Италианската легенда се завръща със суперспортен автомобил. Две години след анонса вече има и сериен модел.
Историята на Carrozzeria Bertone, един от последните независими класически производители на каросерии в Европа, приключва през 2014 г. Същинското производство вече е било прекратено. През май 2014 г. последната част от компанията, дизайнерското студио Bertone, подава молба за обявяване в несъстоятелност. Направен е последен опит за спасяване на компанията чрез продажба на търг на редица собствени прототипи. Някои от тях са уникални шедьоври, които показваме в галерията накрая. Но и това се оказва недостатъчно за спасяването на студиото.
Компанията е основана през 1912 г. от Джовани Бертоне. През годините тя се прочува с впечатляващи проекти за марки като Alfa Romeo, Lamborghini и Ferrari. Освен това произвежда и специални модели за известни фирми, като Fiat, Opel и BMW. Сега Bertone е преживява възраждане. През 2022 г. на нов уебсайт и в Instagram бяха показани малки тийзър изображения на суперспортен автомобил с допълнението „110“. Названието беше препратка към 110-годишнината от основаването на компанията. През декември същата година автомобилът – Bertone GB 110, е демонстриран на онлайн премиера. Представянето на готовия за производство модел най-накрая последва през юни 2024 г. на луксозното изложение Top Marques в Монако.
Двама братя искат да възродят Bertone
Зад възкресяването на Bertone стоят братята Мауро и Жан-Франк Ричи. Те са натрупали значително богатство, наред с другото, с доставчика на автомобилни инженерни услуги Akka Technologies. Братята Ричи искат да върнат Bertone на пътя, както може да се прочете на новия уебсайт: „Мауро Ричи и Жан-Франк Ричи решиха да обединят целия си опит за епохално възраждане на известната автомобилна компания La Carrozzeria Bertone. За тях е от първостепенно значение Bertone да се позиционира като водещ елитен производител, който се възползва от богатата история на италианската марка, за да създаде нови и вълнуващи възможности за бъдещето.“
Суперспортен автомобил с V10 на Audi
По време на онлайн премиерата на новия GB 110 важната информация първоначално беше оскъдна. С представянето на първия реален автомобил в Монако обаче се появиха някои ключови технически данни, които Bertone досега пазеше в тайна. Хиперавтомобилът се задвижва от V10 двигател с работен обем 5,2 литра. Феновете на спортните машини, естествено, ще наострят уши: Това съответства на легендарния високооборотен двигател, използван в Audi R8 и за последен път в Lamborghini Huracán.
Посочените от Bertone данни за мощността обаче нямат много общо с тези автомобили, поне в серийните им варианти. Обявени са 1115 к.с. и 1100 нютонметра въртящ момент. Това предполага десетцилиндровият двигател на Audi да бъде преработен в битурбо версия, както някои тунери вече са правили. Съответно радостни са и динамичните характеристики: Обещана е максимална скорост от 350 км/ч, а от нула до 300 км/ч трябва да се стига само за 12,9 секунди. Собственото тегло на автомобила е само 1422 кг.
Доставките трябва да започнат през 2024 г.
Това поставя Bertone GB 110 в компанията на най-добрите хиперавтомобили, което вероятно ще важи и за цената. Според някои предположения тя ще бъде в областта на два до три милиона евро. За обичайните купувачи на подобни автомобили това няма да е от особено значение. Тях по-скоро ги интересува тиражът на произведените Bertone GB 110. Ще бъдат изработени само 33 бройки.
За Bertone обаче GB 110 не би трябвало да остане еднодневка. Във видеоклипа за представянето на GB 110 беше обявено, че ще последват още модели на италианската дизайнерска компания.
Няколко класически прототипа на Bertone