БМВ не приема наказанието на Роберт Кубица в Льо Ман. Това заяви директорът на тима на WRT Винсънт Восе. Той е на мнение, че полякът е трябвало да получи много по-сурова санкция, тъй като е съсипал състезанието на единия автомобил на баварците.
БМВ се включи в тазгодишното издание на 24-те часа на Льо Ман. Германският производител имаше представители в премиерния клас Hypercar, както и в LMGT3. При хиперавтомобилите БМВ използваше два прототипа в партньорство с отбора на WRT. Единият беше №20 с екипаж Рене Раст/Робин Фрайнс/Шелдън ван дер Линде. Другият беше с №15 и екипаж Дрис Вантоор/Марко Витман/Рафаеле Марчиело
С напредване на състезанието двата прототипа на БМВ имаха известни проблеми и поизостанаха от челото. Първо Робин Фрайнс имаше завъртане в последния сектор и контакт с предпазните ограждения и прекара няколко часа в бокса.
Малко преди полунощ другият протототип с №15 се движеше в по-задната част на колоната с Дрис Вантоор. Белгиецът обаче имаше контакт с Роберт Кубица от AF Corse №83. В резултат на това Вантоор се заби в предпазните ограждения и приключи участието си в надпреварата.
Инцидентът беше разследван от стюардите на ФИА. Те наредиха Кубица да получи 30-секундно наказание стоп енд го в бокса. Полякът обаче остана във водещата обиколка и се бореше за победата благодарение на настоящите правила за кола за сигурност. Те събираха всички автомобили на водещата обиколка при неутрализиране на състезанието.
Вантоор беше бесен от решението на стюардите и изрази недоволството си в социалната мрежа Х (бивш Туитър).
„Благодаря за всички съобщения, аз съм добре! Само малко сътресение на мозъка! Просто лош ден за нашия спорт. Да избуташ някого с 300 км/ч и да получиш 30-секундно наказание. Съжалявам WEC, губя доверието ви“, сподели белгиецът.
Thanks for all your messages I’m okay! Just a small concussion!
Just a bad day for our sport pushing someone off at 300 and getting a 30 sec penalty. Sorry @FIAWEC losing trust here— Dries Vanthoor (@vanthoordries1) June 16, 2024
Шефът на отбора на WRT Винсънт Восе също не беше доволен от наказанието. Според него е е недопустимо прототип на Ферари, причинил катастрофата, да успее да си намери път обратно към челото на групата. Той заяви, че би се застъпил за много по-строго наказание.
„В крайна сметка това е нещо, което няма да приемем“, каза белгиецът. „За мен наказанието беше много несправедливо. Съсипваш състезанието на някого. Заслужаваш по някакъв начин да бъдеш забавен много повече, отколкото да можеш да се бориш отново за подиума три часа по-късно.“
Восе не изпитва лоши чувства към Кубица. Двамата се познават много добре, тъй като полякът беше част от тима на WRT и стана шампион в ELMS и WEC в клас LMP2 през 2021 и 2023 г. Миналата година Кубица стана втори в 24-те часа на Льо Ман със съотборниците си Руи Андраде и Луи Делетраз
„Близък съм с Роберт. Той караше за нас в продължение на няколко години“, изтъкна Восе. „Миналата година спечелихме шампионата с него. Той е човек, когото много уважавам.“
„Ще кажа, че не очаквах подобно нещо от него, но няма да го съдя. Първо ще се успокоя и ще говоря с него вероятно следващата седмица. От спортист на неговото ниво – а той наистина е спортист, защото го виждам такъв – трябва да кажа, че бях разочарован от ситуацията“, каза още шефът на WRT.
Като цяло 24-те часа на Льо Ман беше едно разочароващо състезание за БМВ. Германците загубиха прототип №15 заради удара с Кубица. Другият прототип пък претърпя няколко инцидента и прекара повече от половината надпревара в бокса и в крайна сметка не беше включен в крайното класиране.
„Льо Ман винаги може да бъде доста брутален. Първото нещо е, че не трябва да правиш грешки, което не ни се отдаде. При нас се случиха твърде много грешки“, каза директорът на БМВ М Моторспорт Андреас Роос.
„Ето как се опитваш да печелиш състезания. За съжаление, видяхме, че на определен етап бяхме бързи, но може би малко прекалено бързи или се опитвахме прекалено много.“
„Не научихме толкова много, за нашите автомобили, колкото се надявахме. В защото в края на краищата не можахме да преминем през нощните часове с нашите автомобили. Да кажем, че научихме какво да не правим през следващата година.“
That moment when you cross the line at Le Mans. #LeMans24 pic.twitter.com/FzGplm89dM
— BMW M Motorsport (@BMWMotorsport) June 17, 2024