Начало Автомобилни новини 75 години Volkswagen Бус

75 години Volkswagen Бус

93
0
Volkswagen T1 Samba
Специалната версия "Sambabus" на микробуса T1 от 1963 г.

Преди седмици Volkswagen Лекотоварни автомобили отбеляза 40-годишния юбилей на своите модели с двойно предаване. Сега компанията чества 75-ия рожден ден на легендарния си бус. Във връзка с годишнината тя ни предостави исторически очерк за „вечния Були“, който с удоволствие публикуваме.

Честит рожден ден, Були!

Легендарният „Були“ се появява на бял свят, слизайки от поточната линия във Волфсбург, на 8 март 1950 г. От 1956 г. Transporter, или накратко T1, започва да се произвежда в завода на Volkswagen Лекотоварни автомобили в Хановер. Днес той е най-дълго произвежданият в Европа лекотоварен автомобил. Нещо повече – той е и най-успешният в историята европейски лекотоварен автомобил, чийто тираж през годините надхвърля 12,5 милиона екземпляра. Абсолютен исторически рекорд, дело на един наистина култов автомобил!

Забележителен е и фактът, че всички поколения и моделни варианти – от лекотоварния Transporter до емблематичните кемпери, и от T1 до еволюцията на шестото поколение с обозначение T6.1 –използват неизменно една и съща конструктивна платформа. Значителни промени настъпиха едва в зората на ерата на електрическата мобилност. Тя наложи трансформация на универсалния „Були“ и промяна на неговата философия от „един за всички“ в „най-подходящия за всеки“. Голямата промяна беше ознаменувана през 2021 г. от премиерата на актуалния Multivan. Неговата практична гама от варианти за бизнеса и свободното време предлагаща и допълнителна възможност за plug-in хибридно задвижване.

През 2022 г. той беше последван от ID. Buzz – първия масово произвеждан наследник на „Були“ с изцяло електрическо задвижване. През 2025 г. ще видим и пазарната премиера на изцяло новото поколение Transporter. То ще формира третата моделна линия в най-новата гама на Volkswagen Лекотоварни автомобили. В този си вид тя ще включва три опорни стълба с шест основни модела – Multivan/California, ID. Buzz/ID. Buzz Cargo и Transporter/Caravelle. Във всички тях личи духът и технологичното съвършенство на гените на многофункционалния пионер T1. Неговата ДНК си остава неразривна част от дизайна и конструктивната същност на всички досегашни поколения. Както и на всички бъдещи!

T1 (1950 – 1967)

1950 година бележи стабилизирането на следвоенното възраждане на Европа, която постепенно преоткрива себе си. На Стария континент цари въодушевление и блика поток от положителна енергия, който се усеща особено силно в създадената година по-рано Федерална Република Германия. По онова време музикалната суперзвезда е американецът Бинг Кросби, Елвис Пресли все още е тийнейджър, Пол Маккартни търка ученическата скамейка, а рокмузиката още не е измислена. Volkswagen е малко по-напред в развитието си и вече пета година произвежда компактния „Tип 1“ (Typ 1). По-късно той ще се превърне в легенда с прозвища като „Кефер“, „Бийтъл“ и „Костенурка“. По това време обаче моделът все още прави първите си по-уверени стъпки, набирайки популярност в световен мащаб.

В тази оптимистична обстановка, точно на 8 март 1950 г., Volkswagen стартира серийно производство на своята втора моделна серия. Нейното официално име скоро става „Transporter“, но във фирмата всички все още я наричат просто „Tип 2“ (Typ 2). Тя отваря изцяло нова страница в историята на младата компания. Макар че никой не се нагърбва със смели прогнози, всички усещат, че хората очакват с нетърпение появата на подобно превозно средство с емблемата на Volkswagen. Интуицията се оказва оправдана – строителите на „германското икономическо чудо“ спешно се нуждаят от достъпен и надежден лекотоварен автомобил. Поради това пазарът поема втория модел в гамата с отворени обятия.

Трудности с името

Спешен е и въпросът с името на новия модел. Още през 1949 г. Volkswagen прави опит да регистрира името Bully като словесна марка в патентното ведомство, но претърпява неуспех. Друга компания вече е запазила правата за набиращото популярност в обществото прозвище на товарния Volkswagen за своята снегопочистваща машина . В крайна сметка „Tип 2“ (Typ 2) получава официално името „Transporter“, което носи и до днес. Жителите на немскоезичните страни от континента обаче продължават да си го наричат „Були“.

Първата версия на лекотоварния Transporter, постепенно добиващ известност и като T1, използва каросерия с напълно затворено, неостъклено товарно пространство (на немски Kastenwagen или съкратено Kasten) и дължина 4,10 метра. Товарният обем възлиза на впечатляващите 4,5 кубически метра. Разделеното на две по средата челно стъкло му спечелва в Обединеното кралство прозвището „Сплити“ (Splittie – от английското split window). Четирицилиндровият боксерен двигател с мощност 18 кВт/25 к.с. е заимстван от „костенурката“ и с него максималната скорост на първата версия на T1 достига 80 км/ч. По-късно мощността е увеличена на 32 кВт/44 к.с., а максималната скорост нараства на 105 км/ч.

Знаменитата Samba

Бързо се множи и разнообразието от варианти на каросерията на лекотоварния Volkswagen. Още през април 1950 г. на пазара дебютира товаропътническият Kombi с остъклена задна част на каросерията. Скоро след това гамата се разширява с пътнически микробус и товарна версия с бордова каросерия. Започва и производството на най-легендарния от всички класически варианти на „Були“: През юни 1951 г. на пазара излиза „специалното издание на микробуса“, което феновете спонтанно окичват с жизнерадостното прозвище „Samba Bus“. Каросерията на деветместното пътническо изпълнение се отличава със своето изобилно остъкляване (с до 23 различни по размер прозореца), двуцветно лаково покритие и луксозно оборудване, включващо панорамен сгъваем покрив.

През 1956 г. основното производство на лекотоварните версии на Volkswagen се премества в новия завод в Хановер. На 2 октомври 1962 г. от поточните линии слиза едномилионният Т1. През юли 1967 г., когато производственият тираж на Т1 вече надхвърля 1,8 милиона, първото поколение е заменено официално от Т2. В Бразилия обаче производството на Т1 продължава чак до 1975 г. Днес автомобилите от първото поколение се радват на изключителна популярност и търсене в средите на колекционерите на автомобилна класика. В зависимост от варианта цените вече достигат шестцифрени суми в евро.

T2 (1967 – 1979)

През 1967 г. хиляди млади хора се стичат към Северна Калифорния, за да присъстват на легендарния Monterey Pop Festival. Бийтълс издават своя прочут албум Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band и оставят дълбок отпечатък в историята на популярната музика. В разгара на цветното въодушевление се ражда второто поколение на „Були“. Именно по задните седалки на родения през 1967 г. T2 израства „поколението Х“, което открива света заедно със своите дългокоси родители. Едновременно с това Т2 се грижи и за пощенските доставки. С него майсторите занаятчии и строителните бригади в Европа пътуват до работните си места, а полицаите и лекарите от бърза помощ изпълняват своите важни за обществото задължения. И не на последно място по важност – в ролята си на къмпинг автомобил надеждният T2 се превръща в любимец на всички почитатели на приключенията, запленени от идеите за безкрайна свобода и мечтите за околосветски пътешествия.

През август 1969 г. Джими Хендрикс, Джоан Байз и мнозина други музиканти записват имената си в историята с участието си в Уудсток. В легенда се превръща и „Були“, който е в самия епицентър на тези знаменателни събития. Именно в трите шеметни дни, преминали под знака на Peace & Music, е направена може би най-известната от всички снимки на Т1 – емблематичният за „флауър пауър“ десетилетието „Light Bus“ и босоногата двойка на покрива му. Този кадър остава запечатан завинаги в колективната памет на човечеството, превръщайки „Були“ в непреходен символ на свободата на четири колела. И до днес създателят на „психеделичния“ дизайн на микробуса д-р Боб Йеронимъс остава духовно свързан с марката и модела. През 2023 г. творецът създаде и неговата модерна интерпретация под формата на „Earth Buzz“.

Нова физиономия и плъзгаща се врата

Най-яркият отличителен белег на новия T2 безспорно е оформлението на предната част. Там V-образният вертикален мотив между кръглите фарове на първото поколение е заменен от подчертано хоризонтално ориентиран дизайн, подчертаващ широчината на каросерията. Но модерното звучене при Т2 не се дължи само на тези промени. Сериозен отпечатък върху новия облик на втората генерация оставят също видимо по-големите странични прозорци и силно извитото, цялостно челно стъкло. Към серийното оборудване на Т2 е добавена и странична плъзгаща се врата. Конструкторите на Volkswagen Лекотоварни автомобили внедряват модерни технологии и в редица други области, като например ходовата част и спирачната система. При непроменено междуосие от 2,40 м и леко увеличена широчина, дължината на каросерията бележи осезаем ръст от 20 сантиметра. Това създава предпоставки за още по-голям простор в интериора на T2.

През 1972 г. моделът е подложен на сериозно обновление. То затвърждава успеха на световния бестселър и през 1978 г. от поточните линии слиза 4,5-милионният Transporter. Производството на T2 в германските заводи е преустановено през 1979 г. Към този момент тиражът само на второто поколение на „Були“ вече е 2,2 милиона. Историята обаче не приключва дотам, защото Т2 продължава да слиза от конвейерите на други места по света още дълги години. Мексиканският завод на Volkswagen в Пуебла произвежда версиите с боксерен двигател с въздушно охлаждане до 1987 г. След преминаването към четирицилиндрови агрегати с водно охлаждане Т2 остава в производствената гама чак до 1996 г. Но и това не е всичко – в периода до 2013 г. Volkswagen do Brasil произвежда още 355 000 екземпляра от глобалния евъргрийн. Последната серия от 1200 екземпляра на T2 напуска триумфално бразилския завод под названието 56 Anos Kombi – Last Edition.

T3 (1979 – 1992)

В края на 70-те години на миналия век на сцената излизат нови изпълнители. Своята следа в неповторимата музикална атмосфера на това десетилетие оставя творчеството на групи като Dire Straits, The Alan Parsons Project, Pink Floyd и Yes. Мнозина и до днес си спомнят с носталгия нечуваната дотогава яснота и прецизност в парчета като Sultans of Swing на Dire Straits. Изключително ярък характер и прецизност на изпълнението демонстрира и представеният през 1979 г. Volkswagen T3. Неговите ъгловати форми го правят „най-геометричното“ поколение в историята на “Були”. Едновременно с това T3 е и най-съвършеното в техническо отношение издание на Transporter към онзи момент. На негова основа са създадени и емблематични версии като първата California и първия Multivan.

В чисто концептуално отношение T3 следва философията на своите предшественици, но демонстрира много по-високо технологично равнище в редица области. Значителен напредък е отбелязан в сферата на пасивната безопасност. По-широката каросерия предлага значително повече пътническо и товарно пространство при умерен ръст на външните габарити. За това допринасят и специфичните пропорции с ниска височина на боксерните двигатели.

Първи дизел за „Були“

При пазарната премиера на модела гамата от задвижващи агрегати с въздушно охлаждане на T3 включва варианти с мощност между 37 кВт (50 к.с.) и 51 кВт (70 к.с.).  През 1981 г. към тях за първи път се добавя и дизелов двигател с водно охлаждане и максимална мощност 37 кВт (50 к.с.). Само година по-късно в производство влиза и новата, специално разработена за „Були“ гама от бензинови боксерни мотори с водно охлаждане. Мощността им е 44 кВт (60 к.с.) и 57 кВт (78 к.с.), по-късно тя нараства до 82 кВт (112 к.с.). През 1985 г. идва време инженерите на Volkswagen да добавят и ред други нововъведения. Бензиновите двигатели са оборудвани с катализатори за ограничаване на вредните емисии. Първите дизели се сдобиват със система за принудително пълнене с турбокомпресор. Едно от най-важните нововъведения в гамата е и системата за двойно предаване с вискосъединител и допълнително обозначение „syncro“.

През 1988 г. идва и премиерата на California – първата фабрична кемпер версия. Тя веднага се превръща в бестселър и реализира 5000 продажби още през първата година на производството. Сериозни резултати бележат и други нови версии, като Caravelle и Multivan. Те се утвърждават на пазара и се превръщат в бестселъри много преди T3 да предаде щафетата на своя наследник. Същото важи и за специалните издания, като Multivan White Star и Blue Star, които и днес имат статут на легенди. Версиите с двойно предаване „syncro“ на T3 продължават да слизат от конвейерите на завода на Steyr-Daimler-Puch в австрийския Грац до 1992 г. В Южна Африка третото поколение остава в производство чак до 2002 г.

T4 (1990 – 2003)

Включвайки радиото в автомобила си през 1990 г., най-вероятно бихте чули някое парче на Фил Колинс или Мадона. В Германия по същото време би било практически невъзможно да се разминете с изпълненията на рокгрупата BAP, на Мариус-Мюлер Вестернхаген, а вероятно и на Херберт Грьонемайер. В тази атмосфера, през август 1990 г., Volkswagen представя новия Т4. Четвъртото поколение е истинска техническа революция. След 40 години задно предаване и разположени отзад двигатели инженерите на компанията променят както компановката, така и концепцията за задвижването. При Т4 моторите са разположени отпред, а задвижващ е не задният, а предният мост. Има само едно изключение – системата за двойно предаване syncro, която се предлага допълнително и при предшественика Т3. При Т4 обаче допълнително е задвижването на задните колела.

Преминаването към предно предаване при Т4 води до  цялостна трансформация в дизайна и пропорциите на каросерията и вътрешното пространство. Новости има и в конструкцията на ходовата част и при двигателите. Промените са особено осезаеми в задната част, където боксерният двигател налага сериозни ограничения, а новото решение освобождава значително пространство. Част от него се използва от модерната конструкция на задното окачване с косо поставени носачи и предлаганата по желание система за двойно предаване syncro. Останалият обем се оползотворява изцяло за товарното отделение. Освен всичко останало новата компановъчна схема приближава поведението на пътя на четвъртото поколение на “Були” още повече до това на леките автомобили.

Предното предаване налага промени

Предната част на каросерията на Т4 от своя страна е удължена, за да осигури достатъчно място за напречно разположените четири- и петцилиндрови редови двигатели. Така се подобряват и деформационните характеристики на каросерията за по-високо ниво на пасивна безопасност. При пазарната премиера на модела гамата на Т4 предлага възможност за избор между три бензинови и два дизелови двигателя с водно охлаждане. Максималната им мощност е от 49 кВт/61 к.с. до 81 кВт/110 к.с. През 1993 г. любителите на пътешествията извън асфалтовите пътища получават възможност да закупят T4 със система за двойно предаване syncro.

От 1995 г. Volkswagen Лекотоварни автомобили заема самостоятелно място като независима марка в състава на концерна. Това намира отражение при представянето на пълното обновление на Т4 през януари 1996 г. Много от големите промени се случват под предния капак на модела, където е инсталиран първият в историята на “Були” турбодизелов двигател с директно впръскване (2,5-литров петцилиндров TDI), а по-дългата предна част на пътническите варианти позволява и дори вграждането на 2,8-литровия бензинов VR6. От 1998 г. мощността на върховата TDI версия достига впечатляващите 111 кВт (151 к.с.). Шестцилиндровият “Були” развива до 150 кВт (204 к.с.). Краят на производството на Т4 е отбелязан със специален модел – изключително богато оборудвания Multivan Last Edition. След 14-годишен производствен период и тираж от около два милиона автомобила революционният Т4 отстъпва място на Т5 през 2003 г.

T5 (2003 – 2015)

Кристина Агилера, Дидо и Нора Джоунс, Роби Уилямс, Херберт Грьонемайер и Джъстин Тимбърлейк звучат от високоговорителите през 2003 г. Големият хит в немскоезичните страни безспорно е дело на Грьонемайер. Неговата песен „Mensch“ („Човек“) се изстрелва в челото на класациите и добива невероятна популярност за много кратко време. Това е годината, в която Volkswagen Лекотоварни автомобили пуска на пазара значително по-просторното и по-универсално от своите предшественици пето поколение на Transporter. T5 дебютира на пазара във варианти Kombi, Kasten, бордови, двойна кабина и като шаси-кабина за различни специализирани надстройки. Изцяло нови перспективи за развитието на Volkswagen Лекотоварни автомобили дават и ултрамодерните нови издания на Caravelle, Multivan и California.

По отношение на дизайна T5 надгражда последователно конструктивната ДНК и стила на своя предшественик. Те са обогатени с още по-ясни линии, по-мощни форми и неподвластен на времето характер. Интериорът бележи последователно развитие в посока към подобряване на ергономичните характеристики. Резултатите от този подход личат ясно на работното място на водача. Всички контролни прибори, екрани и уреди за управление на арматурното табло са разположени на една визуална ос. За удобството на човека зад волана наред с много други неща се грижи преместеният на централната конзола „джойстик“ за управление на трансмисията. Пазарната премиера на Т5 е съпроводена с модерна гама бензинови двигатели и турбодизелови агрегати TDI със система за впръскване помпа-дюза и максимална мощност между 63 кВт (86 к.с.) и 128 кВт (174 к.с.). Спектърът на мощността при бензиновите мотори се простира от 85 кВт (115 к.с.) до внушителните 173 кВт (235 к.с.) на версията V6.

4MOTION заменя syncro

Променено е и наименованието на вариантите със система за двойно предаване. С внедряването на новоразработения многодисков съединител „syncro“ отстъпва място на „4MOTION“. Сред останалите акценти в моделната гама на Т5 са ограниченият в серия от 222 бройки модел California NoLimit, изключително луксозният Multivan Business с индивидуални седалки в стила на лимузината Phaeton и отличаващият се със „аllterrain“ дизайн и система за двойно предаване Multivan PanAmericana.

Сериозен повод за празнуване има през 2007 г., когато правата върху името „Були“ най-накрая преминават към Volkswagen Лекотоварни автомобили. Две години по-късно дизелите с помпа-дюза са заменени с новите, значително по-тихи четирицилиндрови агрегати със система за впръскване „common rail“. Тяхната мощност достига 132 кВт (180 к.с.). Бензиновите двигатели също са оборудвани със система за принудително пълнене с турбокомпресор. Те получават означението TSI и вече развиват максимална мощност между 110 кВт (150 к.с.) и 150 кВт (204 к.с.). Кариерата на Т5 продължава 13 години. Моделът слиза окончателно от производствените линии след около два милиона произведени екземпляра през 2015 г. Тогава той е бъде заменен от изцяло модернизирания Т6.

T6 и T6.1 (2015 – 2024)

Адел изпява своя хит „Hello“ точно преди десет години и поставя исторически рекорд с над един милиард гледания на музикалния клип в YouTube. През същата година Тейлър Суифт се изстрелва по върховете на класациите с „Blank Space“, а Ед Шийрън я следва по петите с „Thinking Out Loud“. Горе-долу така изглежда музикалната атмосфера през 2015 – годината, в която Volkswagen представя поредното, шесто поколение на своя нескончаем хит „Були“. T6 разполага с нови двигатели, още по-богата гама от системи за асистенция на водача и още по-модерни инфотейнмънт възможности. Благодарение на всеобхватното усъвършенстване на множество малки наглед детайли шестото поколение представлява важна стъпка напред в развитието на моделната линия. То впечатлява със своята изключителна зрялост и качество на изпълнението. Моделната палитра при Т6 е ясно структурирана. Тя обхваща лекотоварните Kasten, бордови, двойна кабина, Kombi и Caravelle, отлично пригодения за семейна употреба Multivan и кемпер изпълнението California.

Отвън T6 впечатлява преди всичко с новото оформление на предната част. Стилните прави линии са съчетани с подчертано динамично излъчване. Спортният дух се подчертава от ниската предна престилка. Елегантната динамика намира отражение в новите двуцветни изпълнения на лаковото покритие, които отдават дължимото на първите поколения на „Були“. В гамата от задвижващи агрегати са включени четири нови TDI и два нови TSI двигателя. Всички са с работен обем два литра, разходът им е с около един литър на 100 километра по-нисък в сравнение с предшествениците.

Всички варианти на задвижването са оборудвани серийно със старт-стоп система. Мощността им варира от 62 кВт (84 к.с.) до 150 кВт (204 к.с.). Двигателите се предлагат в съчетание с пет- или с шестстепенна механична или със седемстепенна DSG трансмисия. Много от вариантите на Т6 могат да бъдат поръчани и със система за двойно предаване 4MOTION. В гамата на Т6 са включени и много нови системи за активна безопасност и асистенция на водача.

Ъпгрейд до T6.1

Оказва се, че дори впечатляващото със своята изключителна зрялост шесто поколение на „Були“ подлежи на усъвършенстване. Неоспоримото доказателство за това се появява на бял свят през есента на 2019 г. в лицето на T6.1. С него инженерите на Volkswagen Лекотоварни автомобили пренасят „Були“ в дигиталната епоха: За първи път в напълно обновеното арматурно табло на T6.1 се използват изцяло цифрови показания на контролните прибори. Инфотейнмънт системите са интерактивно свързани с глобалната мрежа чрез вградена мобилна връзка с e-SIM. Броят на онлайн базираните функции и услуги е впечатляващ. Удобството и безопасността при контрола на функциите са изведени на ново равнище с възможността за гласово управление с естествена реч. Производството на поколението 6.1, което се отличава и с още много новости по отношение на модерното оборудване и дизайна, продължава до 2024 г.

Актуалните издания на Multivan и California (2021 и 2024)

През ноември 2021 г. Volkswagen Лекотоварни автомобили демонстрира истински фойерверк от иновации с представянето на новото поколение на Multivan. Промяната наистина е епохална по своя характер, защото за първи път в задвижването и електрониката на Multivan са включени компоненти от модулната платформа за модели с напречно разположени двигатели MQB (Modularer Querbaukasten) на концерна Volkswagen. Тази стъпка открива нови високотехнологични перспективи пред наследниците на легендарния „Були“. Никога до този момент Multivan не е предлагал подобни нива на многофункционалност, комуникационна свързаност и екологична устойчивост. Първата в историята на модела plug-in хибридна система за задвижване се предлага като възможност за допълнително оборудване още от 2021 г.

Версии eHybrid 4MOTION

Към средата на 2024 г. компанията представя и новата California. Тя използва техническата основа на версията на Multivan с удължено междуосие и  е променена и модернизирана до последния детайл. Въпреки това California запазва своята емблематична концепция. Моделът пренася гените на своите славни предшественици в модерното настояще и бъдеще, разширявайки своите възможности. Един от най-ярките примери в това отношение е plug-in хибридната система за двойно предаване eHybrid 4MOTION, представена в края на 2024 г. Тя може да се поръча както за Multivan, така и за California. С големия си изцяло електрически пробег тя дава възможност двата култови модела да се използват като пълноценни електромобили в ежедневието. Едновременно с това plug-in хибридната система впечатлява със своя дълъг общ пробег. Тя демонстрира и отлично сцепление и проходимост върху нестабилни настилки извън утъпканите пътища – като на неасфалтираните площадки за кемпери например.

Друго изключително удобство при eHybrid 4MOTION версиите на Multivan и California е електрическата стационарна климатична инсталация. Тя дава възможност за охлаждане, вентилация и отопление на вътрешното пространство на микробуса и кемпер версията. Инсталацията черпи енергия от високоволтовата акумулаторна батерия на plug-in хибридната система или от външно захранване по време на зареждане. Тя е в състояние да осигури приятна температура в салона още преди началото на пътуването.

Актуалните ID. Buzz и ID. Buzz Cargo (2022)

На 9 март 2022 г. Volkswagen Лекотоварни автомобили представя новия ID. Buzz в неговата готова за серийно производство версия. От самото начало електрическият ван се предлага в два основни варианта. ID. Buzz Pro е предназначен за семейството, свободното време и малкия бизнес;  ID. Buzz Cargo – за професионалисти в различни браншове. Тази концепция остава непроменена и до днес, макар че гамата и възможностите на ID. Buzz се разраснаха и еволюираха значително от 2022 г. насам. От 2024 г. моделът ползва изцяло ново, високоефективно електрическо задвижване с мощност 210 кВт (286 к.с.). Нова е и акумулаторната батерия с нетен капацитет 79 кВтч. Друго нововъведение в гамата на ID. Buzz е версията с удължено междуосие и акумулаторна батерия с нетен капацитет 86 кВтч. Всички варианти на ID. Buzz с мощност 210 кВт се задвижват от колелата на задния мост.

Представеният през същата година топмодел ID. Buzz GTX е по-мощен от всеки друг вариант в дългата история на „Були“. Изключителният потенциал от 250 кВт (340 к.с.) осигурява забележителни динамични характеристики. Той е съчетан с перфектното сцепление на системата за двойно предаване и отличните възможности за теглене на големи прикачни товари. ID. Buzz GTX се предлага по избор с два варианта на междуосието. Версията с нормално междуосие използва акумулаторна батерия с капацитет 79 кВтч. Изпълнението с дълго междуосие се захранва от по-голямата батерия с 86 кВтч. Този вариант на електрическото задвижване се предлага и при ID. Buzz Cargo Pro 4MOTION. В началото на моделната гама на ID. Buzz са новите базови версии със задно предаване „Freestyle“ и „Pure“. Те разполагат с мощност от 125 кВт (170 к.с.) и акумулаторна батерия с нетен капацитет 59 кВтч.

Новите Transporter и Caravelle (2024)

Двата най-нови модела в гамата на Volkswagen Лекотоварни автомобили са актуалните издания на Transporter и Caravelle. Товарният Transporter се предлага в различни версии с изцяло затворена каросерия Kasten, като Kombi за комбиниран товаропътнически превоз на по-многобройни работни екипи и тяхното оборудване, както и като бордова версия с двойна кабина. В зависимост от версията има възможност за избор на две дължини на междуосието и две височини на покрива. Успоредно с Transporter гамата на Volkswagen Лекотоварни автомобили включва и неговия пътнически събрат Caravelle. Той е пряк наследник на оригиналния „микробус“ на Volkswagen, предназначен за професионален превоз на пътници. Диапазонът на приложение на Caravelle е изключително широк. Версиите варират от големи осем- или деветместни бусове за таксиметрови превози до луксозно оборудвани автомобили за VIP шатъл услуги. Разбира се, Caravelle също може да бъде конфигуриран в два варианта по отношение на дължината на междуосието. Новото поколение на двата модела бележи напредък във всички области.

Transporter и Caravelle са модерни многофункционални машини, които предлагат значително повече пространство, много по-добра гъвкавост и функционалност при употреба, по-висок полезен товар, подобрена ефективност и отлични възможности за икономична експлоатация. Качествено ново ниво демонстрират съвременните системи за асистенция на водача, както и инфотейнмънт възможностите на новите автомобили. Техните собственици могат да разчитат на нещо незаменимо в сферата на професионалните товарни и пътнически превози. Това е бързото и компетентно обслужване от една от най-големите и най-добре развити дилърски мрежи в Европа. В допълнение Volkswagen Лекотоварни автомобили предлага новите Transporter и Caravelle и с 5-годишна фабрична гаранция на някои пазари.

Съвременни задвижващи системи

По отношение на задвижването новата моделна серия предлага богат избор от свръхмодерни турбодизелови двигатели, plug-in хибридни и електрически системи. Като цяло, актуалната фамилия на „Були“, включваща Transporter и Caravelle, Multivan и California, ID. Buzz и ID. Buzz Cargo, е най-многобройната, най-способна и най-модерна гама в историята на модела. Многообразието от приложения на моделната серия е в основата на нейните успехи. То е най-яркото доказателство, че „Були“ ще си остане оригиналът сред всички настоящи и бъдещи ванове и лекотоварни автомобили. Един емблематичен по характер и невероятен като възможности многофункционален помощник за работата, семейството, свободното време и приключенията.

Кампанията за юбилея

Няма рождени дни без подобаващи празненства! Затова 75-ата годишнина от раждането на легендарния „Були“ ще бъде съпроводена от много празнични събития по целия свят. За  организацията на две от тях ще се погрижат самите Volkswagen Лекотоварни автомобили

24 и 25 май 2025 г. във Волфсбург – 75 години „Були“

В последния уикенд на май всичко в Autostadt във Волфсбург ще бъде изцяло подчинено на юбилея на легендата. Volkswagen Лекотоварни автомобили и Autostadt ще отпразнуват 75-ия рожден ден на емблематичния модел с превръщането на Autostadt в Bullistadt. Класически автомобили от всички поколения ще предложат на гостите на празничните събития възможност да пътешестват във времето. Те ще ги запознаят с цялата история на легендата от нейното раждане до актуалните модели от седмо поколение. За феновете от всички възрасти е предназначена програмата с инициативи и забавления, свързани с миналото, настоящето и бъдещето на „Були“. Предстои съвсем скоро да бъдат оповестени всички подробности за програмата на събитието. Ако се интересувате, следете началните страници на сайтовете на VWN и Autostadt в интернет, както и информацията във всички популярни социални мрежи.

1 юни 2025 г. в Хановер – Bulli & Coffee

Ден преди третото издание на International VW Bus Day специално за феновете на легендата се организира срещата Bulli & Coffee. Тя ще протече в неформална обстановка на паркинга на клиентския център на завода на Volkswagen Лекотоварни автомобили в квартал Щьокен. Събитието ще започне още в 9 часа сутринта по американски модел и ще приключи в 12 часа на обяд. Домакините са подготвили специално подбрана, пъстра селекция от своята ретро съкровищница. Те ще почерпят с ароматно кафе всички участници, които ще пристигнат и ще изложат гордо своите микробуси.

Срещите във формат Cars & Coffee по цял свят дават възможност за неформално общуване на хора с общи интереси и начин на мислене. За   обмяна на идеи, знания и шеги в свободна атмосфера се предоставя подходящ по размери паркинг. Няма предварително установена програма, няма дневен ред, няма дори организирани забавления – всичко е фокусирано изцяло върху автомобилите и техните истории. Всичко приключва на обяд, така че участниците да имат време и за други занимания със семейството или приятелите през остатъка от деня.

Срещи и събития по света

Юбилейната годишнина ще бъде отбелязана подобаващо и в международен мащаб. Например на пистата Залцбургринг в Австрия от 16 до 18 май, както и от 23 до 25 май на събития в Испания и Чехия. И разбира се, с безброй други срещи и събития по цялата планета в юбилейната година.

Честит рожден ден, Були! Остани такъв, какъвто винаги си бил. Свободен!