Начало Други Български отбор е трети в Европа в състезанието за енергийна ефективност Shell...

Български отбор е трети в Европа в състезанието за енергийна ефективност Shell Eco-marathon 2017

81
0

Екипът на Техническия университет в София, който се състезава в категорията „Градски тип“ с водородна горивна клетка се класира на трето място в Европа по време на Shell Eco-marathon 2017. Отборът на студентите успя да измине 189 км/м3 със своя иновативен автомобил „Феникс“ и се изкачи в класацията спрямо 2016 г. Двата български отбора в другата категория на състезанието – „Прототипи“ с електрическа батерия, които са на Русенския университет „Ангел Кънчев“ и на Професионалната гимназия по селско, горско стопанство и туризъм „Н.Й. Вапцаров“ – гр. Чепеларе, също се представиха достойно.  Отборът на Русе измина 360 км/кВтч и се нареди на 12 място в класирането, а учениците от Чепеларе постигнаха подобрен резултат от 253 км/ кВтч, което ги изкачи в класирането спрямо миналата година, а именно от 25 на 22 място.

През 2017 г. България отбелязва 10 години участие в Shell Eco-marathon Европа. От включването си в състезанието българският екип надброява 400 студенти от четири учебни заведения – Техническите университети в София и Варна, Русенския университет „Ангел Кънчев“ и Професионалната гимназия по селско, горско стопанство и туризъм „Н.Й. Вапцаров“ – гр. Чепеларе.

„На тазгодишното издание на Shell Eco-marathon отново видяхме новаторство, креативност и авангардни технологии. Връщаме се с добри резултати от състезанието и силна мотивация догодина да покажем повече на колегите от другите страни и да им потвърдим, че в България също имаме потенциала да прекроим бъдещето на транспорта“, споделиха учениците и студентите-участници в състезанието.

„Доволна съм от постиженията и на трите български отбора в Shell Eco-marathon 2017. Радвам се, че ТУ-София като дългогодишен участник приема нови предизвикателства и заслужено спечели трето място в крайното класиране. Горди сме с подобрените резултати на учениците от Чепеларе и доброто представяне на отбора от Русе, които смело премерват сили с връстници с богат опит и традиции в Shell Eco-marathon. Така те показват, че пред амбицията, целеустремеността и таланта няма бариери. Първите десет години българско участие в Shell Eco-marathon бяха подготовката, в следващите десет съм сигурна, че нашите ученици и студенти ще поемат инициативата“, сподели Камелия Славейкова, изпълнителен директор на Shell България.

Общо 171 отбора от 29 държави в Европа и света се събраха в Лондон, за да се състезават в едно от най-престижните надпревари, в която участниците намират решения на глобални инженерни и енергийни предизвикателства. След като в продължение на 12 месеца тези млади умове проектираха, изграждаха и тестваха своите енергийно-ефективни превозни средства, те излязоха на специално изработената писта, дълга 1577 км, за да изминат възможно най-дълго разстояние с еквивалента на един литър гориво или 1 кВтч енергия.

Младите инженери се състезаваха в две основни категории – „Прототипи“ и „Градски тип“.

Победителите в „Прототипи“ са:

  • Microjoule-La Joliverie от Франция, вид енергия „Вътрешно горене“ с консумация на гориво 2,504 км/л.
  • ECO-DIMONI от Испания, вид енергия „Електрическа батерия“ с консумация 729 км/кВтч
  • H2politO – molecule da corsa от Италия, вид енергия „Водородна клетка“ измина 831 км/ м3

Победителите в „Градски тип“ са:

  • Toulouse Ingénierie Multidisciplinaire от Франция, вид енергия „Вътрешно горене“, подобриха световния рекорд за използвано гориво от 685 км/л.
  • SolarCarSolutions / ISEN Toulon от Франция, вид енергия „Електрическа батерия“ с консумация на гориво от 187 км/кВтч
  • Green Team Twente от Холандия, вид енергия „Водородна клетка“ измина 277 км/м3.

Вълнуващо съобщение беше направено по време на фестивала „Изгради бъдещето“ – нова „Автономна“ категория ще бъде включена в Shell Eco-marathon през 2018 г., заедно със съществуващите категории Протипи и Градски Тип. Студентски екип от Техническия университет на Дания вече работи върху безпилотна си кола. Говорител на екипа на студентите каза: „Когато видяхме автомобилите в състезанието миналата година, си дадохме сметка какво е възможно и разбрахме, че трябва да изградим една безпилотна кола. Това е толкова вълнуващо за нас“.

 „Чест е да бъдем домакин на фестивала „Изгради Бъдещето“ и Shell Eco-marathon Европа тази година. Представянето на някои от най-ярките енергийни идеи и подкрепата за предприемачеството е съществена част от постигането на нисковъглеродно бъдеще. Shell се ангажира да вдъхновява и подкрепя следващото поколение предприемачи, за да се справим с енергийните предизвикателства в света“, заяви изпълнителният директор на Shell Великобритания Шинейд Линч.

Фестивалът Изгради Бъдещето, част от Shell Eco-marathon Европа, приключи след четиридневен празник на едни от най-интелигентните и вълнуващи иновации, които помагат за разрешаването на глобални енергийни предизвикателства.

Безплатното за посетители събитие започна на 25 май и приключи днес като се проведе в олимпийския парк „Куин Елизабет“ и събра над 25 хиляди гости на всякакви възрасти. Фестивалът, посветен на енергията, привлече вниманието към иновативните решения на изтъкнати предприемачи от програмите за развитие на Shell. Посетителите имаха възможност да видят футуристични превозни средства, изградени и управлявани от интелигентни млади инженери, които се състезаваха в Shell Eco-marathon на емблематичния парк в Лондон  „Куин Елизабет“.

През 2017 г. Shell организира и нов предварителен кръг под името Shell Eco-marathon Challenger Event. Това е отделна надпревара, по време на която отборите, заявили участие за първи път, ще могат да тестват и правят подобрения по своите превозни средства, преди да станат част от голямото състезание догодина. Тази година Shell Eco-marathon Challenger Еvent ще се провежда във Франция и в Турция. Три нови български отбора ще премерят сили в предварителния кръг. Те са от Професионална гимназия по механотехника в Русе, втори екип от Русенския университет „Ангел Кънчев“ и учениците от Професионална гимназия по транспорт и транспортен мениджмънт в Казанлък.