Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 Кръгова тренировка – най-новото в подготовката на пилотите от F1

Кръгова тренировка – най-новото в подготовката на пилотите от F1

350
0

Фабрицио Бора бе сред най-показваните от обективите на камерите хора в падока на Хунгароринг през миналия сезон. Физиотерапевтът на Фернандо Алонсо бе натоварен с нелеката задача да умирява испанеца след невижданата квалификация в Будапеща, когато се разгоря истинският конфликт с тогавашния му съотборник Люис Хамилтън. В този случай Бора бе изключително важен фактор за нормализиране на обстановката и душевното състояние на Алонсо. Естествено, това далеч не е единствената му функция, но това бе един от редките случаи, в които човек на тази позиция стана център на внимание.

Камерите показват от време на време и Марк Арнал, физиотерапевтът на Кими Райкнон и това е всичко около тези хора.
А те отговарят за физическата кондиция на звездите и точно за този фактор в подготовката на пилотите потърсихме експертното мнение на български специалист по физическа подготовка от фитнес и спининг клуб “Спарта”, за да ни обясни по-точно връзката между тренировъчната програма, перфектната форма на пилотите и придобитото впоследствие качество да издържат без проблем близо двучасовите надпревари от календара.
Освен това ни разясниха и някои нови методи за тренировка при професионалните спортисти, чието приложение е изключително подходящо в ежедневието на обикновените хора.
Формула 1 може да се посочи като първоизточник на тенденцията за придобиване на все по-голяма издръжливост. В последните години световният шампионат се характеризира с популяризирането на всякакви режими за физически упражнения, за умствен комфорт, за още по-точна реакция и усилване бързината на рефлексите и не на последно по важност място за концентрация. При това положение неизменна част от спорта станаха всякакви експерти, отговарящи за кондицията на състезателите. Екипите започнаха да назначават доктори, които пътуват с тях и са непрестанно на разположение на пилотите, а понякога и на служителите в отбора. И това правило е валидно не само за състезанията, но дори и по-време на тестовете. Целта е пилотите не само да покажат таланта си за управление на болидите, но и да придобият издръжливост, както и част от качествата на професионалните атлети. В този случай наред със спортовете, които повечето състезатели във Формула 1 практикуват на открито – джогинг, маунтин байк, тенис, каяк (изключително полезен за сърдечносъдовата система) – голяма част от времето си те прекарват и във фитнес залите, където има уреди за развиването на всички мускулни групи. Причината е, че трябва да са максимално подготвени, за да устоят на натоварванията по-време на състезание. Страничните G-сили например могат да оказват натиск от порядъка на 4,5 g, което означава стоварване на около 25 кг върху врата. Другата важна подробност е сърдечният ритъм. При стартиране той може да се учести до 170-190 удара в минута, а по-време на надпревара варира между 160 и 200 удара. За сравнение пулсът на обикновен млад човек нормално е 60 удара в минута. Този факт налага сериозни тренировки, за да може без проблем да се участва в тестове и състезания.

Днешният динамичен живот обаче наложи с физически упражнения да се занимават не само професионалните спортисти, но и обикновените хора. Точно поради тази причина някои от отборите във Формула 1 в базите си вече имат богато оборудвани фитнес зали, предназначени специално за служителите им. Така те едновременно тренират, релаксират и получават съвети от специалисти. Един от най-модерните начини за физически натоварвания в момента както за пилотите, така и за многобройните служители на тимовете е т. нар. кръгова тренировка. Тъй като това е сравнително нов метод, който тепърва навлиза в България, екипът на ClubF1 се обърна към Димчо Христов – професионален инструктор във фитнес и спининг клуб “Спарта”, за да обясни повече за този метод.

Ефектът при кръговата тренировка, е че през цялото време пулсът се държи на високо ниво – разяснява специалистът. – Тук е и разликата между кръговата и силовата тренировка. При последната пулсът се вдига рязко, после има почивка. Така се балансира и слиза. А при кръговата тренировка в продължение на 5 до 7 минути пулсът се поддържа постоянно над 120 удара в минута.

Оказа се, че така всеки желаещ, независимо дали е професионален спортист или просто тренира за тонус, може да изгори мазнините или да увеличи мускулната си маса два пъти по-бързо в сравнение с всички познати ни досега тренировъчни програми. Това се постига посредством нова серия силови уреди на фирмата “Life Fitness Circuit Series”, които са в България едва от няколко месеца, благодарение на фитнес и спининг клуб “Спарта”.

Кръговата тренировка е подходяща както за напреднали, така и за начинаещи, защото всеки сам регулира тежестта, с която да се натоварва посредством бутони. Тя включва 11 уреда, разположени в кръг, спомагащи за оформянето на различните мускулни групи. В рамките на 30-40 минути се правят от 3 до 5 кръга, по време на които се минава през всички уреди. Престоят на един уред е с различна продължителност – 15, 20 или 30 секунди в зависимост от това дали желанието е да се постигне силова издръжливост или издръжливост. Тренировката започва със загряване, между кръговете се отпочива със стречинг и се приключва с техники за разпускане. Подходящо е силовите уреди да се комбинират с различни по характер и интензивност упражнения като лицеви опори или коремни преси. В резултат на ускорената сърдечносъдова дейност нивата на мазнините в тялото намаляват. Заниманията се водят от професионален инструктор.

Пилотите тренират основно за издръжливост, но също така и за еластичност на мускулите – допълнително разяснява Димчо Христов. – Освен това те се нуждаят от пъргавина, ловкост и бързи реакции. Всичко това го позволява кръговата тренировка благодарение на специфичната конструкция на уредите. При тях самото натоварване е по-различно, отколкото при останалите съоръжения във фитнес залата.

Що се отнася до обикновените хора, кръговата тренировка е подходяща както за подобряване на общото им физическо състояние, така и за увеличаване концентрацията им по време на шофиране. Допълнителен плюс е свалянето на излишните килограми. За непрофесионалисти е препоръчително да тренират по този метод 3-4 пъти в седмицата, а пилотите от Формула 1 го правят много по-често.