От: Йордан Севов
Снимки: Sutton Images HP
Приех поканата да бъда гост на Hulett Packard на Хунгароринг с приятна тръпка. Тя идваше не само заради прекрасната атмосфера, царяща в падок клуба и вкусните гозби, с които се почитат гостите, а най-вече заради възможността да надникна в една от най-тънките области на Формула 1 – електрониката.
Информацията за нея всъщност не е никак много – дори в специализираните издания. Причина за това е разбира се огромното съперничество между тимовете и шпиономанията.
Но днес почти няма област, в която да не се използват електронните технологии, какво остава за F1. Зад всеки детайл стои определена програма за създаването му, както и компютър, на който е качена тя. Предаването на данни за работата на този компонент от пистата към заводите и обратно също се осъществява по електронен път. В генерирането и обработването на тези данни се използват мощни компютри. Така стоят и нещата и в аеродинамичните тунели, и по време на тестовете. Не трябва да забравяме и тактиката, която също се изработва след многократни изчисления и данни от колите, атмосферата.
Като се има предвид и моята лична слабост към електронните технологии, определено е разбираема и обзелата ме възбуда.
Полетът до Будапеща продължи по-малко от час, но за сметка на това пък паспортният контрол отне още един! За мен това е сигурен знак, че въпреки че Унгария вече е част от Европейския съюз, все още има доста да настига останалите.
Служителят на НР, който търпеливо ме чака в залата обаче не показва отегчение, а веднага потегляме към града. След 20 минути пристигаме в хотел Le Meredien, много красив, намиращ се точно в центъра на Будапеща, пълен с пилоти и F1 персонал. Плътно до него се намира и хотел Кемпински, в който бяха друга част от пилотите – Шумахер, Алонсо и други. Истерията в унгарската столица бе достигнала до краен предел. Улицата бе запушена фенове.
След задължителните минути за отдих слизам във фоайето, където любезните домакини ни очакват, за да отидем на официалната вечеря. Само петима журналисти сме от Източна Европа, но Ингрид Янсон, PR мениджър на НР за F1, е поканила с нас и Питър Уиндзор, бивш тим мениджър на Уилямс, изключителен специалист, който сега също работи като журналист за F1 Racing и Speed Chanel. С него леко подхващаме темата, но след няколко чаши прочути унгарски вина, вкусни мезета и интересни, отвлечени разговори се прибирам в стаята си, защото рано на другия ден ни предстои посещение на пистата.
Това определено е по-любопитната част от посещението ни. Ставаме свидетели на първата свободна тренировка и следва разходка по питлейна. Разглеждаме част от новите детайли и се отправяме отново към падок клуба, за да обядваме. След края и на втората свободна тренировка сме въведени в моторхоума на НР. Той се намира до останалите в падока. Посреща ни Андрю Колис, директор на НР по въпросите на глобалното спортно спонсориране и главният IT специалист в Уилямс, Нийл Дейвис.
Колис определено е интересна личност. Освен че отговаря за програмата във F1 с Уилямс, той се занимава и с голям брой световни спортни прояви, като Хюстънския и Бостънския маратон, HP Classic of New Orleans (проява от календара на американската голф асоциация) и т.н. Огговорен е за партньорството и връзките на НР със Световния Икономически Форум в Давос и т.н.
“НР е водеща фирма за IT продукти, технологии, електронни решения, услуги. Сред най-силните страни са създаването на IT инфраструктури, персоналните компютри, устройства за контрол на достъпа, глобално обслужване на клиентите, снимане и принтиране”. Колинс говори за всичко това във връзка със сътрудничеството с Уилямс и обяснява, че НР пък получава глобално представяне чрез Формула 1.
BMW Уилямс се радва наистина на първокласно технологично оборудване, което непрекъснато се ъпгрейдва и развива. Това от своя страна води до улесняване работата на инженерите, намаляване на безценното времето за развитие и производство на нови компоненти, намиране на оптималните настройки на болидите по време на състезателния уикенд. Сътрудничеството между Уилямс и НР започна преди 5 години и според думите на Колис ще продължи много години занапред. На въпроса дали не се притеснява от слабия интерес към F1 в САЩ, той отговори, че за там фирмата има по-различна стратегия, която не е свързана с моторните спортове.
Тимът на Уилямс има един от най-сгъстените графици за работа като топ екип. Хората непрекъснато са заети с работа, тестове, състезания, или пък се подготвят за предстоящи такива. Затова е необходимо информацията да бъде обработена и обобщена колкото се може по-бързо. В това е най-голямата сила на НР според хората от компанията. Екипировката, намираща се както на пистата, така и в базите на Уилямс и BMW, позволява моменталното получаване на информацията, приемана от хилядите сензори по шасито и двигателя.
След обработването на данните в базите в Гроув и Мюнхен те се връщат обратно при състезателните или тест екипи. Те от своя страна правят промените, за да бъде подобрено представянето на болида.
Бързината и надеждността на продуктите на НР са неотлъчна част от доброто представяне на Уилямс през последните години.
Ето само част от топ продуктите и услугите, след което ще обясним и тяхното значение: НР Itanium rx5670 сървъри работещи с HP-UX, компютърни масиви НР, работещи под Linux използващи стандартни индустриални НР ProLiant, сървъри за аеродинамично моделиране и анализи, два супер компютъра НР AlphaServer (масиви НРС320 и SC40), подвижен център за данни включващ трето поколение HP ProLiant DL 380 сървър с Modular Smart Array (MSA) 1000 storage system, мрежови склад за данни (Storage Area Network – SAN) за събиране на аеродинамични данни, безжична локална мрежа (WLAN) свързваща сървърите с всички налични компютри, ноутбуци, Pocket PC и т.н., уреди за принтиране и снимане, които са важна част от проектирането, създаването и производството (два НР Designjet 1050 C и един НР Designjet 500 PS, един HP LaserJet 9000N и още редица от LaserJet, DeskJet и inkjet принтери).
В процеса на проектиране тези чудеса на техниката могат да симулират състезателни условия на виртуална писта, като инженерите и тактиците могат не само да залагат част от вариращите параметри (количество гориво, настройка на двигателя и картите му, ниво на аеродинамично притискане), но и да получат реална представа как ще повлияят промените в тях без изобщо истинската кола да е стъпила на пистата. Чрез използването на Fluent CFD (Computational Fluid Dynamics) програми на високо технологичните НР AlphaServer суперкомпютри пък се провеждат аеродинамични тестове в рамките на няколко часа вместо за няколко седмици в аеродинамичната тръба. Така времето за проектирането на всички детайли е намалено с рекордните 15 пъти!
НР AlphaServer на Уилямс е най-големият единичен масив сред автомобилните суперкомпютри във Великобритания. Това носи на Уилямс жизненоважно предимство, както и възможност да се симулират всички аеропотоци обтичащи колата в единичен тест и да се моделира поведението на колата при условия различаващи се от тези, които могат да бъдат симулирани в аеродинамичния тунел.
Въобще технологиите играят ключова роля, за да могат тимовете да достигнат лимита на възможностите си при изграждането на нова кола. Телеметрията пък е връзката между колата и тест тима, докато Computer Aided Design (CAD) и Computational Fluid Dynamics (CFD) играят водеща роля в дизайна и производството на болида.
За зрителите на F1 думата телеметрия е известна отдавна, но не на всички тя е особено ясна. Това е може би един от най-важните фактори, които правят F1 толкова по-различна от другите моторни спортове. Не че не присъства и в тях, просто не е в такива граници.
Във Формула 1 се следи всичко – шаси, вибрации, гуми, двигател, волан, ход на окачването, температури, натиск на въздуха, износване, натискане на спирачките, всяко действие на пилота.
Данните идват от колата и “заминават” за Гроув и Мюнхен както по сателитна, така и с ISDL връзка. При всяка обиколка в бордкомпютъра на FW26 постъпват над 150 000 данни в секунда, които са измерени от над 200 различни сензора. Но преди да стигнат до базите от бордкомпютъра, тези данни се изпращат и към инженерите в бокса, и към тези на питуола, където биват обработвани и анализирани от други супермашини. Всичко това разбира се трябва да става тайно от другите отбори, за което се използва 128-битово скриптиране на данните.
Попадаме пред тези компютри и дъхът ми спира. Огромни, преносими машини, на които се вижда всичко, всяка грешка на пилота, работата на всеки компонент – в графичен, лек за разгадаване вид.
Обясняват ни, че всеки от компютрите притежава собствена система за сигурност. Чрез използването на няколко разработени специално за тима на Уилямс програми, всички данни постъпващи в компютрите се прехвърлят във въпросния графичен вид. Веднъж получени, тези стойности дават на инженерите ясна картина за актуалното поведение на колата и пилота, както и за постиженията им.
“Следим колата и пилота по цялата писта”, обяснява Нийл Дейвис. “Покриваме абсолютно всичко от ръцете му до хидравличната система. Абсолютно всичко, за което можете да се сетите.”
За важната роля на телеметрията в съвременната Формула 1 става ясно още щом човек влезе в падока. Над всеки моторхоум се издигат гигантски антени и сателитни чинии. На питуола също е пълно с антени и безжични устройства свързващи в една мрежа пилоти, инженери и механици. В бокса на Уилямс масив от HP ProLiant DL 360 сървъри проверява и анализира постиженията на болида и двигателя му. Техници, инженери и механици могат същевременно да наблюдават всички данни от изминали тренировки и квалификации и да взимат решения, които могат да донесат решаващата преднина от няколко хилядни например. Количеството от събраните през един състезателен ден данни е впечатляващо. Ако те трябва да бъдат изпринтирани на нормална хартия с формат А4, би се получила кула с височина 2,5 км, като при това листата ще бъдат принтирани двустранно. Това е информацията, от които се нуждаят инженерите за оптимизирането на представянето на колата и пилота.
Освен ProLiant сървърите всеки тим използва и редица преносими компютри, Pocket PC и т.н. Това се прави, за да могат данните да бъдат достъпни от всяка точка на пистата. Членовете на Уилямс използват предимно Compaq Evo N610C ноутбуци, но вече имат и революционните iPAQ Pocket PC и Tablet PC. Всички тези устройства също притежават собствени системи за сигурност.
Не само инженерите ценят високо телеметрията. Пилотите я използват, за да повишат постиженията си и да видят, къде всъщност губят и правят грешки, дали може да се ускори по-рано, да се спре по-късно или да се избере по-добра треактория в завоя. Пилотите наблюдават също така и данните на своите съотборници, за да имат пълна картина.
“Когато в края на всяка сесия се седне в моторхоума заедно с инженерите и бъде свалена всичката информация, данните биват обсъждани и се взимат важни решения за това по какъв път да продължи настройването на колата”, разказва Марк Жене, тест пилот на тима, който кара и като титуляр тази година. “С тези компютри може да се види наистина всичко, как се е държала колата и как може да се подобри. Има толкова много области в колата, които иначе остават скрити.”
Освен анализът, който се прави на място, данните, които се свалят от колата чрез кабелна връзка, когато е в бокса или по безжичен път, когато е на пистата, те се анализират още веднъж в централите в Гроув и Мюнхен. Там също има екипи от инженери, които дават своето мнение и препоръки – On Line. Тези екипи са предвидени като допълнителен ресурс и могат да бъдат много полезни на механиците и инженерите на пистата. Данните се използват и в други области на развитие на болидите. Така например след всяка обиколка се знаят неравностите по пистата и след въвеждането им в 7-точковия стенд за тестване на окачването, така наречения Shaker rig, се дава оптималната картина как да бъдат преминати те, за да не се губи време.
“Не бива да се забравя и още нещо, глобалното присъствие на НР ни подсигурява винаги и ние можем да очакваме пълната им подкрепа 24 часа на ден, 7 дни в седмицата“, казва Дейвис.
След толкова “погълнати” данни, въпреки че според много учени главата е доста по-мощен компютър от всеки правен до момента, ми е малко трудно да асимилирам и обработя всичко. Но след кратка разходка в гаража на Уилямс, където хвърляме око на всички тези суперкомпютри и ни показват всичката пристигаща информация, изглеждам като дете в сладкарница, чудя се накъде да обърна и за какво още да попитам. Лягам си необичайно рано, защото май наистина попретоварихме компютъра.