Моделите на британската марка MINI винаги са предизвиквали емоции. Още от създаването на първите симпатични и пъргави мъници от Сър Алекс Исигонис до днес MINI се асоциира с удобството на компактните размери, удоволствието от шофирането, директното управление, динамичността.
Целият набор от емоции, подсилени и с „вятър в косите”, човек може да изпита осезаемо в новата гама от открити модели MINI Cabrio. Тя бе представена у нас с не дълъг, но интензивен тестдрайв по отлично подбран маршрут, където моделите да изявят себе си.
Времето бе чудесно и само за 18 сек – дори при движение със скорост до 30 км/ч – просторът над главите на пътниците се открива напълно или пък ги скрива от идващия дъжд, за който колата сама предупреждава, като ползва системите за мобилна свързаност.
Фактът, че моделът има мек сгъваем покрив, сам по себе си е забележителен, защото това е класически атрибут, който отива на MINI. За първи път в историята на този тип коли при марката обаче покривът е с напълно автоматичен, електрически механизъм. Моделите са също така с интегрирана защита при преобръщане и значително подсилен спортен темперамент. Типичната за марката пъргавина се осигурява от новото поколение двигатели, настроено специфично за Cabrio окачване и специално подсилена на усукване структура на каросерията.
Хармоничният баланс между елегантност и спортен дух са подсказани от модернизирания дизайн с неизброими възможности за индивидуалния и значително по-зрял характер на автомобила както в екстериора, така и в интериора.
Изправеното предно стъкло на новото MINI Cabrio гарантира освежаващи усещания при пътуване на всичките четири места. Напълно автоматичният мек покрив може да се активира мигновено с натискане на бутон. Покривът може да бъде затворен и частично като шибедах, който може да се ползва при всякакви скорости. Като опция покривът за пръв път се предлага в изпълнение MINI Yours с втъкана графика на британския флаг Union Jack. Този дизайн е наистина изключително впечатляващ и колата изглежда страхотно.
В оборудването правят впечатление двузонова автоматична климатична инсталация с кабрио-режим, както и ветробран с понижено тегло и оптимизирано управление.
MINI Cabrio предлага избор от 6 моделни варианта – MINI One Cabrio, MINI Cooper Cabrio, MINI Cooper S Cabrio, MINI Cooper D Cabrio и MINI Cooper SD Cabrio, както и суперспортиста в семейството на MINI – MINI John Cooper Works Cabrio. Всички те са оборудвани с три- или четирицилиндорви двигатели с технология MINI TwinPower Turbo и осигуряват мощност от 102 к.с. при MINI One Cabrio до 231 к.с. за MINI John Cooper Works Cabrio. Моторите се комбинират с 6-степенна механична скоростна кутия и опционалната 6-степенна трансмисия Steptronic, които са изцяло нови разработки за най-новото поколение. Опционалните режими за шофиране MINI Driving Modes позволяват индивидуални настройки на автомобила, които по избор да подчертават комфорта, спортния дух или ефективността на новото MINI Cabrio. Освен това като допълнително оборудване се предлага и динамичен контрол на амортисьорите.
Нашият тест е с най-силната версия MINI John Cooper Works Cabrio с 231 к.с. С този мотор малкото купе е истинско чудовище. Карането е огромно удоволствие. Колата захапва пътя, като при подаване на газ чак подскача. Силата е толкова голяма, че ако рязко притиснете педала вътре в завоя, предницата мръдва встрани и трябва да сте внимателни.
Серийни са програмата за контрол на стабилността DSC заедно с антиблокиращата система ABS, електронното разпределение на спирачното усилие EDB (Electronic Brakeforce Distribution), контролът на спирачките в завой CBC (Cornering Brake Control) и спирачният асистент. При деактивиране на системата за стабилност (режим DSC Off) означената като Electronic Differential Lock Control (EDLC) електронна функция за блокаж на диференциала осигурява целенасочено спиране на превъртащо задвижващо колело в остри завои, за да може мощността да се насочи към другото колело.
Търсена е и ефективност. Старт/Стоп система е на разположение както за вариантите с механична скоростна кутия така и при трансмисията Steptronic. Моделът има регенерация на спирачната енергия, индикатор за превключване на предавките и електромеханично кормилно управление. Оптимизираният процес на подгряване намалява разхода на енергия при стартирането на дизеловия мотор на новото MINI Cooper D Cabrio с около 50%. Покритието на дъното на автомобила допълнително оптимизира аеродинамиката на новото MINI Cabrio.
Външните размери на новото MINI Cabrio са увеличени с 98 до 3 821 мм по дължина (MINI Cooper S Cabrio: 3 850 мм), по широчина с 44 до 1 727 мм и на височина със 7 до 1 415 мм. Междуосието е удължено с 28 до 2 495 мм, следата е разширена с 42 мм отпред и 34 мм отпред до 1 501 мм (MINI Cooper S Cabrio: 1 485 мм). Новите размери запазват типичните за модела пропорции, като в същото време осигуряват осезаемо по-голяма свобода на движение на пътниците и на четирите места в автомобила. Вместимостта на багажника на новото MINI Cabrio също е увеличена значително в сравнение с предишния модел. Товаренето на обемисти багажи се облекчава и от функцията Easy-Load, която при затворен мек покрив позволява повдигане на рамката на гюрука, како и от по-широкия отвор за дълги предмети. Вместимостта на багажника на новото MINI Cabrio е 160 литра при отворен респективно 215 литра при затворен покрив. Това отговаря на увеличение с около 25% в сравнение с предишния модел. Благодарение на серийната, разделена и сгъваема в съотношение 50:50 облегалка на задната седалка, както и на разширения с 8 до 734 мм отвор за дълги предмети е възможно сигурно транспортиране на оборудване за ски, сноуборд и други обемисти предмети за свободното време и всекидневието. Оптимизираната шумоизолация на задния капак и кутията на гюрука повишава акустичният комфорт при пътуване с отворен и затворен покрив.
Специално внимание заслужава системата за защита при преобръщане, чийто задействащи елементи са свързани с централната електроника за сигурност. За пръв път елементите за защита при преобръщане са напълно скрити. Когато се регистрира опасност от преобръщане, двете дъги, изработени от високоякостен алуминий, се издигат нагоре за 150 милисекунди от пиротехнически механизъм, за да могат в комбинация със специфичната за кабриолет усилена рамка на предното стъкло да осигурят стабилно пространство за оцеляване на пътниците в автомобила. Когато електрониката включва и серийни предни въздушни възглавници, както и странични въздушни възглавници за глави и тяло в облегалките на седалките, триточкови автоматични предпазни колани на всички места включително обтегачи на коланите отпред, както и крепежни точки за детски седалки отзад и за седалката на пътника до водача. Част от серийното оборудване е и индивидуална за всяко колело индикация за налягането в гумата.
Оптимизираната защита на пешеходците пък се осигурява от частично активния преден капак, абсорбаторите на удари и прецизно дефинираните деформационни елементи.
За новото MINI Cabrio се предлагат множество иновативни асистиращи системи. Серийното оборудване включва Park Distance Control със сензори в задната част на автомобила. Сред разработените за новото поколение на MINIе и MINI Head-Up дисплеят,системата Асистент за шофиране включително работещ с камера активен автопилот, предупреждение при опасност от сблъсък и за пешеходци със спирачна функция, асистент за дългите светлини и разпознаване на пътни знаци, както и асистент за паркиране.
Разширените възможности за регулиране на предните седалки осигуряват още по-удобно качване на пътниците на задната седалка.
За оптимизирания пространствен комфорт на втория ред допринасят и удължените седалки и по-голямото пространство над главите. Двете отделни задни седалки осигуряват оптимизирана странична опора. Както отпред, така и отзад пътниците разполагат с поставки за чаши и дребни предмети. В джобовете на вратите могат да бъдат поставени бутилки с вместимост до 1,5 литра.