Дженсън Бътън коментира ситуацията в Уилямс през последната кампания. Световният шампион за 2009 г. призна, че атмосферата в тима вече е много по-приятна и му напомня на тази, когато той караше през 2000 г.
Уилямс претърпя огромни сътресения през последните години. Легендарният британски отбор изпадна във финансова криза и беше на ръба на фалита. В крайна сметка семейството на сър Франк Уилямс продаде отбора на Дорилтън Кепитъл. Американската компания избра да запази името на екипа дори и след смъртта на неговия основател в края на 2021 г.
През последните три сезона Уилямс имаше доста смесени резултати. Първо отборът финишира последен при конструкторите в края на сезон 2022, тъй като не разтълкува добре техническите правила. Следващата година Уилямс направи сериозна крачка напред и финишира седми при конструкторите. Миналия сезон екипът направи известна крачка назад и остана осми при конструкторите, губейки позиция от Хаас.
Уилямс вече гледа почти изцяло към 2026 г. Екипът се надява да се върне в челото след влизане на следващите технически правила. Визията на Джеймс Ваулс е Уилямс да бъде възстановена предишната слава на екипа. За тази цел Уилямс привлече много технически персонал и продължава обновяването на инфраструктурата. Всички това се случва благодарение на големите инвестиции, направени от американските собственици
В края на миналата година Дженсън Бътън анализира състоянието на Уилямс преди началото на сезон 2025. Той отбеляза фундаментална промяна в динамиката на отбора след идването на Ваулс. Световният шампион във Формула 1 за 2009 г. е свидетел на възраждането на духа, който някога определяше Уилямс като един от топ отборите в F1.
„Атмосферата в Уилямс е почти същата като през 2000 г. Чувствам се забавен и развълнуван. Разбира се, винаги съм сериозен, когато става въпрос за състезания. Тук вече има една приятна семейна атмосфера“, сподели Бътън.
Британецът направи дебюта си в F1 именно с Уилямс през 2000 г. После той кара за Бенетон/Рено, БАР, Хонда, Браун GP и Макларън. През 2021 г. Бътън се завърна в Уилямс като съветник. Той призна, че в началото атмосферата в Уилямс е била много мрачна и неприятна.
„Когато отново се присъединих към екипа като посланик, атмосферата не беше същата. Имаше хора, които бяха тук от няколко десетилетия, [дори] три десетилетия, а след това дойдоха много нови таланти.“
„Имаше нужда да се събере подходящото ръководство, което да обедини всички, за да работят като едно цяло“, обясни Бътън.
Идването на Ваулс през 2023 г. е повратна точка в развитието на Уилямс. Британският специалист начерта план, чиято цел и да върне тима на върха. Ваулс гледа най-вече в дългосрочна перспектива и призна, че тимът е готов да жертва тазгодишната кампания, за да постигне по-голям напредък през 2026 г.
Бътън смята, че това лидерските качества на Ваулс са допринесли за укрепването на единството и вярата в отбора
„Сега мисля, че има много повече вяра в посоката, в която върви отборът. Това е много важно, особено когато се опитваш да работиш заедно, за да градиш за бъдещето“, обясни световният шампион за сезон 2009.
Напредъкът на Уилямс е причина тимът да може да привлече по-силни пилоти. Тази година екипът ще разчита на Александър Албон и Карлос Сайнц. Испанецът идва след няколкогодишен престой във Ферари, където записа четири победи. Привличането на Сайнц е доказателство за сериозните амбиции на Уилямс.
В средата на сезон 2024 Уилямс освободи Логан Сарджънт и го замени с Франко Колапинто. Аржентинецът направи добро впечатление и спечели пет точки. За съжаление, Колапинто остана без титулярно място за тази година, тъй като екипът. вече беше обявил Сайнц. Младият аржентинец все пай спечели симпатията на Бътън.
„Алекс и Франко постигнаха някои добри резултати в Уилямс. Беше наистина освежаващо да наблюдаваш как един пилот се качва в колата и е конкурентоспособен от самото начало“, обясни Бътън.
„Мисля, че всички уважаваме Алекс и знам колко е добър и какво е способен да постигне в този спорт. Затова е впечатляващ факта, че някой млад пилот е състояние да се качи и да го изпревари и накара да натиска до край.“
Британецът е на мнение, че конкуренцията между съотборниците е жизненоважна за напредъка на един отбор.
„Учиш се от съотборниците си, независимо колко стари или млади са или дали са неопитни или опитни. Учиш се и от данните.“
„Това наистина помага на отбора да се движи напред, ако има двама състезателни пилоти, които могат да се учат един от друг и да придвижват този отбор напред“, заключи Дженсън Бътън.
55 on track 💙 ✨ pic.twitter.com/AxHRfxojq0
— Williams Racing (@WilliamsRacing) January 3, 2025