Начало Други 24 часа на Льо Ман – претендентите: 919 Hybrid е мобилната лаборатория...

24 часа на Льо Ман – претендентите: 919 Hybrid е мобилната лаборатория на Порше

81
0
24 часа на Льо Ман,Порше,Порше 919 Hybrid

Мобилната лаборатория – така наричат в Порше новия си прототип 919 Hybrid, с който ще се завърнат в 24 часа на Льо Ман. Марката има легендарни успехи в денонощната надпревара и възнамерява да я спечели колкото се може по-скоро.

Новите правила, свързани с енергийната ефективност, бяха ключови при разработването на прототипа – коментира председателят на компанията Порше Матиас Мюлер. – През 2014 г. световният шампионат за състезания за издръжливост и 24 часа на Льо Ман няма да бъдат спечелени от най-бързия автомобил, а от този, който стигне най-далеч с определено количество енергия. Това е предизвикателството, което автомобилните производители трябва да преодолеят. 919 Hybrid е най-бързата мобилна изследователска лаборатория, както и най-сложната кола, произвеждана от Порше в историята на компанията.

Решението за участие във WEC (World Endurance Championship) и в частност в 24 часа на Льо Ман със собствен отбор в най-висшата категория LMP1 е взето в средата на май 2011 г. Впоследствие центърът за автомобилен спорт на марката във Вайзах е значително разширен. Построени са нови сгради – административна и работна. Днес екипът вече се състои от около 200 души, работещи под ръководството на 57-годишния Фриц Енцингер. Той особено много се гордее с факта, че от момента на взимане на решението само за две години и половина е създадена необходимата инфраструктура и автомобилът е налице.

Трансфер на технологии от спорта към серийните коли

919 Hybrid е конструиран за максимална ефективност. Той служи като платформа за изследвания на иновативни технологии, които ще се използват в бъдещи серийни модели. Комбинацията от двигател с вътрешно горене и две различни системи за възстановяване на енергия е особено благодатна в това отношение. Философията на Порше при създаването и развитието на целия проект е една: крайният победител е потребителят на техните бъдещи серийни коли.

Новите правила за LMP1-H прототипи напълно промениха посоката на работа при тези автомобили. Спортното представяне вече ще се обуславя директно от енергийната ефективност. Разрешеното за използване гориво на обиколка бе намалено с около 30% в сравнение с миналата година, но количеството енергия, което може да се използва в тура, скочи драстично. Това премести фокуса върху може би най-важните технологии за бъдещето на автомобилните производители и от гледната точка на Порше бе решават аргумент в полза на решението да се върнат в най-високия льомански клас.

Проектът

Проектът за създаването на 919 Hybrid стартира в средата на 2011 г. от чист лист хартия. Инженерите черпят опит от категориите на автомобилния спорт, в които участват по онова време. Много иновации се коренят в решенията, използвани в 911 GT3 R Hybrid и 918 Spyder.

Изключителната ефективност на 919 Hybrid се дължи на внимателно балансирана цялостна концепция. От двигателя с вътрешно горене и системите за възстановяване на енергия, през шасито, аеродинамиката и ергономията – сборът от всички индивидуални компоненти формира едно цяло. То служи на една-единствена цел: максимално спортно представяне в зададените граници за разход на гориво.

Задвижваща система

Изборът за създаване на хибриден автомобил даде на инженерите на Порше невероятно голяма свобода. Задвижващата система на 919 Hybrid е базирана на 4-цилиндров бензинов двигател, който е компактен и лек. Той има и носещи функции в шасито въз основа на конструкцията си (V-образен), като това има и аеродинамични предимства. Моторът достига максимум 9000 об/мин. Той е с обем 2 литра, а горивото се впръсква директно в цилиндрите. Двете системи за възстановяване на енергия са нови, като особено иновативна е тази, използваща отработените газове и възстановяваща термална енергия. Втората е развитие на позната от Порше 918 Spyder. При нея генератор на предната ос използва спиранията за  превръщане на кинетична енергия в електрическа, която може и да се натрупва. Съхранява се във високотехнологични литиево-йонни батерии с водно охлаждане. Впоследствие мотор-генераторът заработва като електрически двигател и задвижва предните колела чрез диференциал във фазите на ускорения. Това означава, че в отделни моменти Порше 919 Hybrid е със задвижване и на 4 колела. Бензиновият двигател задвижва по конвенционалния начин задните колела. Втората хибридна система в този автомобил е свързана с работата на отработените газове и турбото, при чието въртене от тях също се създава ток от втори генератор, който вкарва ток в батериите и той също се ползва за задвижването на предните колела.

За разлика от Формула 1, тук няма добавяне към усилието на задните колела, нито обратно развъртане на турбото, за да се елиминира турбо дупката.

Управление

Интелигентното управление на потоците енергия има важна роля в поведението и представянето на автомобила. Най-ефективното използване на наличната енергия изисква поставяне на цел за оптимално време на обиколка. Пилотите могат да избират от няколко режима, като взимат предвид ситуацията и трафика на трасето, конфигурацията на пистата, метеорологичните условия. Разрешеният разход на гориво пък зависи директно от количеството електрическа енергия, което пилотът има на разположение в обиколката. Правилата постановяват 4 нива – от 2 до 8 мегаджаула. Порше разработиха 919 Hybrid за най-високия клас с капацитет от 8 MJ. Това изисква разработването на по-големи и съответно по-тежки системи. Разходът на гориво се лимитира от дебитомер. На Льо Ман например турбодвигателят се използва при пълно натоварване в 75% от 13,65-километровата обиколка и ще ползва 4,64 л гориво. В 2-мегаджауловия клас тази стойност е 5,04 литра.

Тегло и аеродинамика

Порше винаги са отделяли особено внимание на олекотяването на автомобилите си – както в серийните, така и в спортните си модели. Това продължава и при Порше 919 Hybrid. Въпреки добавянето на множество нови технически системи правилата постановяват с 30 кг намаляване на теглото до 870 кг. В проекта за 919 Hybrid всички детайли са оптимизирани максимално и са използвани правилните материали. Както и при болидите от Формула 1, при новия прототип има карбонов монокок – комбинация от ниско тегло и висока степен на якост и сигурност. Окачването е многозвенно и дава възможност за максимална експлоатация потенциала на колата при всякакви условия.

Новото 919 Hybrid е с дължина 4650 мм, височина – 1050 мм, и ширина между 1800 и 1900 мм. Аеродинамиката му е изпипана след 2000 часа работа в аеродинамичния тунел, започнала през февруари 2012 г. Тя има важен принос за цялостната ефективност на автомобила, намаляването на челното съпротивление и осигуряване на достатъчен поток за въздушното охлаждане на хибридното задвижване, както и нужното аеропритискане за високите скорости в завой. Аеродинамиката на Порше 919 Hybrid може да се променя в зависимост от характеристиките на трасето.

Ергономия

В състезания като 24 часа на Льо Ман удобството на пилота в автомобила има ключово значение за представянето. Ето защо инженерите са отделили сериозно внимание на конфигурацията на кокпита. Седалката е по-високо и осигурява максимално добър поглед към ситуацията на трасето. В нощните часове LED светлини, специално направени за Порше 919 Hybrid, дават ясна визия напред. Отличителната форма е създадена в сътрудничество с дизайнерското студио за серийни модели Стайл Порше.

Пилотите

Когато става дума за толкова амбициозен проект като участие в Льо Ман, при това от легендарна за надпреварата марка, то пилотите са особено важни.

За този тип състезания е особено важно да се създаде хомогенен тим от пилоти – заяви техническият шеф на екипа Александър Хицингер (бивш шеф на развитието за Формула 1 в Косуърт и началник нови технологии в Ред Бул Рейсинг). – Трябват ти отборни играчи, защото ще делят една кола. Всички те трябва да допуснат някакви компромиси по отношение на ергономия, настройки. Не са нужни крайни егоцентрици. Естествено, всички състезатели имат его, но трябва да са способни на компромис.

Хицингер допълни, че необходимите изисквания включват още – разбира се – бързина и постоянство в представянето:

Няма смисъл някой да направи един мълниеносен тур, ако не го повтори. Има много фактори, определящи добрия пилот за надпревари по издръжливост. Трябва и опит.

Тимо Бернхард и Ромен Дюма вече имат не просто опит, а знаят какво е да спечелиш 24 часа на Льо Ман. Те бяха в екипажа на Ауди с Майк Рокенфелер, който триумфира през 2010 г. Тимо е работил с Порше като част от джуниър програмата им и в кариерата си има общо пет победи в денонощни състезания (4 на Нюрбургринг и по 1 на Льо Ман и Дайтона). Точно толкова са и успехите на Дюма в 24-часови надпревари, който освен това обича да се състезава в Макау, да изкачва Пайкс Пийк или да кара във френския рали шампионат.

Брендън Хартли е най-млад сред пилотите на Порше. Едва 24-годишен, той е от новото поколение състезатели, израснали с компютърни и видеоигри, но реалният му опит включва титла в световните серии Рено, а беше и тестпилот във Формула 1.

Швейцарецът с индийски корени Нийл Джани също е познато от F1 име, като и при него надпреварите с едноместни състезателни болиди дълго време са водещи. Кара в първия си Льо Ман през 2009 г., а през 2011-та спечели сериите Льо Ман с екипа на Рибелиън.

Марк Лийб е кадър на Порше още от 20-годишен (в момента е на 33). Има поредица победи с марката, включително 5 в 24-часови състезания. Печели победа с Порше и на Льо Ман, но в клас GT, и сега няма търпение да кара във висшата категория.

Безспорно най-прочутото име в екипа е това на Марк Уебър. 37-годишният австралиец напусна Формула 1 след 215 старта, 13 полпозишъна и 9 победи, за да се върне към старата си любов – надпреварите за издръжливост. През 1999 г. той два пъти за един уикенд прави онова прочуто „салто” с AMG Мерцедес CLR, след което се бе заклел никога повече да не се качва на прототип. Както често се случва обаче, не бива да се казва никога просто така, защото Марк вече тренира с Порше 919 Hybrid и скоро отново ще е част от този тип състезания.

(Материалът е публикуван в брой 170 на списание ClubS1 от 2014 г.)