Начало Екстра Какво ще се промени без квалификационните режими

Какво ще се промени без квалификационните режими

10332
0
старт, Формула 1, Гран при на Испания, Каталуния
снимка: Мерцедес

Поредната директива номер 37 на ФИА за забрана на квалификационните режими в работата на задвижващите системи във Формула 1 предизвика очаквани дискусии и спорове. Първоначалното намерение беше тя да влезе в сила още в края на тази седмица за Гран при на Белгия. Но след възражения на тимовете и производителите на двигателите, че нямат време да се адаптират, стартът на забраната бе отложен за Гран при на Италия на Монца. Той е само след още една седмица. Така обаче всички ще имат поне няколко допълнителни дни за изпитания на стендовете, настройки на системите, избор на начин на работа на цялата кола.

От федерацията почти директно признаха, че не са в състояние да контролират с абсолютна прецизност спазването на правилата при ужасно големия набор от режими и подрежими при задвижващите системи

Поради тази причина смятат, че с въвеждането само на една програма за работа на задвижващата система всичко ще бъде по-добре следено! Така по-лесно ще бъдат спазени всички пунктове от член 2.7 в техническите правила, касаеща работата на задвижващите системи. Ще се следва по-точно и пункт 27.1 от спортния регламент. Той постановява, че пилотът сам трябва да управлява колата. Тоест не да бъде съветван от пита кой режим в кой момент да използва.

Опитът на експертите от ФИА през последните години да откриват една след друга иновациите в работата на задвижващите системи, които са на ръба на правилата, очевидно ги е накарал да се съсредоточат върху изследване само на един режим, който наистина да се опитат да контролират по-добре.

Според правилата ФИА контролира куп параметри – дебит, температура и съдържание на горивото; състав, количества и изгаряне на маслото; оборотите на двигателя и тези на турбото, предпазните клапани в изпускателната система и съвсем не на последно място – трансформирането на енергиите при спиране, ускорение, количествата им, акумулирането и отдаването им, превръщането на правия ток в променлив и обратно, и т.н.

В почти всички тези процеси от 2014 г. насам, откакто бяха въведени тези системи, е имало съмнения и упреци, че нещо не е наред

Вероятно не малко от тях са имали основания, но доказването на подобни „прегрешения” никак не е лесно. Реално ФИА има възможност да реагира само с въвеждането на мерки за бъдеще. Такава е ситуацията и сега, а големият въпрос е дали тази промяна ще повлияе по един или начин на статуквото.

От Мерцедес побързаха да заявят, че това едва ли ще се случи, макар че видяха в действията на ФИА атака срещу себе си. Тото Волф категорично заяви, че липсата на петте обиколки квалификационен режим, в които работи задвижващата им система, ще им позволи да направят 25 с по-добро темпо в състезанието. Доста експерти анализираха, че вероятно влиянието на мярката ще е минимално, но все пак ще има такова.

Още когато се заговори за така наречения party modе на Мерцедес преди няколко години, се изчисляваше, че този режим на „сребърните стрели” им носи поне 0,2-0,3 сек в решителните обиколки в Q3. Постепенно всички, дори появилите се по-късно Хонда, направиха подобни програми. Въпреки всички нови и нови забрани екипите получиха малко по-добра скорост в събота след обяд. Мерцедес обаче си останаха лидери в тази технология и няма съмнение, че сега ще бъдат повлияни от промяната.

При положение обаче, че тяхното квалификационно предимство е около 0,5-0,7 сек пред най-близките преследвачи от Ред Бул, дори и да изчезнат 0,2 сек, пак ще имат преднина в събота

Тя ще е по-малка, а и с повече риск за по-агресивна работа с гумите в неделя. Далеч по-голям проблем в самото състезание може да се окаже именно невъзможността за промяна на режимите в ключови моменти.

Според директивата всички ще имат на разположение само един режим на задвижващата система след края на третата тренировка. Към него, разбира се, ще има няколко допълнителни. Но те няма да са за пестене на гориво или загряване на гумите. Тези режими ще са само за обиколката за подреждане на старта, за стартиране (с продължителност 90 сек), за движение зад кола за сигурност и при виртуална кола за сигурност, за овации след финала.

При това положение може би най-важно е, че никой няма да може да използва квалификационен режим в обиколката си преди влизането в бокса или след като е спрял за смяна. Според инженери от бранша точно тук може да има по-големи проблеми за Мерцедес. Техният болид тази година отлично загрява гумите именно с прецизна работа на задвижващата система веднага след излизането от бокса. Ясно е, разбира се, че с DAS, а вероятно и с някои промени в механичните и аеродинамичните настройките, тези неприятности биха могли да бъдат компенсирани, но все пак…

Невъзможността, впрочем, да се използва квалификационен режим във важни моменти от състезанията доведе и до съмнения, че изпреварванията ще намалеят

Ще се намали влиянието на пресичащите стратегии, а това няма да направи състезанията по-интересни. Може да се лишим от обиколки като тeзи на Ландо Норис в Австрия в началото на сезона, за които ClubS1 специално писа. В противовес на тази теория обаче е запазването на използването на бутона за изпреварване! Означен с OT (Overtake) на волана, той ще дава все така шанс на пилотите да минат напред, ако са съхранили енергия в батериите и я използват според изискванията на правилата в рамките на 33 сек за тур, без да се променя самият режим на двигателя с вътрешно горене. Разбира се, възможна е и комбинация с DRS.

Добрата новина за всички е тази, че избраният режим ще може да е различен за всяка писта. Логично е картата за Монца да не е същата като тази, която ще бъде избрана за Сочи или Муджело.

Следващият интересен пункт в цялата сага е желанието на ФИА да се ограничи използването не само на един режим от всеки пилот, но и от всеки тим

Според сегашната формулировка от Монца всеки пилот ще избере своя режим за събота и неделя след провеждане на тренировките. Това ще бъде възможно обаче само до края на използването на вторите двигатели. Не малка част от пилотите вече работят с тях.

При използването на третия комплект мотори и периферни системи, целият екип ще избира един режим и за двете коли. Смята се, че това няма да е добра новина за доста пилоти с по-слаби резултати и различен стил на каране от колегите си. Такъв е случаят с Макс Верстапен и Алекс Албон. Това също едва ли ще направи състезанията по-интересни. Но ФИА наистина се стреми в максимална степен да улесни следенето на всички компоненти. В крайна сметка след всички критики това е голямата цел за хората на Жан Тод в момента.