Иван Тенчев, Шанхай. Билетите за Гран при на Китай на пистата в Шанхай са разпродадени до последното място за първи път в историята на състезанието. Много любезните момичета на касите с усмивка обясняват, че всичко е свършило отдавна – от билетите за зелените площи до най-скъпите пропуски за Падок клуба. Спомням си първите години на надпреварата. През тях домакините водеха войници, за да не изглеждат трибуните празни. Сега обаче картината е напълно различна, интересът е огромен. В центъра на вниманието, разбира се, е местният герой Гуаню Жу. Китаецът е в средата на плакатите за състезанието заедно с Макс Верстапен и Люис Хамилтън.
снимки: Светослав Котленко
Самият Жу заяви, че за него емоциите са изключително силни още след като се е върнал в родината си след Гран при на Япония. Но пилотът на Заубер ще подходи към надпреварата както към всяка друга – професионално, с опит в единствената тренировка да се отключи най-добрият потенциал на болида му. Той заяви, че е страхотно да бъде пример за много деца, които сега започват пътя си в картинга. Изобщо спортът най-после реално става популярен в страната както футбола и баскетбола. За съжаление след него няма друг състезател от Китай във Формула 3 и Формула 2, но според Жу с развитието на интереса от страна на спонсори и самите семейства картината ще се промени.
„Нужно е просто да се създадат традиции, да се предизвика интерес в компаниите. Виждате какво прави една компания като Хонда през годините. Пътят просто трябва да се извърви“, заяви Жу, коментирайки бума и в автомобилния бизнес в страната си.
View this post on Instagram
Предвид факта, че Формула 1 се завръща за първи път в Шанхай след 5-годишна пауза, Жу няма опит на трасето, защото той дебютира преди два сезона. За него реално пистата ще е нова. Пилоти като Фернандо Алонсо и Люис Хамилтън заявиха, че всъщност и за тях опитът им от предишните години едва ли ще е от голяма полза, тъй като пистата е преасфалтирана
На практика никой няма опит там с автомобилите с прилепящ ефект. Карлос Сайнц обясни на своя брифинг, че през годините освен това определящи за представянето са били не само предните, но и задните гуми. По принцип най-натоварена е предна лява гума. Причината е огромното натоварване в първи завой, но много зависи от настройките и баланса на автомобилите.
снимки: Светослав Котленко
Времето също може да окаже изключително важна роля. Последните прогнози са, че може да вали и през трите дни на уикенда
Днес времето бе прекрасно. Люис Хамилтън каза, че за първи път вижда толкова ясно небе в Шанхай. Утре обаче може да завали, и то по време на единствената 60-минутна тренировка. След нея ще има квалификация за спринта. Той е в събота сутринта и след това е същинската квалификация. Фернандо Алонсо заяви, че всичко това не променя много подхода му за уикенда, но наистина в рамките на час трябва да се намери най-оптималният начин на работа на колата. Пилотите не очакват картината да е като в Турция по време на пандемията върху новия асфалт, защото организаторите са положили много усилия. Все пак ще е доста различно отпреди пет години и прогнози за съотношение на силите са много рисковани.