Audi представя първия RS модел в успешната гама от Q-серията – RS Q3 – на автомобилното изложение в Женева. Той съчетава впечатляваща практичност в ежедневието с динамично пътно поведение: ускорението от нула до 100 км/ч отнема 5,5 секунди, а максималната скорост е електронно ограничена на 250 км/ч. 2,5-литровият петцилиндров турбо мотор разполага с мощност от 228 кВт (310 к.с.) и едновременно с това изразходва средно 8,8 литра гориво на 100 км.
– RS Q3 пренася философията на динамиката на Audi в сегмента на компактните SUV модели, като по този начин създава нов клас в това отношение – отбелязва Францискус ван Меел, управляващ директор на quattro GmbH. – В допълнение към RS 5 Cabriolet, RS 6 Avant и RS 7 Sportback, RS Q3 е четвъртият RS модел, който ние представяме на пазара през 2013 г. Семейството RS нараства до осем члена и по този начин вече е най-голямото от когато и да било.
RS Q3 съчетава типичните качества, присъщи на RS, като динамично поведение и удоволствие от шофирането с лайфстайл качества и високо ниво на функционалност. Audi RS Q3 е разработено от подразделението quattro GmbH, което е 100% собственост на AUDI AG.
Под капака на RS Q3 работи петцилиндровия бензинов агрегат 2.5 TFSI с висока мощност, който е носител на различни награди, включително „International Engine of the Year”. Моторът печели приза, връчван от международно жури от автомобилни специалисти, в три последователни години от 2010-а насам. Моторът с турбокомпресорно пълнене, директно впръскване и работен обем от 2,480 см3 разполага с максимална мощност от 228 кВт (310 к.с.) в диапазона 5200-6700 об/мин и максимален въртящ момент от 420 Нм между 1500 и 5200 об/мин. По отношение на тези два параметъра RS Q3 е без конкуренция в своя сегмент. Още на ниво базова концепция този петцилиндров мотор е уникален по своя характер. Известен от моделите TT RS и RS 3 Sportback, той е модифициран от quattro GmbH за работа в RS Q3.
2.5 TFSI ускорява RS Q3 от нула до 100 км/ч за едва 5,5 сек и това е най- доброто постижение в този сегмент. В RS Q3 петцилиндровият мотор на Audi е съчетан за първи път серийно със старт-стоп система. Други мерки за подобряване на ефективността и намаляване на разхода на гориво (като управляемата маслена помпа, чийто капацитет се регулира в зависимост от нуждите) спомагат за ниския среден разход на гориво от 8,8 литра на 100 км, съответстващ на 206 грама CO2 на км.
Предавателната кутия е 7-степенна S tronic. Тя е конструирана като компактен агрегат с архитектура с три вала, а седмата предавка е с дълго предавателно число с цел намаляване на разхода на гориво. Водачът може да избира между режимите D и S за автоматично превключване на предавките да трансмисията с два съединителя или пък може да превключва ръчно, използвайки лостчета на волана или лоста за управление, който е със уникален RS дизайн. Функцията Launch Control контролира ускорението при старт от място в името на запазване на максимално добро сцепление на гумите.
Сърцето на системата за постоянно задвижване на четирите колела quattro е хидравлично задействан и електронно контролиран многодисков съединител, разположен на задния мост. Той осигурява оптимално разпределение на въртящия момент между предния и задния задвижващи мостове.
Audi RS Q3 впечатлява с динамично и стабилно поведение без да жертва комфорта. Спортното окачване RS снижава каросерията на компактния SUV с 25 мм. Акумулаторът е разположен в багажното отделение за по-добро разпределение на теглото. Независимото задно окачване на всяко колело е с по четири рамена.
С дължина от 4410 мм, динамичният топмодел е с 25 мм по-дълъг от Audi Q3. Теглото му е 1,730 кг.
Багажното пространство има основен обем от 356 литра, който може да бъде увеличен до 1261 литра със сгъване на разделената задна седалка. Стандартно се предлага практичен обръщащ се под. Тези които искат да транспортират още повече багаж, могат да поръчат теглич за RS Q3.
Други стандартно предлагани приспособления за Audi RS Q3 включват – в допълнение към специфичната за RS информационна система за водача – асистент за паркиране park assist plus, аудио системата Audi sound system с десет високоговорителя, ксенонови предни светлини и задни LED светлини. Когато последните не светят, цветът им остава силно изразен тъмно червен.
В Германия базовата цена на автомобила е €54,600, доставките започват през есента на 2013 г.