Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 Arrivederci Ferrari!

Arrivederci Ferrari!

51
0

От Фриц-Дитер Ренкен,

Ще бъдат ли Ферари победени някога? Да: това е неизбежно в спорт като Формула 1 – къде неминуемо ще се издигне отбор, който ще свали червените коли от върха. Може да се случи този сезон (крайно съмнително), догодина (възможно), през 2006 г. (по-вероятно); рано или късно обаче, това ще се случи, и тогава!
Последното нещо, от което има нужда “скачащият кон” е повторение на периода 1991-1995 г., когато бяха спечелени едва 2 Гран при от 87 старта, докато само година по-рано – през 1990 г. се бореше за титлата с петте триумфа на Ален Прост и Найджъл Менсъл.
През последните сезони Ферари подобряваха рекорд след рекорд, затова възниква другият въпрос: как ще опазят настоящите трофеи от възможен следващ лош период?
Рори Бърни вече заяви, че възнамерява да се оттегли от Гран при в края на сегашния си договор. Това вероятно ще се случи едновременно с приключването на контракта на Михаел Шумахер. И на този на Рос Браун. И на другия човек с инициали РБ. И. И. И.
Съвсем скоро Жан Тод бе издигнат до поста генерален директор, като пое определени отговорности от Лука ди Монтедземоло (който пък оглави Конфиндустрия – италианският съюз на работниците), а и стана президент на ФИАТ. Очаквайте в такъв случай известно отдръпване на двамата от Формула 1.
Междувременно Макларън най-после построиха своя технологичен център Парагон и в много бърза последователност проектираха, конструираха и пуснаха в производство Мерцедес-Макларън SLR. Представянето им във Формула 1 понастоящем е кошмарно и това е доказателство, че в Гран при работата е комплексна и се състои от толкова компоненти, че изисква пълно отдаване.
Ако в подобна схема намесите и малко италианска политика…
Съществува и дилемата на Бриджстоун, която ще се прояви реално ако президентът на ФИА Макс Мозли “поеме контрола” над доставчиците на гуми преди изтичането на споразумението Конкорд. Дали компанията ще иска да остане в F1, да плаща огромни разходи, да няма конкуренция или просто ще си събере нещата и ще се прибере, за да се радва на лаврите си?
Има само един-единствен начин за измъкване от всичко това и той би решил много от бъдещите проблеми на Ферари (и Бриджстоун). Той звучи абсурдно, но е по-реален отколкото можете да си представите: – Напускане на Формула 1.
Да, шампионатът може и да изглежда немислим без Ферари, но това съвсем не е вероятност в твърде далечно бъдеще. Компанията Ферари (и наследникът на Енцо – Пиеро Ларди Ферари) вече не са решаващата сила в групата ФИАТ (където сега назначиха Ди Монтедземоло); тези две страни вече не решават каква част от приходите на компанията ще отиват за развитието на двете червени коли, участващи в 16 или малко повече състезания на година.
Откакто започнаха проблемите на ФИАТ, компанията непрекъснато продава акции и понастоящем притежава 56% (от предишните 90%); Ларди Ферари има 10%; италианската Медиобанка държи 15%; немската Комерцбанк е с 10%, а делът на Леман Брадърс е почти 7%.
Останалата част (2%) е незначителна от гледна точка на гласувания и взимания на решения и се притежава от различни настоящи и бивши служители.
Преди време ФИАТ и Ларди Ферари щастливо отпускаха до 80% от годишния доход за Формула 1, но сега могат да отделят до 66%, като нито една от двете страни не получава дивиденти. А междувременно банките притискат Ферари за плащания, като настоятелността от тяхна страна вече е редовна и интензивна. Грубо казано, банките искат да получават плащанията в пари на ръка, а не в сребърни трофеи.
През 2007 г. пък се очаква излизане на компанията на стоковата борса. Разполагането във времето е безупречно поради няколко причини: забранява се рекламата на тютюневи продукти (въпреки че Тод има своя позиция по този въпрос, Формула 1 ще бъде принудена да се присъедини, като се има предвид колко страни непрекъснато подписват споразумението за забраната); възможно оттегляне на доставчика на гуми; оттегляне на най-великия пилот на едно поколение, главния конструктор и (възможно) оттегляне на техническия директор; преструктуриране на президентските и директорски задължения.
Бъдещето на Ферари във Формула 1 се поставя под съмнение и от някои други фактори. Основните …