Начало Автомобилни новини BMW Group навърши 100 години

BMW Group навърши 100 години

145
0

BMW Group навърши 100 години – компанията BMW AG е вписана в търговския регистър на 7 март 1916 г. Концернът отбелязва едновековния си юбилей със специално събитие в Мюнхен, което дава началото на серия инициативи по случай годишнината.

В историята на BMW има много важни моменти. Един от първите крайъгълни камъни е представянето на BMW R 32 през 1923 г. Този мотоциклет не е просто първото двуколесно превозно средство със синьо-бялата емблема на марката на резервоара. Още тогава фирмата се осмелява да тръгне по нови пътища и да създаде мотоциклет, последователно конструиран около двигателя. Този подход не само се превръща в запазена марка при създаването на мотоциклетите на BMW, но и повлиява значително на целия бранш.

„Born Electric“ – въвеждане на марката BMW i – BMW Group маркира една нова ера

90 години по-късно BMW Group отново демонстрира своите възможности и сили да преосмисли и оформи мобилността по нов начин – през 2013 година с Born Electric въвеждането на пазара на BMW i3 BMW Group маркира една нова ера. Архитектурата на BMW i3 с пътническа клетка от лек карбон и разположено под нея шаси от алуминий е изцяло нова конструкция, съобразена с изискванията на електрическата мобилност.

Представяне на BMW 328 – олицетворение на характеристики, които са характерни за марката BMW и до днес: динамика, естетика и иновации

Представянето на BMW 328 през юни 1936 година на Нюрбургринг дефинира амбициите на все още младата марка в моторните спортове до 60-те години на миналия век. Успехът на BMW 328 се дължи на сбора от неговите конструктивни характеристики: последователно олекотена конструкция, идеално разпределение на теглото, аеродинамични линии, оптимален двигател и перфектно поведение на пътя благодарение на старателно настроеното окачване. С него са поставени основите на ново разбиране за автомобилите, при което мощността води до успех само в комбинация само в комбинация с оптималните настройки на всички параметри и максимална ефективност. С тези качества BMW 328 още тогава се превръща в олицетворение на това, което е характерно за марката BMW и днес: динамика, естетика и иновации.

Въвеждане на „Новия клас“ с BMW 1500 – основата на един нов автомобилен сегмент

Както при мотоциклетите, така и при автомобилите BMW винаги демонстрира усет за въвеждането на подходящите продукти в подходящия момент, като някои продукти поставят основите на изцяло нови автомобилни сегменти. Така например в началото на 60-те години на миналия век „новият клас“ с BMW 1500 основа сегмента на спортните семейни лимузини. Днес всеки премиум производител има представители в този клас.

Създаване на нова мотоциклетна концепция с R 80 G/S

В края на 70-те години на миналия век, когато конкуренцията от Далечния изток се увеличава, през 1980 година конструкторите изненадват всички с напълно нова мотоциклетна концепция: по онова време R 80 G/S е първият и единственият високопроходим мотоциклет с голям работен обем и пътните характеристики за машина за асфалт. GS поставя основите на един от най-популярните днес класове мотоциклети: ендуро за дълги пътувания.

Представяне на първия „Sports Activity Vehicle“ с BMW X5

Тази концепция се оказва многообещаваща не само на две колела. През 1999 година автомобилният свят все още прави разлика между леки автомобили за пътя и високопроходими автомобили за офроуд. По време на Detroit Motor Show през януари 1999 година BMW демонстрира изненадващо нова комбинация между тези два типа автомобили. Дълго преди възхода на SUV автомобилите BMW разработва собствена интерпретация на автомобил с висока позиция на седене, динамично поведение на пътя и двойно задвижване. Името SAV (Sports ActivityVehicle) демонстрира спортната насоченост на BMW X5, което се произвежда в завода в Спартанбърг (САЩ).

Създаване на Motorsport GmbH – основата за BMW M GmbH

През 1972 година е основано дружеството Motorsport GmbH. За ръководителите на компанията фактът, че успехите в моторните спортове създават положителен имидж на фирмата и нейните продукти, не е достатъчен. Моторните спортове трябва не само да бъдат свързани с разходи, но и да имат значителен принос за рефинансирането на активностите в моторните спортове чрез произвежданите мощни автомобили. И до днес моделите на M GmbH имат принос както за финансовите резултати на фирмата, но и на нейния имидж.

Откриване на FIZ – развоен и иновационен център на BMW Group

Откритият през 1990 година център за развойна дейност и иновации – FIZ оптимизира взаимодействието на всички отдели, свързани с разработката на автомобилите благодарение на структурата си на „пчелна пита“, с което скъсява разстоянията между тях. Организираните в новаторски „развойни проектиращи екипи“ инженери могат да комуникират по-ефективно и да дискутират проблемите още при първия прототип. Работещите във FIZ дизайнери обсъждат своите идеи още от самото начало с инженерите. Концентрираната развойна дейност във FIZ, както от края на 90-те години на миналия век се нарича развойния и иновационен център, се налага с течение на времето и продължава да се развива. Това важи и за открития през 2009 година аеродинамичен опитен център (AVZ), който служи за пример в целия свят. BMW вече планира разширения за новия FIZ до 2050 година.

Освен големите успехи в своята история BMW Group е трябвала да се справи с тежки кризи и големи предизвикателства:

1930 – 1940

При националсоциалистическия режим през 30-те и 40-те години на миналия век BMW AG почти изцяло се превръща в част от военно-промишления комплекс. За да може да отговори на увеличаващите се поръчки за авиационни двигатели, в производството работят затворници и задържани в концентрационните лагери. Днес фирмата дълбоко съжалява за голямата човешка мъка и страдания на хората, задължени да полагат принудителен труд. През 1983 година с публикуването на книгата „BMW – една германска история“ BMW AG е първият германски индустриален концерн, който инициира обществен дебат по тази глава от историята. Последват я множество други публикации. Фирмата категорично се разграничава от тази тъмна глава от миналото си и през 1999 година става един от основателите на фондацията „Спомени, отговорност, бъдеще“ за компенсиране на хората, подложени на принудителен труд преди години. От 90-те години на миналия век BMW Group активно подкрепя интеркултурната откритост, респекта и разбирателството.

9 декември 1959 година

Следвоенните години са много трудни за BMW. И докато през 50-те години на миналия век Германия изживява Икономическо чудо“, дълбока криза на фирмата почти води до загуба на самостоятелност на BMW AG и продажба на конкурента Daimler-Benz. На драматично общо събрание на 9 декември 1959 година тези планове са предотвратени от малките акционери и дилърите на BMW. Като един от най-големите акционери индустриалецът Херберт Кванд, впечатлен от увереността на акционерите и дилърите в BMW, търси решение за фирмата. То е взето след общи разговори с Управителния съвет и съвета на работниците. Детайлните анализи показват, че Bayerische Motoren Werke могат да имат успешно бъдеще. И до днес ангажиментът на Херберт Кванд и неговото семейство гарантира самостоятелността на BMW AG.

Дори и по време на петролната криза в началото на 70-те години на миналия век или при неуспешното придобиване на Rover през 90-те години фирмата демонстрира сила и необходимата издръжливост, за да излезе още по-силна от тези тежки ситуации.

Марките създават емоционалния характер на фирмата

През годините BMW Group демонстрира своята активна загриженост за марката в много ситуации. Както с по-нататъшното развитие на основната марка BMW и нейното възстановяване след кризата през 1959 година, така и с налагането на BMW Motorrad. През 2001 респ. 2003 година фирмата възражда и гарантира успехи на британските марки благодарение на най-новите технологии.

От тогава чрез последователното развитие на своите марки BMW, BMW Motorrad, MINI и Rolls-Royce BMW Group е завоювала силна позиция премиум сегмента. „Фирмата постоянно се развива и понякога дори се преоткрива. И това ще остане така и в бъдеще“, казва Харалд Крюгер, председател на Управителния съвет на BMW AG.

Мотото на юбилея на BMW Group е THE NEXT 100 YEAR – СЛЕДВАЩИТЕ 100 ГОДИНИ. Именно тази визия е в залегнала в основата на отбелязването на 100-годишния юбилей на BMW Group – поглед към нещата, които предстоят в бъдеще. Същата насоченост се демонстрира и от новата корпоративна идентичност и новия уебсайт на фирмата. Корпоративната идентичност включва и специална нова емблема, която се състои от четири триъгълника, които са комбинирани в стрела. Тя символизира насочеността към бъдещето и напредъка. Четирите отделни елемента на емблемата символизират четирите ключови характеристики на BMW Group: отговорност, доверие, новаторски дух и успех. Те отразяват и многообразието на фирмата, на нейните марки и работници.

Тържествата стартираха официално на 7 март, когато за пръв път отвори врати новата сграда на BMW Group Classic.

След тържествата на 7 март BMW VISION NEXT 100 се отправя на символична световна обиколка в Китай, Великобритания и САЩ.

За своята премиера в Азия BMW VISION NEXT 100 ще посети Пекин. След това ще продължи към Лондон, където към него ще се присъединят два други визионерски автомобила на базираните във Великобритания марки на BMW Group MINI и Rolls-Royce.

Последната спирка на световната обиколка ще е в Лос Анжелис (САЩ), един от ключовите пазари на BMW Group. Тук квартетът от марки на BMW Group ще бъде допълнен от визионерски мотоциклет на BMW Motorrad.

BMW VISION NEXT 100 – автомобил на бъдещето

През юбилейната 2016 година BMW Group поглежда необичайно далеч в бъдещето и разработва визионерски автомобили, които предвиждат и отговарят на изискванията за индивидуална мобилност за бъдещето. През идните години мобилността ще става все по-разнообразна. В недалечно бъдеще по-голяма част от автомобилите ще се движат напълно автономно. Хората ще се придвижват с роботи на колела. И какъв е смисълът на съществуването на автомобилите на BMW при такова развитие на нещата? Марка, фокусирана върху хората, които търсят радост от шофирането? Как ще е възможно тези ценности да бъдат пренесени в бъдещето? Решаващият момент при създаването на BMW VISION NEXT 100 е фактът, че водачът не се качва в анонимно транспортно средство, а в много индивидуален, насочен изцяло към него автомобил. Възможно най-емоционалната връзка между едно BMW и неговия водач трябва да се запази и в бъдеще. В процеса на създаване на BMW VISION NEXT 100 дизайнерският екип на BMW е взел под внимание всички тенденции и технологии, които ще са най-важни според BMW през следващите десетилетия. Наред с това те са били вдъхновени и от иновациите и дизайна от миналото, като ключов фактор е било нещо, което винаги е било типично за марката BMW: желанието да не се правят никакви компромиси по отношение на ориентацията към бъдещето, технологиите и добавената стойност за клиентите.

Адриан ван Хойдонк, ръководител на BMW Group Design: „Когато като дизайнер можете да си представите нещо, тогава има голям шанс то някога да се превърне в реалност. Поради това с BMW VISION NEXT 100 ние се опитахме да създадем сценарий за бъдещето, в който с удоволствие да се включите. Технологиите ще се развият много. Това ни дава фантастични нови възможности да подпомагаме водача още повече и да направим изживяванията при шофиране още по-интензивни. Аз съм убеден, че технологиите трябва да бъдат толкова интуитивни за управление и изживяване, така че в бъдеще взаимната връзка между човека, машината и околната среда да бъде максимално безпроблемна. С BMW VISION NEXT 100 ние създадохме това бъдеще.“

През последните месеци и години най-актуалната тенденция в автомобилната индустрия се разпространи толкова много, че вече не става дума „дали“, а „кога“ ще се превърне в реалност: става дума за автономното шофиране. BMW Group също вярва, че в бъдеще водачът на BMW може да пожелае да предостави пътното управление на своя автомобил. По желание! Защото визионерският автомобил си остава истинско BMW, в което може да бъде изпитана интензивна радост от шофирането.

Автомобилът на бъдещето ще бъде изцяло свързан, а дигиталните технологии ще бъдат нещо толкова нормално, че ще са навлезли в почти всяка област на нашия живот. Увеличаващата се дигитализация ще доведе до почти пълно сливане на физическия и дигиталния свят. Самообучаващия се изкуствен интелект ще предвижда много от нашите желания и във фонов режим ще изпълнява поставените от нас задачи. Това ще доведе до коренна промяна във взаимодействието между човека и техниката. Дисплеите и чувствителните на допир екрани ще бъдат изместени от интуитивни форми на комуникация и взаимодействие между човека и машината. Или казано по-точно: технологиите ще станат по-човешки.

Как ще произвеждаме автомобили в бъдещето? Пресите, които щамповат стотици хиляди метални детайли, някой ден могат да останат в миналото. Използването на карбон може да бъде разглеждано като първия знак за дълбоката промяна по отношение на материалите и производството в автомобилната индустрия. Технологиите като Rapid Manufacturing и 4D-печат, при които не само се създават детайли и компоненти, но и интелигентни, свързани материали, могат скоро да заменят конвенционалните инструменти и да разкрият неподозирани възможности както по отношение на дизайна, така и на конструкцията.

Никога досега един автомобил на BMW не е бил чисто целесъобразно изобретение, което да ви превози от едно място до друго. Винаги с поглед към следващия завой, усещайки мощността на двигателя и наслаждавайки се на усещането за скоростта – автомобилите осигуряват чувствено изживяване, прилив на адреналин или интимни моменти – когато пътувате сами или с любим човек. И това няма да се промени в бъдеще, защото емоционалното изживяване при шофиране е неразривно свързано с нашата фирмена колективна памет. BMW VISION NEXT 100 ще усили това изживяване по непознат досега начин, като запази мястото на водача в центъра на събитията.

С едно BMW и в бъдеще водачът все още ще иска да шофира предимно сам. И при BMW VISION NEXT 100 водачът ще е в центъра на събитията. Постоянната свързаност, дигиталната интелигентност и най-модерните технологии само ще го подпомагат. Дори нещо повече: така той се превръща в перфектният пилот, в Ultimate Driver. Светът ще се промени, но радостта от шофирането ще се запази – по-интензивна от всякога. Изходната точка на дизайнерския процес е бил интериорът. В бъдеще уютът на водача ще става все по-важен. Той трябва да има усещането, че е седнал с създадена лично за него машина, която може да се движи не само автономно. Резултатът е архитектура, при която пътническата клетка прави впечатление на особено просторна в сравнение с цялостните размери на автомобила. В същото време благодарение на линиите си BMW VISION NEXT 100 веднага се разпознава като автомобил на BMW. Въпреки подобния си на купол интериор визуално концепцията прилича на лимузина на BMW благодарение на спортния си, типичен за BMW силует. Оформлението на интериора допуска различни режими на шофиране: личното шофиране – режим Boost – и автономното – режим Ease. В режим Ease водачът може да се облегне назад и да бъде возен. При това автомобилът му осигурява място за почивка, с много място, приятна светлина и съответните усещания при допир. В режим Boost водачът управлява автомобила лично. При това машината го подпомага по много деликатен и интуитивен начин. В същото време тя все по-добре опознава водача, като за това помага сензорната и дигитална интелигентност, наречена Companion от BMW Group. Companion се учи как все по-добре да подпомага водача – по този начин BMW VISION NEXT 100 превръща водача в Ultimate Driver. Особено важен елемент на визионерския автомобил е Alive Geometry – нещо невиждано досега при автомобилите. Това е нещо като триизмерна скулптура, която се вижда както в интериора, така и в екстериора.

Както при режима Boost, така и при Ease всички важни елементи и технологии в автомобила осигуряват максимално интензивно или спокойно изживяване при шофиране. Смяната от единия към другия режим е впечатляващо инсценирано изживяване. Alive Geometry играе важна роля и при режимите на шофиране: в режим Boost, когато водачът е изцяло концентриран върху пътя, тя например оформя една идеална линия, точката за началото на завиването или предупредителен сигнал за движещите се в насрещна посока автомобили. По този начин водачът не само шофира по-бързо, но и осезаемо по-прецизно. Освен това интуитивната обратна връзка има по-силно физическо и непосредствено въздействие в сравнение с роботизиран глас или инструкции на екран. В режим Ease Alive Geometry се движи по-сдържано и информира пътниците за ситуацията на пътя, ускоренията и спиранията. В режим Boost целият автомобил се фокусира върху пилота и чрез своята интелигентност увеличава до максимум изживяванията при шофиране. Освен позицията на седене и на волана се променя и положението на средната конзола – тя се ориентира по-силно към водача. По време на шофиране той може да взаимодейства с автомобила чрез контрол с жестове.

Контактно-аналоговият BMW Head-Up дисплей на бъдещето ползва цялото предно стъкло за комуникация с водача. В режим Boost технологичната компетентност на BMW VISION NEXT 100 се фокусира не само върху наистина важните за водача неща. Освен всичко друго водачът вижда и идеалната линия, точката за началото на завиването и оптималната скорост. Благодарение на всеобхватната свързаност, интелигентните сензори и постоянния обмен на данни Head-Up дисплеят създава дигитално изображение на околността. Така например въпреки мъглата водачът получава важна информация – например за пресичащи пътя му автомобили, и то още преди да са се появили пред погледа му. при това подпомагането на водача е много редуцирано, дискретно и индивидуално. Системата се подобрява постоянно, научавайки все повече и повече за водача. При това винаги е концентрирана върху възможно най-индивидуалното и интензивно изживяване при шофиране.

При преминаване в режим Ease се променя цялата атмосфера в интериора: воланът и средната конзола се изтеглят назад, подглавниците се изместват встрани, което гарантира спокойна и уютна атмосфера. Седалките образуват едно цяло с тапицериите на вратите, така че водачът и пътникът до него могат да седнат под ъгъл, насочени един към друг. Тази спокойна позиция позволява и по-приятна комуникация. Контактно-аналоговият Head-Up дисплей осигурява на пътниците индивидуално подготвено съдържание, като ги информира и развлича според техните желания. И докато в режим Boost погледът е концентриран върху най-важното, в режим Easе според околността и настроението вниманието му е насочено например към впечатляващата природа. Дали в момента автомобилът се движи в режим Boost или Ease се вижда от всички участници в движението: типичната за BMW бъбрековидна радиаторна решетка в комбинация с характерните за марката двойни фарове и L-образни задни светлини се превръщат в средство за комуникация. Те светят в различни цветове, като по този начин индикират в какъв режим се движи автомобилът.

Дизайнът на визионерския автомобил на BMW е комбинация между спортно купе и динамично-елегантна лимузина. С дължина от 4,90 метра и височина от 1,37 метра той има компактни външни размери – за разлика от интериора, който е просторен като при луксозна лимузина на BMW. Големите, разположени в краищата на каросерията колела осигуряват типичната за BMW динамична стойка на пътя. По отношение на аеродинамиката с помощта на Alive Geometry е постигнат оптимален ефект: каросерията покрива колелата, като при завиване тя се адаптира като разтягаща се кожа. Новаторският автомобилен дизайн гарантира и изключително нисък коефициент на въздушно съпротивление (cw) от 0,18. Лаковото покритие на визионерския автомобил е с цвят на мед, което подчертава мисълта, че автомобилното бъдеще на BMW не само ще изглежда технологично, но и ще излъчва топлина. Това се символизира от тясната връзка между автомобила и водача. Тази връзка започва още в момента на доближаване на водача до автомобила: благодарение на интелигентните сензори крилатите врати се отварят автоматично. За по-лесно качване и слизане воланът е на едно ниво с арматурното табло. Водачът заема мястото си и активира всички системи чрез докосване на логото на BMW на арматурното табло. След това вратата се затваря, воланът се премества напред и изживяването при пътуване започва.

За BMW VISION NEXT 100 дизайнерите са използвали предимно рециклирани материали и възобновяеми суровини. Всички видими и невидими карбонови детайли – например в страничните тапицерии – са изработени от остатъците от нормалното производство на карбон. В бъдеще изборът на материали при дизайнерските и производствени процеси ще става все по-важен. Ще бъдат въведени други нови материали, което ще доведе и до промяна на формата на автомобилите. Използването на дърво и кожа ще бъде редуцирано с цел постигане на по-устойчиво развитие и щадене на ресурсите, като ще бъдат използвани все по-нови и нови материали и възможности при дизайна и производството.

Висококачествените текстилни тъкани, лесните за рециклиране моно-материали и пълния отказ от кожа в интериора на BMW VISION NEXT 100 демонстрират това още днес.