълът?” Разбирате ли… Беше Германия, а не краят на сезона”, обясни 43-годишният инженер.
Самият Смедли трудно приел станалото: „Звуча почти като че ли не съм отборен играч. Но аз участвах в екипната игра във Ферари и бях доволен да го правя. Смятам, че всеки би бил, ако правилата са ясни. Но ако се променят по средата на състезание, а ти не си знаел, че ще стане така – за разлика от други хора, ти е трудно да го приемеш. Представете си, че играят Интер и Милан, един от футболистите на Милан вдига топката и я хвърля във вратата. „Това не е позволено”, реагира ти. „Не, разрешено е. Сега е разрешено”, отговаря реферът. А ти: „Но ние не знаехме, иначе ние щяхме да вдигнем топката.”
Случилото се на Хокенхайм преди шест години е най-лошият спомен на Маса от кариерата му във Формула 1.
„Беше неприятно и не за друго, а защото можех да спечеля това състезание, но от тима не ми позволиха. Бях по-бързият пилот, но в крайна сметка бях състезател на Ферари и трябваше да си нося отговорността. Постъпих така, както трябва да постъпва един член на тим”, обясни Фелипе в ексклузивно интервю за ClubS1 (публикувано в брой 171 през 2014 г.).