Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 KERS изглежда е виновен за страданието на големите

KERS изглежда е виновен за страданието на големите

62
0

Решението на апелативния съд към ФИА да отхвърли протеста на Ферари, Рено, Реб Бул и BMW Заубер срещу дифузьорите на Браун, Уилямс и Тойота бе напълно логично и окачвано. Тази колонка прогнозира подобно развитие още миналия месец. При положение, че практически на три пъти комисари на ФИА (на предсезонните тестове, в Австралия и Малайзия) заявиха, че елементите са легални, бе малко странно да се очаква друго решение от съда. Оставям настрана ефекта, който една друга присъда би имала върху спорта и имиджа му по света.

Това е политика, а този път не тя е в центъра на вниманието.

Ясно е, че трите тима са чели малко по-внимателно правилата и са се концентрирали върху тях. В същото време е повече от очевидно, че Ферари, Макларън и Рено започнаха работа по новите коли много по-късно от тимовете на Браун, Уилямс и Тойота и не са вникнали в детайлите по същия начин.

Както обясни Фернандо Алонсо, работата не е просто в самите дифузьори, а в общата философия на колите – като се започне от предното крило и се стигне до тях. Всичко е свързано и ако ти си подчинил колата си на други принципи, имаш и други резултати. Не е съвсем коректно да се твърди, като Ник Хайдфелд, че дифузьорите дават по 0,5 сек на обиколка.

Далеч по-правилно е да се седне и отново да се преосмисли всичко и не случайно Ейдрън Нюи отмени полетите си до Шанхай и остана в Милтън Кийнс да прави нова кола за Ред Бул за Монако.

Всъщност обаче проблемът при големите дойде не толкова от това, че бяха пренебрегнали внимателното вникване в правилата, а в това, че се хвърлиха да развиват най-вече системите за генериране на енергия KERS. Да – и Ферари, и Рено, и Макларън, и BMW имат вече отличен KERS, но какво от това при положение, че като цяло колите им са много по-лоши от тези на трите съпернически тима, отказали се много рано от системата, която не е задължителна през новия сезон и се концентрираха върху аеродинамиката на колите си.

Всъщност в много голяма степен отделеният за KERS ресурс не позволи на тези четири отбора да изследват по-прецизно баланса на масите и останалите си концепции и се стигна до наистина куриозни решения.

В Китай Ферари обявиха, че няма да ползва KERS, Рено се колебаеха, BMW пък решиха и Кубица да пробва с него. Очевидна стана несигурността в използването на системата. Да, на старта в Малайзия Алонсо стана трети именно с нея, но след това безнадеждно изостана. Теглото на KERS от над 35 кг в задната част на колата на практика блокира възможността за по-добро разпределение на масите и при положение, че колата страда от аеродинамичен дефицит – резултатите са лоши.

След като на писта като тази в Китай, с права над 1 км, системата бе отхвърлена от Ферари, то е ясно, че в Монако например никой няма да се сети за нея.

Въпросът е в това, че истинската причина водещи екипи да загубят скорост в началото на първенството е не в друго, а именно в желанието да се развива KERS.