Дженсън Бътън направи сравнение между F1 и Hypercar. Британецът вярва, че настоящото поколение болиди не е толкова усъвършенствано спрямо прототипите, които се използват в категорията Hypercar на световния шампионат за издръжливост.
Тази година Бътън възобновява активната си състезателна кариера. Световният шампион в F1 за 2009 г. ще кара в категорията на хиперавтомобилите с тима на Jota. Бътън ще пилотира прототип Порше 963 заедно с Филип Хенсън и Оливър Расмусен
Завръщането на Бътън в състезанията е продиктувано от желанието му да се изправи пред дадено предизвикателство за продължителен период от време. Британецът все пак се включва в един от най-конкурентните шампионати на ФИА.
Класът на хиперавтомобилите в WEC включва някои от най-модерните и мощни състезателни автомобили в света. Това е значителна стъпка напред в сравнение с класа LMP2, в който Бътън се състезаваше преди това. Бившият пилот на Рено, Хонда, Браун GP и Макларън се наслаждава на предизвикателството да се адаптира към новите машини и състезателен формат на шампионата.
Той е особено впечатлен от техническата сложност на класа Hypercar. Това го кара да се чувства „поразен“ от нивото на инженерство и иновации в състезанията за издръжливост.
„Ами, аз oще се състезавам, след като си тръгнах от F1 – състезавах се в Япония в Super GT, бях и в WEC през 2018 г.“, сподели Бътън.
„Пробвал съм много различни неща, включително и 24-те часа на Дайтона също. Въпреки това чувствам, че не постигам максимума от това, което можеш да постигна с еднократни участия в състезания“, продължи бившият пилот от F1. „Не извличам най-доброто от себе си, ако го правя по този начин. Затова исках да направя пълен сезон. Преди началото на кампанията нямаш много тренировки. Бих искал да изкарам цял сезон, за да видя какво можем да постигна в WEC тази година.“
Бътън отдели последните няколко месеца за подготовка и запознаване с екипа на JOTA и машината на Порше. Той призна, че е бил изумен от инженерната сложност и комплексност на хиперавтомобила, която се оказала по-голяма дори в сравнение с F1
„В един автомобил от F1, например, технологиите са на върха. Това на практика е върхът в аеродинамиката“, обясни световният шампион за 2009 г.
„F1 не е толкова технически усъвършенствана в сравнение с Hypercar. Честно казано болидите не са толкова напреднали в техническо отношение, колкото хиперавтомобилите. Напримен, един автомобил LMDh има 38 страници, на които се обяснява само какво прави воланът.“
„Има толкова много превключватели и можеш да регулираш много различни неща за един и същи проблем. Има какво да се научи от пилотска гледна точка.“
„Очевидно карането е подобно. Все пак има толкова много неща, които можеш да регулираш в автомобила, за да опиташ а решиш проблем, който имаш на пистата – това е поразително количество неща и те издухва. Отнема известно време, за да свикнеш с всичко това“, каза още Бътън.
43-годишният състезател има известен опит с Порше 963. Той се включи в последния кръг от сезон 2023 в IMSA, който се проведе на пистата „Роуд Атланта“ и финишира на пето място
Бътън все още остава възхитен от техническата сложност на автомобила на Порше. Това възхищение от класа на хиперавтомобилите подхранва решимостта му да се представи отлично в WEC през тази година.
„Направих „Малкия Льо Ман“ на Роуд Атланта. Имах един ден тестове преди състезанието и свикнах с управлението на автомобила доста бързо. Има обаче много технически, които отнемат известно време, за да свикнеш с тях.“
„Имам чувството, че има 20 превключвателя за едно нещо, но всички те го правят по малко по-различен начин. Тези автомобили са много умни – учиш се и докато караш. Можеш да посочиш точно определени неща от данните, в които искаш нещо да се промени, и то ще се промени, без да докосваш нищо. Това е много умно, но и също толкова сложно. Тук трябва да си друг тип пилот. Да, имаш умения на пистата, но трябва да си експерт и в инженерната област.“
Бившият пилот от F1 каза, че все едно се намира в друга вселена. Според него обаче вълнението му е толкова голямо, както когато се е състезавал в картинга.
„Вълнението ми все е едно когато за първи път карах картинг и бях осемгодишен. Просто се случват малко повече неща. Това обаче се улеснява, особено когато наистина познаваш системите в автомобила“, обясни Бътън.
„Чувствам, че все още не съм стигнал дотам. Карането е частта, която всички обичаме. Все още контролирам автомобила с краката, ръцете и дупето по отношение на усещането – това не се е променило.“
„Трябва да кажа, че хиперавтомобилите са най-яките на външен вид коли изобщо – знаете ли, ако бях нарисувал кола, когато бях дете, тя щеше да е хиперавтомобил“, завърши Дженсън Бътън.
Вижте тази публикация в Instagram.