Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 Рикиардо спечели невероятната Гран при на Азербайджан

Рикиардо спечели невероятната Гран при на Азербайджан

105
0

Даниел Рикиардо с Ред Бул спечели първа в историята на Формула 1 Гран при на Азербайджан, която се превърна в истински трилър. Втори, буквално с един нос преднина, финишира Валтери Ботас (Мерцедес), който след първата обиколка и удар със сънародника си Кими Райконен бе последен, на тур зад лидерите, но в края изпревари Ланс Строл (Уилямс). Канадецът обаче се качи на подиума за третото място като най-младия пилот в историята на спорта, стигнал до почетната стълбичка.

Четвърти и пети завършиха големите съперници Себастиан Фетел с Ферари и Люис Хамилтън с Мерцедес. Те се бориха за всеки метър и дори се удариха при едно от много прекъсвания на лудата надпревара, за което германецът бе наказан. Люис имаше проблеми със закрепването на яката около кокпита, също спира в бокса и загуби време.

Шести завърши Естебан Окон, който отново виждаше близо подиума, но се удари със съотборника си във Форс Индия Серхио Перес. Седми и осми станаха Кевин Магнусен и Карлос Сайнц, а девети бе Фернандо Алонсо, който донесе първи точки за Макларън. Десетото място и последния пункт бе за Паскал Верлайн от тима на Заубер.

Състезанието бе едно от най-драматичните в последните години и така и не даде отговор на големия въпрос Мерцедес или Ферари в крайна сметка имат предимство в шампионата тази година. Преди старта всички се питаха дали Скудерията наистина ще е с по-добро темпо и ще предизвика Мерцедес, като в по-голяма степен това се отнасяше за Кими, тъй като двигателят на Фетел наистина бе сменен вчера, но с този, ползван в Китай и Русия. Новият бе изпитан само в петък и това означаваше по-ниски режими за него.

При Ред Бул очакванията бяха за по-силно представяне отново на Макс Верстапен, чийто режими обаче също трябваше да бъдат адаптирани след проблемите в липсата на синхрон между работата на новата скоростна кутия и двигателя. При излизането си на старта Хамилтън така активно търсеше нивото на сцепление, че се завъртя на един от завоите върху нагрятата до 49 градуса настилка, която обаче бързо и изстиваше вече на места след 17 часа местно време.

Още след старта обаче Фетел се опита да мине пред съотборника си. Кими запази позиция и преди втория завой атакува Ботас. Кими бе на поне метър пред Валтери преди кривата. Мерцедес-ът влезе отвътре и бе изхвърлен от бордюра. Удари се в Райконен и той излетя в стената, но продължи. Ботас едва стигна до бокса с разкъсана гума и счупено предно крило. Сложи направо гуми софт, но бе последен в колоната.

Малко по-назад в колоната на първия завой Данил Квят излетя от пистата и като се върна в очертанията, едва не се удари със съотборника си Карлос Сайнц. Испанецът се завъртя, за да избегна удара и добре, че не се стигна до масова катастрофа.

Напред за 6 от 51 обиколки Хамилтън избягна на 3,3 сек пред Фетел. Трети се движеше Серхио Перес, който след старта изпревари Верстапен. Следваше холандският пилот, Кими бе пети. Зад него бяха Маса, Окон, Строл, Хюлкенберг, Магнусен, Квят и водещите люта битка пилоти на Заубер и Макларън.

В 6-ата обиколка Рикиардо също спря и сложи гуми софт, като стопът бе предизвикан и заради проблеми в работата на спирачките и се върна едва 15-ти!

Тръгналият от пита с много проблеми Джолион Палмър директно отпадна с поредните проблеми в запалването на двигателя.

След първите 10 обиколки Фетел оставаше само на 3,6 сек зад Люис. Верстапен се опитваше да вземе третото място на Перес, но се обади, че има отново проблем с двигателя и загуби скорост. Пред него мина и Окон, но колата на Макс тръгна отново. В това време тази на Дани Квят спря на самата писта с проблем в електрическата система.

На пистата се появи кола за сигурност и веднага всички пилоти в челото влетяха в бокса за смяна на гуми след 12 тура.

При спирането си Верстапен остана твърде дълго на място и в крайна сметка го прибраха в бокса, а подготвяната смяна на волана се оказа ненужна, защото бе паднало хидравличното налягане.

С гумите софт Хамилтън се оплака, че сейфти карът е много бавен и това е опасно за пилотите, защо температурата в гумите пада много.

Преди рестарта в 16-ия тур подреждането бе: Хамилтън, Фетел, Перес, Райконен, Маса, Окон, Строл, Хюлкенберг, Магнусен, Рикиардо, Алонсо.

При подновяването на надпреварата Маса и Окон атакуваха Кими и го изпревариха, а парчета от Ферари-то още от удара с Ботас отлетяха и паднаха на стартовата права и още няколко зони. Перес също атакува Фетел, но не успя да го задмине.

За да се почисти пистата, пак излезе кола за сигурност и Хамилтън пак поиска тя да се движи по-бързо. Междувременно Рикиардо смени още веднъж гуми и сложи пак суперсофт. По радиото предупредиха Перес да вдигне температурата в гумите преди прибирането на сейфти кара.

Хамилтън едва не спря преди рестарта на 15-ти завой и Фетел го удари отзад. След това бесен мина до него и го удари и отстрани гума в гума. Предното му крило се счупи от контакта, а след поредния старт бе атакуван от Маса и Перес. Серхио на свой ред обаче се оказа под натиск от Окон и този път се стигна до удар между съотборниците във Форс Индия.

Фетел се опази от атаките на Маса, а розовите коли потънаха. На пистата пак се появи кола за сигурност, а и Кими бе със спукана задна дясна гума от разкъсания си под и директно бе прибран в бокса, без да е ясно защо го оставиха толкова дълго с кола, от която падаха парчета. Състезанието ставаше ужасяващо, но Хамилтън и Фетел оставаха начело зад появилата се за трети път кола за сигурност. Следваха двата Уилямс-а на Маса и Строл пред Рикиардо, Хюлкенберг, Магнусен, Алонсо и Сайнц.

Фернандо се обади, че състезанието трябва да бъде спряно, за да бъде изчистена пистата от отломките, покрили цялата писта и организаторите наистина го сториха след 22 обиколки.

При спирането на колите в бокса започнаха обясненията на Фетел и Хамилтън с тимовете им. Дифузьорът на Люис също бе счупен, но немският пилот бе бесен от брейк теста на англичанина. В пресцентъра започнаха да припомнят стари немско-британски двубои като този на Дейвид Култард и Михаел Шумахер на Спа през 1998 г.

Рейсконтролът пък започна да разследва ударите на Хамилтън и Фетел. След почти половин час състезанието бе рестартирано, като механиците на Ферари успяха да върнат колата на Кими в състезанието, въпреки че забравиха един волан на предното крило. Малко по-късно колата така или иначе отпадна. Във Форс Индия пък събраха болида на Серхио Перес и също го върнаха на пистата, но и той после спря.

В паузата пилотите в челото се върнаха към гуми суперсофт и поеха отново зад кола за сигурност. При новия рестарт мега атака направи Дани Рикиардо, който изпревари и двата Уилямс-а и зае третата позиция зад дебнещите се Хамилтън и Фетел. Това бе маневрата на победата. Строл остана четвърти, а Маса започна да потъва с проблем в окачването и спря в бокса, ставайки поредният отпаднал. В това време Хюлкенберг се закачи в стената и също приключи, а напред минаха Магнусен (стана пети) и Алонсо, заел 6-та позиция пред Сайнц, Окон, Ботас и Грожан.

Около 30-ата обиколка стана ясно, че яката на Люис не е добре закрепена и това създаваше притеснения. В това време Ботас и Сайнц бяха на гърба на седмия – Окон. След още тур Валтери изпревари Сайнц, а от бокса извикаха Хамилтън, за да смени яката, както им нареди рейсконтролът. В това време Фетел получи наказание за удара от 10 сек и спря да го изтърпи! Върна се на пистата обаче седми, пред Перес и Хамилтън, като Серхио също имаше санкция – за работа по колата извън пита (същата като за Кими).

В 36-ата обиколка се стигна до поредната инфарктна ситуация. Фетел и Хамилтън настигнаха шестия – Алонсо, но Фернандо геройски се опита да задържи Себ на първия завой и Хамилтън едва не мина напред. След това и двамата изпревариха Макларън-а и Люис започна да притиска Фетел в лютата битка между тях днес.

В типичния си стил Алонсо заяви по радиото, че са можели да спечелят това състезание.

След още две обиколки Окон и Ботас бяха пред третия Магнусен, зад гърба му вече бяха Фетел и Хамилтън, а колите на Заубер се закачиха и на пистата паднаха поредните парчета карбон. Така напред бе Рикиардо, на 5,3 сек зад него бе Строл, а на още 14 – Окон.

Ботас изпревари и Окон и от 20-ти, стана трети. На самия финал направи невероятен спринт и отмъкна втората позиция от Строл.

Зад Форс Индия-та вече бяха Фетел и Хамилтън. Те също прескочиха френския пилот и заеха четвърта и пета позиция. Сайнц изпревари Алонсо, който поне имаше аванс до десетия Верлайн от 35 сек.