Със слънце и много приятни температури Барселона посрещна екипите от Формула 1 за началото на предсезонната им подготовка. На практика всички вече са на пистата, като по-късно днес е официалната церемония по представянето и на последния нов болид за сезона – този на Торо Росо.
Колата на Ред Бул RB13 пристигна в последния момент за днешното си онлайн представяне в 13:13 часа (централноевропейско време) с нает транспортен военен самолет, в който бе качена снощи на Хийтроу.
На трасето тази сутрин не се допускаха хора, защото времето бе ангажирано от Макларън за снимки. Вчера пък филмови дни със своите болиди проведоха Рено и Хаас.
В падока вече е така оживено, както често пъти не е дори в петък на състезателен уикенд. Но изпитанията тази година се очакват с огромен интерес заради многото промени в правилата.
За утре например повечето колеги се готвят да гледат на трети завой, където се очаква колите да минават на пълна газ, с натоварване върху пилотите от на 5g. Това е място, на което отлично личи балансът на всяка кола, особено с много висока скорост. Вижда се и най-малката корекция, прилагана от пилота, когато тръгне да губи контрол върху предната или задната част. Това ще личи още повече сега при 30% повече време натискане педала на газта в сравнение с преди.
При спирането за първия завой пък, което се очаква да става много по-късно отпреди, се вижда стабилността на колите при спиране. Същият ефект може да се наблюдава и на 10-ти завой преди влизането в „стадиона”.
В последния сектор се симулира отлично поведението на болидите в бавни завои и върху бордюрите. Там скоростта е ниска, но екипите често изпращат съгледвачи, за да следят кой как минава през тези остри криви и как преодолява бетонните ограничители. Добра цялостна обиколка в Барселона се прави само от кола, която е отлична на всеки тип завои, има перфектна аеродинамична ефективност и не губи скорост на правите.
Като цяло не случайно Каталуния е най-предпочитаната писта за изпитания. Тя притежава всички типове завои, времето е добро през февруари и март и не на последно място, асфалтът е доста абразивен и може добре да се измерва и износвавето на гумите. Тяхното поведение и начин на работа са друг елемент, върху който всички ще са съсредоточени още от утре, защото гумите са по-широки с 25%, имат много по-голяма контактна площ и ще осигуряват високата скорост в завоите. Въпросът обаче е как точно ще се износват и дали скоростта на колите в състезанията няма да се намали драстично спрямо супер темпото от квалификациите, за да се пазят. От Пирели твърдят, че това няма да е така. Те обясниха, че са се съобразили при конструирането на гумите с по-високите странични сили и по-високото тегло на автомобилите с 26 кг, но е трябвало да направят компромис и с желанието на екипи и организатори да се прави повече от 1 стоп в състезание.
Тестовете са много критични тази година, защото екипите предлагат много различни и оригинални решения, коите трябва да се проверят. Както обясни конструкторът на Мерцедес Алдо Коста, само 5% от колата на тима от Бракли са от детайли от миналия сезон. Дните за работа са едва 8 и първите 4 от тях повечето екипи имат намерение да използват най-вече за проверки работата на системите, издръжливостта, гумите, спирачките. Едва във втората сесия от 7 до 10 март ще се изпробват и реалните динамични възможности на автомобилите, поне при шампионите.
Миналата зима най-добри времена записаха пилотите на Ферари Кими Райконен – 1:22.765 мин и Себастиан Фетел – 1:22.852 мин.