Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 Сезон ’2009 – отборите / част първа

Сезон ’2009 – отборите / част първа

69
0

Изключително интересен сезон очакват отборите във Формула 1. Преди първата надпревара за годината в Австралия този уикенд почти никой от специалистите и наблюдателите, както и от самите екипи, не прави прогнози заради множеството промени в правилника и новите болиди. Очаквания обаче има, макар и за това Ферари и Макларън да получат по-сериозен отпор в битката за короните в Гран при.

В тима на Ферари предсезонните тестове бяха възприети като положителни, въпреки че в началото Скудерията имаше проблеми със системата за генериране на енергия при спиране (KERS). В крайна сметка обаче тимът реши да я използва в Мелбърн и ще е наистина любопитно дали тя ще даде някакво предимство на “червените”.

Като цялостно темпо болидът F60 върви добре, въпреки че в средата на март шефът Стефано Доменикали призна (подобно на колегите си от Макларън), че автомобилът има повече проблеми с издръжливостта от очакваното.

Доволни сме от нивото на болида си по отношение на представянето. Очевидно е, че трябва да свършим още работа и е нужно да се концентрираме върху издръжливостта. Трябва да работим много по-упорито в тази насока – категоричен бе шефът на Скудерията.

Вечните съперници на Ферари – Макларън – са с нов шеф от 1 март тази година. Дългогодишният главен изпълнителен директор Мартин Уитмарш пое поста от Рон Денис – човекът, превърнал Сребърните стрели в един от най-успешните отбори в историята на Гран при. След спечелената с Люис Хамилтън титла миналия сезон в тима се надяват да са сред основните претенденти и тази година. Моделът МР4-24 обаче не тръгна никак добре в тренировките. Лошите резултати предизвикаха какви ли не слухове. Колкото и да са склонните привържениците на екипа да допускат, че отборът не иска да показва реалното си темпо, Сребърните бяха твърде назад в класиранията през цялото време. Уитмарш и спортният директор на Мерцедес Норберт Хауг с неохота признаха, че имат проблеми, но се надяваха да разрешат поне част от тях преди първата надпревара в Австралия.

Изключително прецизни и организирани както обикновено са пък в тима на BMW Заубер. Промените по принцип по колите като цяло са наистина много сериозни, но пък досега отборът изпълняваше дългосрочния си план повече от перфектно. Затова след като през 2008 г. взе първата си победа (в Канада), сега вече е ред да атакува шампионските титли. Това в частност е особен повод за гордост за доктор Марио Тайсен – човекът, заради когото BMW взеха решение за собствен отбор в Гран при.

През 2008 г. станахме един от топотборите – това е статусът ни [във Формула 1] – категоричен е д-р Тайсен относно позицията на екипа си в настоящия свят на Гран при.

Решението на немско-швейцарския екип да се откаже от преследване на титли през 2008 г., за да развива болида си за 2009 г., засега като че ли се оправдава. Моделът F1.09 изглежда бърз и издръжлив. От тима все още не признават дали ще използват KERS в Австралия, но като се има предвид, че са сред най-напредналите в разработката на системата, няма да е изненада, ако я сложат.

Отборът на Рено, оглавяван от Флавио Бриаторе, също не бива да бъде подценяван. Комбинацията с Фернандо Алонсо винаги трябва да се има предвид, а миналият сезон бе още един пример в тази насока. Първата половина не бе никак лека за екипа, а автомобилът очевидно изоставаше сериозно от тези на конкурентите. След някои успешни модификации обаче нещата се пооправиха. Така в края на сезон ’08 Рено имаше на сметката си две победи.

Конкуренцията на френския екип е много сериозна, ако се вземат предвид тренировките преди първите стартове за годината. Заключения относно болида R29 трудно могат да се направят, въпреки че той бе като цяло с по-слабо темпо.

Бриаторе, който по принцип не пести мнението си за каквото и да било в Гран при, вече даде гласност на недоволството си относно прословутите дифузьори на Тойота и Уилямс, а впоследствие – и на Браун GP. Според наблюдатели това обаче е по-скоро израз на неудовлетворението му от факта, че инженерите в неговия екип не са използвали вратичките в правилата, отколкото реално недоволство. Причината е, че след първоначалното одобрение на конструкциите на Тойота и Уилямс, според запознати голяма част от екипите вече тестват копия на техните дифузьори. Коя теза е правилната, ще стане ясно съвсем скоро. Смелостта на Рено обаче пролича в решението да се състезават в Мелбърн с KERS.

В Тойота положението не е никак розово. При дебюта на японския тим през 2002 г. очакванията към него бяха огромни. Компанията похарчи около милиард долара за безпрецедентна подготовка преди първата си надпревара. Вложенията от тогава досега също са огромни, но резултати липсват.

Оттеглянето на Хонда в края на 2008 г. пък едва не доведе до слагане на край на участието и на Тойота. Бордът се съгласи отборът да се запази след упоритото настояване на шефа на екипа Тадаши Ямашина, но още преди началото на миналия сезон (когато нямаше криза в глобален мащаб) бе поставен срок от две години, за да се постигнат добре резултати.

– Не съм в състояние да посоча с колко точно бе съкратен бюджетът ни за Формула 1, но през цялото ми време в Тойота никога не съм виждал подобни съкращения – бе коментарът на Ямашина.

Като се има предвид, че на моменти точно Тойота бяха първи по бюджет с около 400 млн. долара на година, намалението явно е голямо.

TF109 бе един от първите представени на широката публика автомобили преди сезон 2009 г. във Формула 1 и в Тойота възлагат сериозни надежди на него. Болидът показа добра скорост и в бързи обиколки, и в дълги серии.