Алфа Ромео напусна F1 след края на сезон 2023 в F1. Ръководството на италианската марка разкри причините, довели до решението за напускане на световния шампионат. Алфа Ромео най-вероятно ще се насочи към WEC в бъдеще.
Договорът за титулярно спонсорство на Алфа Ромео и Заубер приключи след Гран при на Абу Даби. Така бе отбелязан краят на едно доста ползотворно шестгодишно партньорство между двете страни
В края на 2022 г. Алфа Ромео обяви, че планира да остане в F1 и след приключването на партньорството си с швейцарския тим. Според Жан-Филип Импарато, марката можеше да продължи участието си в спорта. Разбира се, условието бе да работи с отбор, който използва задвижващи системи на Ферари.
През лятото се появи информация, че Алфа Ромео ще си партнира с Хаас от началото на следващия сезон. Очакванията бяха работата между двете компании да бъде подобна на тази със Заубер. От Хаас дори трябваше да използват двигатели на Ферари, брандирани като Алфа Ромео.
В крайна сметка това нещо така и не се случи. Оказа, че дискусиите с американския отбор са останали само на предварителен етап. Следователно италианският автомобил производител няма да има присъствие в F1 през следващата кампания.
Наскоро главният изпълнителен директор на Алфа Ромео Жан-Филип Импарато потвърди непоколебимия ангажимент на компанията към моторните спортове. Той подчерта, че преминаването към WEC е най-благоприятният път за марката в настоящия момент. Той хвърли и светлина върху причината, поради която обвързването с Хаас е било отхвърлено.
„Не бяхме заинтересовани да се стремим да направим копи/пейст операция в стила на тази, която беше направена със Заубер“, обясни Импарато.
„Това щеше да ни накара да се превърнем в един от тези, които поставят стикери върху шасито. Това вече нямаше да е нещо ново и нямаше да сме част от историята. Започнахме да търсим нещо друго, като бързо стигнахме до заключение. Алфа Ромео Romeo няма нищо общо със света на ралитата. Освен това групата Stellantis вече има две марки, участващи във Формула Е. Така фокусът се измести към WEC – това е свят, в който Алфа Ромео е имала прекрасни изживявания в миналото.“
Въпреки прекратяването на партньорството със Заубер поради поглъщането на швейцарския отбор от Ауди, Импарато подчерта значителната възвръщаемост на инвестициите, на които Алфа Ромео се радваше по време на шестгодишното си присъствие във Формула 1
„Бих казал, че това беше най-добрата инвестиция в историята, Можем да кажем, че по отношение на имиджовата възвръщаемост, за всяко похарчено евро получихме обратно 20. В същото време сме малко тъжни, защото напускаме отбор, който в продължение на шест години прегръщаше нашата марка и с който имахме изключителни взаимоотношения.“
Алфа Ромео все още преценява възможностите си за участие в WEC. Импарато подчертава необходимостта от внимателно обмисляне, преди да вземе подобно решение. Той предупреди да не се взимат импулсивни решения. Импарто също така подчерта, че е важно да се разберат напълно финансовите последици от участието в състезателните серии от най-високо ниво.
„Светът на WEC преживява момент на голям интерес. Когато има голяма еуфория, става трудно да се разбере какво ниво на инвестиции е необходимо, за да се постигнат най-високите цели“, казва CEO-то на Алфа Ромео.
„През 2015 г. [в LMP1] видяхме, че неконтролируемото нарастване на разходите в крайна сметка се отразява доста негативно. Затова отделихме известно време, за да разберем как ще се развие всичко това. Вярвам, че е правилно да имаме ясна представа и да знаем точно с какво се сблъскваме, преди да стартиране даден проект.“
Импарато намекна за евентуално за партньорство с друга марка от семейството на Stellantis- Пежо- ако в крайна сметка Алфа Ромео влезе в WEC.
„Очевидно това е един от сценариите, които оценяваме. В групата Stellantis вече има марки, чиито спортни програми са в тесен контакт, например DS и Мазерати във Формула Е.“
„Когато се върнем на пистата, ще го направим с подкрепата на моторспорт проектите на Stellantis. Тъй като Пежо вече присъства в WEC, сътрудничеството с тях е повече от възможно. Тогава може би двата проекта ще имат паралелни пътища в други аспекти, но в крайна сметка сме в едно семейство. Бих искал обаче да уточня, че в момента все още не сме в състояние да потвърдим нищо. Очаква да направим това нещо едва когато приключим с планирането и оценката на инвестицията“, завърши главният изпълнителен директор на Алфа Ромео.
The greatest dreams are born from a bit of madness. And a lot of courage. The #33Stradale is a sign of respect for tradition and a reason for momentum toward the future. Watch the new series „Crafting a masterpiece“. Episode one features #AlfaRomeo CEO Jean-Philippe Imparato. pic.twitter.com/Z3hVhwJC5v
— Alfa Romeo (@alfa_romeo) November 30, 2023