Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 Планът “B” на Макс Мозли

Планът “B” на Макс Мозли

53
0

Снимки: Getty Images Shell

Решението на Мишлен да възмезди 120 000 зрители от Индианаполис и в допълнение да се “самоглоби” – с още 20 000 билета за 2006 г. – е забележителен жест. Не на последно място защото съдържа елемент на виновност, въпреки че в изявлението на френската компания изрично се подчертава, че тя не е задължена по никакъв закон да го прави.

Онова, което прави постъпката още по-необичайна, е, че по този начин бе изпълнено личното желание на президента на ФИА Макс Мозли, който обяви за тяхно задължение компенсирането на публиката.

Като капак всичко това се случи след някои доста жлъчни послания и поведение на фирмата – нападателна защита още от Америка.

Надеждата бе да се постигне малко позитивен PR в края на една ужасна седмица за компанията, чийто лозунг е “Духът на състезанието”, а също така и да се потърси компромис за заседанието на световния съвет към ФИА ден по-късно, на който трябваше да бъдат наказани екипите на французите.

По ирония на съдбата предварителният релийс за Гран при на САЩ бе озаглавен “Готови за надпревара на контрасти”.

Контрасти имаше, като фирмата атакуваше открито управляващата организация, че не приема възможни решения, а федерацията не можеше да реагира пряко, тъй като между ФИА и французите няма каквото и да било споразумение.

“Не можем да наложим наказание на Мишлен”, заяви Мозли след изслушването на Световния съвет. “Нямаме власт над тях.” И именно тук е един от големите проблеми в този така раздут конфликт: какво в крайна сметка струва желязното прилагане на правилата от страна на ФИА в най-скъпия спорт, след като той може да бъде съсипан публично от няколко кръгли черни предмета?

Ако досега все пак съществуваше и малко съмнение в необходимостта от един доставчик на гуми за Формула 1, което да позволи на световната организация да продължи да управлява Гран при, на 19 юни 2005 г. то изчезна. И може да се хванете на бас, че договорът с този производител ще е изпипан до последната буква и ще съдържа клаузи за наказания за определени ситуации.

Но да се върнем на обсъждания въпрос: ФИА – Мишлен.

Изказванията и действията на Мозли подразниха много компанията и президентът й Едуард Мишлен написа на Макс писмо, станало достояние на медиите часове преди огласяването намеренията на фирмата за компенсации. В него съвсем ясно се вижда заплаха за съдебни действия на базата на ощетяващи изявления направени от президента и поставянето под въпрос сигурността на гумите на компанията за Формула 1. Средствата на французите, разбира се, са повече от тези на ФИА, но дали една битка в съда би била добра за Бибендум и дали си струва да спечелиш по закон, но да загубиш имиджовата война, са въпроси от компетенцията на маркетинговите специалисти. Ясно е, че тя не е желана от Клермон-Феран.

Прочелите разменените официални писма между управляващите спорта и производителя на гуми със сигурност би трябвало да са забелязали поне две аномалии: и Мозли, и Мишлен противоречат сами на себе си! Това говори за едно – те не бяха съвсем сигурни в тезите си.

При Мишлен става дума за определянето на гумите им като “не съществено сбъркани, но неподходящи за състезателните условия в завой 13 на Индианаполис”… Става дума за компания с френска култура и значението на думите не е непременно буквалното – написаното все пак е преведено от техния език на първоприетия в автомобилния спорт, който по една случайност е роден и за Мозли. Всъщност Мишлен обявяват: да, нашите гуми не бяха достатъчно здрави за завой 13, но нямаха проблем в конструкцията!?

Аномалията при Мозли е доста по-сложна за проумяване. В собственоръчно подготвеното от него интервю, огласено от ФИА, той е попитан конкретно дали е поискал или заповядал на Мишлен да предоставят подробности от анализите си на всички повреди при гумите напоследък. Отговорът е “не”: “Не можем да наредим на Мишлен да правят каквото и да било. Нямаме договорни отношения с тях.” Но от двустранната кореспонденция, огласена от ФИА преди изслушването, става ясно, че Мозли определено е поискал компанията да направи точно това. “Заповед” и “молба” се различават единствено по любезността, така че няма значение как ще наречете действието.

Сега идват по-сериозните въпроси – защо Мозли предложи компенсации (независимо какви), след като нито неговата организация, нито Индианаполис Мотор Спийдуей, нито присъствалите на пистата фенове или зрителите пред телевизионните екрани нямат договорки с Мишлен.

Да, липсата на подходящи гуми унижи безкрайно компанията, работещите с нея отбори и като цяло бе конкретната причина довела до …

____________________________________________________

Какво се случи?

Петък, 17 юни:

– катастрофи на Зонта (5-ти завой) и Ралф Шумахер (13-ти). Мишлен предупреждават тимовете си, че вероятно причина е в гумите.

Събота, 18 юни:

– Провежда се среща на техническите директори на отборите и инженери на французите, решено е в свободните сесии да не се правят повече от 10 тура с нови гуми; Мишлен препоръчват да се повиши налягането в гумите; междувременно искат от Клермон-Феран доставка на трети тип гуми; изпращат писмо на техническия делегат на ФИА Чарли Уайтинг, в което се заявява, че гумите им ще издържат единствено ако се намали скоростта в 13-ти завой;

Неделя, 19 юни:

– Уайтинг изпраща писмо на Мишлен със следните отговори:

1) използването на гуми, с които не е карано в квалификацията, ще доведе до наказание;

2) възможно е да се сменя задна лява гума по време на състезанието, ако е негодна; при необходимост може да се прави неколкократна смяна, стига след това да се докаже негодността на гумата;

3) поставянето на шикан на 13-ти завой не подлежи на обсъждане;

– Мишлен настояват в ново писмо за значително намаляване на скоростта в последния завой

– отговорът на Уайтинг след разговори с Мозли гласи: “Вашите екипи имат избор да минават по-бавно в завой 12/13, като използват гума, с която не са карали в квалификацията (което ще доведе до наказание) или неколкократно да сменят гума. Те решават. Ние нямаме какво да добавим.”

– 9 ч. сутринта: начало на среща на отборите (с изключение на Ферари), Мишлен, Тони Джордж и Еклестън на пистата;

– 10,30 ч.: Бърни напуска и разговаря с шефовете на Джордан и Минарди; няколко минути по-късно се среща с Жан Тод;

– в 10,43 се връща в офиса си при другите тиймшефове;

– 11,10 ч.: след брифинга си пилотите също отиват на срещата, Бриаторе обяснява ситуацията и десетина минути по-късно състезателите си тръгват; общата среща приключва и Пол Стодарт обявява, че онова, около което всички (плюс Бърни и Джордж) са се обединили е: слагане на шикан на 13-ия завой, провеждане на състезание дори и извън календара (non-championship), дори и без Ферари или подреждане на отборите с Бриджстоун на първите три редици на стартовата решетка, останалите състезатели се подреждат зад тях в реда от квалификацията

– 12,00 ч. на обяд, 2 часа до старта: предложенията са отхвърлени напълно от ФИА. Те предлагат на отборите на Мишлен да минават при всяка обиколка през питлейна, където скоростта е значително по-ниска или да минават с по-ниска скорост в завоя, като им сигнализират ако я надвишат.

– 14,00 ч.: на старта са 20 коли, но в края на загряващата обиколка пилоти на Мишлен се прибират в бокса.

Понеделник, 20 юни:

– ФИА пуска изявление, в което защитава позицията си да не направи шикан на 13-ти завой; обявено е, че шефовете на 7-те екипа трябва да се явят пред Световния съвет, за да отговарят по 5 обвинения;

Сряда, 22 юни:

– публикувано е специално интервю на Макс Мозли относно Гран при на САЩ; в него той твърди, че е щяло да бъде по-опасно с шикан, който екипите не познават; казва още, че очевидно е бойкотиран.

Вторник, 28 юни:

– Едуард Мишлен изпраща писмо на Мозли, в което го обвинява, че уронва престижа на компанията, която признава че е сбъркала, но животът на пилотите бил по-важен от всичко. Заплашва със съдебно дело; няколко часа по-късно е обявено намерението на фирмата да компенсира присъствалите на пистата фенове и да закупи 20 000 билета за Гран при на САЩ през 2006 г.

Сряда, 29 юни:

– ФИА обявява, че приветства предложените компенсации, съветът признава отборите за виновни по 2 обвинения (за липса на оборудване и отказ от участие); присъдата обаче е отложена за 14 септември; 6 отбора (без Ред Бул) обявяват, че ще обжалват.