Може да стане така, че тези 0.081 секунди или 5.3 метра които разделиха Фернандо Алонсо и Михаел Шумахер на финиша в Турция да се окажат най-ценната разлика тази година, тъй като вместо да загуби 4 точки спрямо Шумахер, неговият съперник за короната през 2006, Фернандо Алонсо, се измъкна с бонус поднесен му на сребърен поднос при това с оставащи едно по-малко състезания. В резултат на това Рено празнуваха второто място на техния шампион сякаш бе победа.
Рос Браун:
Победата на Фелипа Маса демонстрира, че все още притежаваме най-силния пакет. Няма причина да се съмняваме в шансовете на Михаел да спечели шампионата.
Във Ферари изпитваха смесени чувства, от една страна се радваха на дебютната и напълно заслужена победа на Фелипе след безпогрешно състезание, но от друга бяха разочаровани от загубата на Шумахер от Алонсо. Ферари имаха такова превъзходство в тренировките и квалификацията, че човек би се запитал как изобщо можаха да допуснат Алонсо да увеличи разликата в борбата за шампионата, но това просто бе комбинация от лош късмет и грешки довели до този резултат както ще обясним сега.
Първо – Маса стартира от пол позишън и макар да би било твърде елементарно това да се припише на факта, че Михаел Шумахер излезе на 2 пъти от пистата в първия завой по време на третата квалификация, истината е, че дори и при перфектна обиколка едва ли щеше да подобри времето на Маса, тъй като беше със значително повече гориво – между 8 и 10 обиколки повече. Ферари искаха да гарантират първа редица за Маса, за да са сигурни, че ще е пред Алонсо и след сутрешната тренировка в събота имаше известни притеснения, че Фелипе за разлика от Михаел няма да може да справи с грейнинга. Затова планът беше да позволят на Маса да натрупа преднина пред Алонсо, а по-късно в състезанието щеше да има достатъчно време да разменят позиции с МШ.
Второ – Алонсо си го каза откровено когато изрази голяма благодарност към съотборника си Джанкарло Фисикела, който пожертва собственото си представяне, за да не се блъсне в колата на световния шампион при старта.
„Трябваше да спра толкова рязко, за да избегна Фернандо, че се завъртях” – каза италианският пилот.
Трето – обикновено не се очаква излизане на кола за сигурност на писта като Истанбул, която е широка като футболно поле. Но след като Лиуци се завъртя и 3 коли се разминаха с колата на Торо Росо на сантиметри, директорът на състезанието реши да пусне колата за сигурност, която се появи във възможно най-лошия момент за Ферари. В 14 -тата обиколка Маса водеше, Михаел беше втори, а Алонсо само на 10 секунди от него и разликата не бе достатъчно голяма, за да се заредят и двете коли и да останат пред Рено. Смяната на позиции в обиколката преди спирането е забранена, тъй като при обявяването на кола за сигурност за цялата писта важи жълт флаг. След Спа 2005 бе забранено забавянето на колоната с цел избягване на изчакването в бокса, така че имаше само 3 възможности. Ферари избраха спортсменския вариант и вкараха и двете коли, което струваше на Шумахер 12 секунди и загубата на второто място. Какви бяха алтернативите? Според изчисленията на Рено, Маса можеше да продължи за още 3 обиколки, но ако го бяха оставили на пистата това би значело да му провалят състезанието, тъй като щеше да се окаже на опашката на колоната. Можеха ли да оставят Шумахер на пистата? Ако Михаел наистина имаше толкова много гориво в колата си, той можеше да направи достатъчно голяма разлика с олекналата си кола след рестарта, за да запази лидерството след питстопа си. Маса, който беше пред Алонсо, би могъл да забави темпото, за да подпомогне Михаел.
Четвърто – Ферари заредиха колата на Шумахер с гориво за 29 обиколки, което му позволи да остане на пистата 4 обиколки повече от Маса и Алонсо при втория стинт. Това са 80кг гориво и тъй като Ферари не бяха карали с толкова тежка кола на тренировките, ги очакваше лоша изненада, когато се появиха проблеми със задната лява гума и малко по малко Михаел започна да губи време спрямо Алонсо. Отново Ферари бяха рискували с твърде меки смески и „твърдата”, която бяха избрали, в крайна сметка бе всъщност сходна с „меката” избрана от Тойота. Ако си планирал на ръба, всякаква неочаквана ситуация може да доведе до проблем.
Пето – в квалификациите Ферари печелеше време във втория сектор. В завой 8 колата беше невероятна, но в неделя нещата не стояха така. Алонсо печелеше време в сектор 2 и го губеше в сектори 1 и 3. Шумахер призна, че колата му бе много нестабилна в „260 км/ч –вия завой”, но нямаше обяснение защо. Дали жегата в състезателния ден промени картината? Хмм… инжинерите на Бриджстоун ще отрекат това, посочвайки, че след като Ферари избраха смески, работещи добре и при по-високи температури, значи времето е било идеално за тях в неделя. Вместо това обаче изглежда жегата помогна относително повече на гумите Мишелин на Рено отколкото на Бриджстоун що се отнася до представянето в състезанието спрямо квалификацията. Всички тези проблеми доведоха до грешката на Шумахер в завой 8, която му струваше 4.5 секунди. Планът предвиждаше да не изостава повече от 3 секунди от Алонсо преди испанецът да направи второто си спиране. Вместо това, Алонсо беше с преднина от 7 секунди, но въпреки това не би било справедливо да се счита, че вината за загубата е изцяло на Михаел. Алонсо също допусна грешка – в третата обиколка в завой 4, която му струваше 3 секунди. За негов късмет това стана в момент, който не беше толкова съдбоносен.
Шесто – в последните 15 обиколки Алонсо демонстрира защо е истински шампион. Той защитаваше позицията си спрямо видимо по-бързия Шумахер без каквито и да е мръсни номера и с хладнокръвие, каквото само истинските шампиони притежават. В критичните участъци между завой 8 и 12, той вдигаше оборотите на максимум, а в останалите ги сваляше на минимум. В последната обиколка той използва пълните 20000 оборота/минута. Имаше известен риск, защото двигателят му беше във второто си състезание, тъй като от Рено избраха да оставят двигателя използван в Унгария, за да сложат новата Д-спецификация за Монца. Михаел кара с нов двигател в Турция, който ще трябва да използва и на Монца, още едно леко предимство за Алонсо.
Рено подходиха към това състезание с намерението да минимизират изоставането, както Флавио Бриаторе заяви преди старта:
„Сега трябва да се концентрираме върху теста на Монца, за да компенсираме изоставането. Тук няма да имаме никакъв шанс срещу Ферари.”
Тази седмица на Монца Мишелин ще тества нови гуми и Рено ще изпитва новата Д-спецификация на двигателя си. Инжинерите от Енстон ще приложат допълнителни промени по R26, за да компенсират загубата на амортисьорите.
Пат Саймъндс призна:
„Беше невъзможно да се намери решение единствено чрез тестове на стенда. За да изпробваме ефективни решения се нуждаем от тестове на пистата.”
Преди Истанбул Рено промени настройките на амортисьорите и измени разпределението на теглото, тъй като местата, където бяха прикрепени амортисьорите се намираха твърде високо в колата и това се отразяваше неблагоприятно на центъра на тежестта. Затова Рено прехвърли баласт в предното крило, което изисква нов краш тест.
Следва продължение…
Източник: www.gp2006.com