Начало Автомобили Audi Q8 – новият топмодел на Q фамилията

Audi Q8 – новият топмодел на Q фамилията

342
0

Audi Q8 съчетава най-доброто от двата свята – елегантността на луксозното купе с четири врати и удобната функционалност на големия SUV. Щедро оразмереният интериор с гъвкаво багажно пространство, модерна система за управление на функциите и технологии на ходовата част, както и интелигентните електронни системи за асистенция на водача правят Audi Q8 убедителен спътник във всяко пътешествие за бизнес и отдих.

Благодарение на системата за постоянно двойно предаване quattro и клиренса от 254 милиметра, новото SUV Coupé може да продължи и след края на асфалтираните пътища. Произвежданият в завода в Братислава Audi Q8 вече може да бъде поръчан в Европа и ще бъде на разположение в търговските представителства на марката през месец август. Цените на модела на пазара в Германия започват от 76 300 евро

Универсален, динамичен и елегантен – размери и пространствена концепция

Дължина 4 986 милиметра, широчина 1 995 милиметра и височина 1 705 милиметра – това са основните размери, характеризиращи новия Audi Q8, който излъчва динамика и престиж като никой друг SUV модел на марката с четирите пръстена до момента. Линията на покрива в стила на спортните купета, новото попълнение в гамата на Audi изглежда много по-нисък от своя събрат Q7. Каросерията на новия модел е с 66 милиметра по-къса, но за сметка на това е с 27 милиметра по-широка от тази на Q7. Забележителната предница, късият заден надвес, големият клиренс от 254 милиметра и впечатляващият размер на колелата с диаметър 795 милиметра излъчват неподправена мощ и динамика.

Със междуосното си разстояние от почти три метра, Audi Q8 предлага изобилие от пространство за петима в купето. Вътрешният простор на новия модел превъзхожда преките конкуренти в почти всички измерения, имащи отношение към комфорта. Предните седалки се предлагат в четири различни изпълнения. Върхът в гамата се бележи от спортните седалки S и индивидуалните контурни седалки, които предлагат серийно и система за вентилация. И при двата варианта се предлага допълнителна възможност за масажна функция. Системата с три индивидуални седалки отзад с възможност за надлъжно регулиране е част от серийното оборудване на модела (в Германия)

Голямото багажно пространство и многобройните просторни отделения за съхранение на различни вещи в купето превръщат Q8 в идеален спътник за по-дълги пътувания. Багажникът на новия SUV модел разполага серийно с минимален обем от 605 литра, което може да се увеличи с лекота до 1 755 литра със сгъване на задните облегалки.

Това е предостатъчно за да побере два напречно разположени сета за голф. Електрическият механизъм за отваряне и затваряне на задния капак е част от серийното оборудване на модела, а допълнително се предлага и възможност за сензорно отваряне управление с движение на крака. Друга комфортна възможност е електрическата щора електрозадвижваното покривало на багажното отделение, която се прибира автоматично по релсите си, когато капакът на багажника се отвори и отново се разгръща при затварянето му.

Ново лице за Q фамилията – външният дизайн

Дизайнът на новия Audi Q8 отразява прогресивния стилистичен език, който марката Audi представи за първи път при новото поколение на A8. Силно изразените контури и атлетично напрегнатите повърхности излъчват усещане за сила, изтънченост и поставят специален акцент върху динамиката на перманентното задвижване на четирите колела quattro. Q8 интерпретира този стил по свой собствен начин, в който линията на елегантните луксозни купета с четири врати се прелива с характерната осанка на големите SUV модели и добавя специални акценти от емблематичния за марката Audi оригинален quattro.

Със своята внушителна осмоъгълна версия на предната решетка Singleframe, Audi Q8 определено се превръща в новото лице на Q фамилията на Audi. С шестте вертикални хромирани ламели радиаторната решетка създава изправено, солидно внушение за здравина и мощ. Връзката между Singleframe решетката и характерно оформените предни светлини се осъществява посредством широка маска, която може да бъде поръчана в различни цветове допълнително оцветяване. Изтеглените напред форми на спойлера и големите, силно подчертани въздушни отвори поставят допълнителни акценти върху агресивния външен вид на новия модел.

Благодарение на вратите без рамки на прозорците, типичната за спортните купета линия на покрива създава визуално впечатление за ниско преминаване по протежение на страничния силует на каросерията, завършвайки с дългия спойлер в задната част. Очертанията на покрива се изтеглят леко към силно наклонените, мощни задни странични колони, стъпващи върху широки, мускулести контури – типичните за quattro изпъкнали форми в областта на калниците, напомнящи за оригиналния Audi quattro. Добре изразената линия в областта на „раменете” на каросерията на новия SUV модел я издължава елегантно, свързвайки мощните обеми на предните и задните калници.

Задната част на каросерията се отличава със съчетание от спортни компактни пропорции, много нисък покрив и силно скосен прозорец. Връзката между задните светлини се осъществява от тесен, елегантен и изпълнен в черно елемент с вградена светлинна лента, който акцентира върху принадлежността на Q8 към топмоделите на марката Audi и  подчертава широчината на каросерията. Едновременно с това той създава характерен светлинен профил, който отличава модела отдалеч както през деня, така и през нощта – точно както при оригиналния quattro едно време. Дифузьорът в долната част на свой ред привлича вниманието с четирите вертикални ребра и интегрираните накрайници на ауспуховите тръби от двете си страни.

Дигитален характер – технологии и дизайн на светлините

Клиентите на новия Q8 могат да избират между две използващи LED технология версии на предните светлини. Погледнати отдалеч, разделените на две части фарове изглеждат изключително тесни. Наред с редица други функции, горният им сегмент включва дневните и късите светлини. Дългите са разположени в долната, затъмнена и отместена назад част от светлинния модул. При допълнително предлаганите HD матрични LED светлини, всеки от тях е съставен от 24 отделни светодиода.

Светлинната графика на дневните светлини се отличава с ярък дигитален характер и силно изразен триизмерен дизайн, който се показва за първи път в модел на Audi. Светлините са съставени от седем къси и два по-дълги сегмента в края на фаровете, които изместват визуалния фокус навън и така допълнително подчертават широчината на новия Audi Q8. Подобен триизмерен дизайн е използван и при задните светлини с техните дванайсет сегмента, свързани с характерната светлинна лента, която придава усещане за повече дълбочина.

При матричната HD LED технология предните и задните светлини се отличават не само с динамична функция на мигачите, но играят изключително впечатляваща роля при заключване и отключване на автомобила. Тяхното хармонично взаимодействие също допринася за динамичния характер на новия SUV модел.

Яснотата е новото измерение на престижа – вътрешният дизайн

Ролята на централен елемент в интериора на Audi Q8 се изпълнява от горния екран на системата MMI touch response. Изпълнен като изцяло черен панел, той се прелива почти изцяло в таблото като голяма черна повърхност, когато е изключен. Опростените и лесноразбираеми символи са отражение на типичната за марката Audi цифрова прецизност, както и на високото ниво на интеграция на организацията на вътрешното пространство и концепцията за управление на функциите –  в това отношение яснотата е заменила напълно излишната сложност. Всички основни линии в интериора водят началото си от големия екран, като например непрекъснатата лента на вентилационната решетка с вградени хромирани лайстни и елегантна лента с алуминиев ефект.

Фините форми на арматурното табло и спокойните линии със силно изразен хоризонтален фокус подчертават впечатлението за широта, което излъчва интериорът на новия Audi Q8. Стилът в интериора е умишлено изчистен и опростен. Всички елементи имат логическа връзка помежду си и се отличават с пълна хармония – от голямата дъга на т.нар. “Wrap around”, която преминава от облицовките на предните врати през арматурното табло до прибора за управление на светлините.

Оформената като самостоятелно геометрично тяло просторна централна конзола на свой ред отразява солидния характер на новия SUV модел. Когато е тъмно, контурната светлина (при поръчан Пакет Амбиентно осветление) проследява основните линии в дизайна на интериора и акцентира върху триизмерно оформената quattro емблема над жабката, давайки още един ярък пример за типичното за марката Audi внимание към детайла.

Стилна обстановка – цветовете и материалите

Цветовата палитра при Audi Q8 предлага избор от единайсет дванайсет тоналности на външното лаково покритие, които подчертават особено добре динамичния дизайн на модела – включително най-новите цветове „Dragon orange“ и “Galaxy blue“. Броните се предлагат серийно в цвят антрацит с матова повърхност, а при двата допълнително предлагани ектериорни пакети оборудване броните могат да бъдат в цвета на автомобила или в „Scandium grey“. При допълнителния екстериорен пакет S line, ефектът на Singleframe решетката, аеродинамичната лайстна на спойлера, вънните облицовки на праговете на вратите и вложката на дифузьора се подчертава допълнително от Platinum grey matt.

В интериора на Audi Q8 клиентите могат да избират сред няколко тоналности и цветови конфигурации. Още при базовото изпълнение на модела се предлагат седалки с кожени тапицерии в три различни версии, включително с най-висококачествена естествена кожа Valcona. При design selection горната част на арматурното табло е тапицирано с кожа. По желание спортният пакет S line може да включва S спортни седалки с интегрални опори за глава, ромбовиден релеф на тапицерията и S емблема. Всички конфигурации включват висококачествени декоративни елементи панели от дърво  или алуминий.

Широко приложение на алуминиеви сплави и усъвършенствана аероакустика: каросерията

Благодарение на изключителната си структурна устойчивост, каросерията на новия Audi Q8 осигурява надеждна основа за изключително качество на изпълнението, предполага отлични показатели по отношение на шумоизолацията и дава възможност за настройки на ходовата част и окачването, които да осигурят динамично и прецизно поведение на пътя. Конструираната на основата на концепцията Audi Space Frame каросерийна структура включва много леки елементи от алуминиеви сплави и компоненти от горещо формовани стомани. Именно те формират своеобразния високоякостен гръбнак на купето и представляват 14,4% от състава на суровата каросерия. Отливките от алуминиеви сплави на свой ред формират 15% и се използват например в корпусите за монтаж на амортисьорите в коша на двигателя, както и при свързващите елементи между праговете и надлъжните носещи греди в дъното.

Профилите на страничните рамки, както и големите панели на пода, задните калници, покрива са изпълнени от формован листов алуминий, също както и вратите без рамки на прозорците, предните калници и задния капак. Техният дял в суровата каросерия възлиза на 23,7%. Във версията с 3.0 TDI под предния капак, теглото на Audi Q8 е едва 2 145 килограма – включително сложната MHEV технология на задвижването с литиево-йонна акумулаторна батерия. Челната площ от 2,84 м2  и коефициента от  0,34 осигуряват относително ниско аеродинамично съпротивление на каросерията.

Вътрешното пространство се отличава с атмосфера на тишина и спокойствие благодарение на задълбочените мерки за шумоизолация и усъвършенстваната аеродинамика на модела. Двуслойното предно  стъкло е част от серийното оборудване, а при проявено желание от страна на клиента Audi Q8 може да се оборудва с акустично стъкло на страничните прозорци, както и със система за подгряване  на предното стъкло.

Спортен високопроходим автомобил – задвижване quattro и пневматично окачване

Audi е quattro и quattro е Audi – разбира се, това се отнася в особена степен за новия Q8, върховият SUV модел на марката. В общия случай, изцяло механичният централен диференциал разпределя въртящия момент на двигателя между предния и задния мост в съотношение 40:60, а когато е необходимо, той прехвърля по-голямата част от него към моста, чиито колела имат по-добро сцепление с настилката.

Системата на окачването има решаващ принос за динамичното поведение на пътя дори и при базовата версия на новия модел. В петзвенната конструкция на предния и задния мост се използват предимно елементи от алуминиеви сплави. Предавателното число на серийно предлаганото прогресивно управление става по-директно с увеличаване на  ъгъла на завиване на волана. Серийната версия на Q8 използва 19-цолови джанти, чиито  диаметър е с 20 милиметра по-голям от този на джантите на Q7. При върховите модели в гамата се предлага и възможност за джанти и гуми с размер 285/40 R22. На предния мост се използват спирачки с фиксирани алуминиеви шестбутални апарати.

Клиентите на новият SUV Coupé имат избор между три варианта на вида на окачването. Вариантът с електронен контрол на работата на амортисьорите е част от серийното оборудване на Q8. Адаптивното пневматично окачване с контрол на амортисьорите е допълнително предлагана възможност, която предоставя на водача избор между комфортна и спортна настройка и съответното поведение на пътя. Тази система разполага с четири работни режима, които водачът може да избере от  системата за динамичен контрол на поведението Audi drive select и да променя просвета на каросерията с цели 90 милиметра. Изключителен комфорт на возене и динамично поведение на пътя – адаптивното пневматично окачване обединява двете крайности в едно.

Друга допълнителна възможност за повишаване на динамиката на пътя при новия Audi Q8 е системата за управление на всички колела all-wheel drive, което може да отклонява задните колела с до 5 градуса. При ниска скорост на движение те се насочват в обратна на завиването на предните посока, с което диаметърът на завой на SUV модела намалява с цял метър, повишавайки маневреността и чевръстото му поведение. При висока скорост задните колела се насочват в посоката на предните, с което подобряват стабилността при бързи маневри като смяната на лентите на магистрала например.

Контролът на адаптивните системи на окачването е интегриран в управлението на електронната платформа на ходовата част. Системите са тясно взаимосвързани и работят с изключителна координация и максимална точност. Audi drive select осигурява избор на седем различни режима на работа, сред които и такъв за офроуд. Извън асфалтираните пътища Audi Q8 може да се възползва от всички предимства на  на перманентното задвижване quattro, късите надвеси на каросерията и наличието на голям клиренс, достигащ максимум от 254 милиметра при версиите с адаптивно въздушно окачване и 220 милиметра при вариантите със стандартно окачване.

Електронната платформа на ходовата част регистрира ъгъла на наклон на автомобила и показва тази информация за водача на екрана на системата MMI. При стръмни склонове с наклон над 6%, функцията за автоматичен контрол на спускането Hill Descent Control подпомага водача с автоматично подаване на необходимото спирачно усилие. Системата поддържа самостоятелно зададената от водача скорост на постоянно ниво до максимум от 30 км/ч, с което позволява на човека зад волана да се съсредоточи изцяло върху терена и управлението на автомобила.

Ефективен двигател – агрегатът 3.0 TDI с технология MHEV

Силовият тракт на новия Audi Q8 демонстрира впечатляваща мощ и висока ефективност благодарение на новата mild хибридна технология (MHEV). Задвижването включва в състава си литиево-йонна акумулаторна батерия, ремъчен стартер-алтернатор (BAS) и основна бордова електрическа мрежа с напрежение 48 V. Акумулаторната батерия е разположена  под пода на багажното отделение и е  с капацитет 10 Aч. Динамичният SUV може да се движи по инерция с напълно изключен двигател при скорост в диапазона между 55 и 160 км/ч, а стартер-алтернаторът ВАС позволява мигновно и неусетно за водача и пътниците рестартиране на двигателя по всяко време.

В режим на намаляване на скоростта или пълно спиране, BAS преминава автоматично в режим на рекуперация, в който може да възстанови и съхрани в акумулаторната батерия до 12 кВт електроенергия. Работният режим на системата старт-стоп започва още при 22 км/ч, а при клиентска експлоатация в условия на реално пътно движение технологията MHEV е в състояние да намали разхода на гориво с до 0,7 литра на 100 километра.

На европейските пазари новият Audi Q8 ще дебютира с агрегата 3.0 TDI във версията Q8 50 TDI (среден разход на гориво в л/100 км – 6.8 – 6.6, средни емисии на  CO2 в г/км – 179-172*). Той развива максимална мощност 210 кВт (286 к.с.) и максимален въртящ момент в размер на 600 Нм. Благодарение на тези показатели, ускорението от 0 до 100 км/ч на големия SUV модел отнема само 6,3 секунди, а максималната скорост достига 245 км/ч. Версията 50 TDI предлага множество технологични решения в различни области. За да се осигури оптимален температурен режим на работа за всяка ситуация на пътя, корпусът на картера и цилиндровите глави разполагат с отделни охладителни кръгове, а при буталата се използва маслено охлаждане с вградени при отливането им канали.

Буталните пръстени и буталните болтове са проектирани за постигане на минимално триене, а маслената помпа е с напълно променлив режим на работа. Двигателят е свързан с допълнителната рама на предния мост посредством адаптивни хидравлични тампони. При работа на празен ход те потискат вибрациите с по-мек алгоритъм за погасяване на колебанията, докато при по-високо натоварване използват доста по-строги мерки, благодарение на което мощният TDI впечатлява с безупречни работни маниери независимо от режима на движение.

Предаването на тягата се осигурява от осемстепенна автоматична трансмисия tiptronic с бърза и плавна смяна на предавките. Работата на торсионния демпфер е съобразена с оборотния режим на двигателя и дава възможност за практически пълна компенсация на вибрациите и ефективно шофиране дори при много ниски обороти, а специалните мерки за вентилация дават възможност за употреба в офроуд условия. Електрозадвижваната  хидравлична помпа на свой ред позволява на tiptronic трансмисията да превключи на необходимата за рестартиране предавка след режим на движение по инерция с изключен  двигател.