Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 Анализ: Колко липсва „периферното присъствие“ на Нюи в Ред Бул?

Анализ: Колко липсва „периферното присъствие“ на Нюи в Ред Бул?

2914
0
Ейдриан Нюи
Ейдриан Нюи; снимка: Ред Бул Контент Пуул

След сезон, в който не спечели едно-единствено състезание, Ред Бул се озова в неочаквано трудна ситуация през 2024 г. Годината тръгна за отбора от Милтън Кийнс почти като 2023-та – с четири победи в първите 5 надпревари. След това нещата се попромениха. В следващите девет състезания до лятната пауза на Формула 1 Макс Верстапен взе още три успеха. Но останалите победи бяха спечелени от пилотите на Ферари, Мерцедес и Макларън. След ваканцията нидерландецът и тимът му не просто загубиха Гран при на Нидерландия, а останаха на почти 23 секунди зад Ландо Норис и Макларън. Официалните акаунти на Формула 1 публикуваха снимка на английския пилот с разликата и една-единствена дума над нея: „Декларация“.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by FORMULA 1® (@f1)

След състезанието в Нидерландия анализите какво не е наред в Ред Бул избухнаха с нова сила. От самия отбор не са единодушни в твърденията си. Хелмут Марко твърди, че има грешка в развитието на RB20. Главният инженер на екипа Пол Монахан бе категоричен, че данните не сочат подобно нещо. Серхио Перес каза след Зандвоорт, че през уикенда разбрали доста от проблемите на болида. Верстапен сподели, че трудно ще се установи какво точно не е наред, за да се оправи. В свой анализ за уебсайта the-race.com бившият технически директор на Джордан и Ягуар Гари Андерсън пък анализира ситуацията и доколко според него отсъствието на Нюи играе роля за това, че Ред Бул не успява да реши проблемите си.

На Зандвоорт двете коли на Ред Бул започнаха уикенда в различни спецификации. Верстапен бе с версия на пода от ранната част на сезона, Перес – с по-късен вариант. Още преди тренировките на нидерландското трасе се разбра, че тимът от Милтън Кийнс ще прави експерименти с компоненти от по-ранен етап на състезателната година в опит да проследи корена на проблемите си.

„Никой отбор не иска мръсното му пране да става публично достояние, но когато един топ екип започне такива очевидни и крайни опити, то това разкрива колко объркана е посоката на развитие. Видяхме го при Мерцедес, където – въпреки значителния прогрес – колата все още е непостоянна“, посочи Андерсън

В Ред Бул заключили, че подът на Перес е по-бързия вариант – с около 0,2 сек. Верстапен обаче настоял да остане с по-старата версия.

„Големият въпрос е желанието на Верстапен да продължи със стария под, чието представяне не е било толкова добро, докато се бори за световния шампионат. Това за мен показва колко е сериозна ситуацията в Ред Бул“, продължава Андерсън.

Бившият технически директор на Джордан и Ягуар стига до въпроса как се стигна дотук и доколко напускането на Ейдриан Нюи има влияние върху спада в представянето на Ред Бул. Официално конструкторът все още се води на работа в Ред Бул Рейсинг. Де факто е в така наречения gardening leave. Появите му на писта са формални, не взима участие в работата по RB20, занимава се само с хиперкара RB17, но през повечето време всъщност си почива заедно със съпругата си Аманда.

„Имаше новини, че Ейдриан Нюи не е доволен (в Ред Бул). Слухове, че може да си тръгне, които бяха опровергавани, докато не бе доказано, че няма дим без огън и напускането му бе обявено в началото на май. Повечето отбори биха били доволни от резултатите, които Ред Бул постигаше след новината за Нюи. Но тенденцията очевидно е в грешната посока. Нюи все още е част от Ред Бул, но е нормално влиянието му да отслабне“, коментира Андерсън.

„Мантрата на компанията стана, че Ред Бул разполага с достатъчно на брой специалисти, за да не липсва неговият принос. Както и че работят от доста време по този начин, а Нюи бил само периферно присъствие. С други думи, че приносът му така или иначе не е бил значителен.“

„Сами можете да прецените и да имате мнение относно настоящата ситуация. За успехите или провалите никога не отговаря един-единствен човек. Но конструктор с опита на Нюи за създаване и развитие на шампионски болиди, както и измъкването от трудни ситуации винаги ще е ценен“, пише още Андерсън.

„В момента никой не играе ролята на Нюи в отбора и затова не е изненада, че Ред Бул има проблеми с намирането на правилната посока. А монтирането на водещия болид на работещи по-зле от новите компоненти в опит да се разбере бързо какво се случва, води до още повече объркване. Може би е време Ред Бул да направи една сериозна оферта на Нюи, за да го върне при тях?“, завършва анализът.