Начало Избрани Ботас най-бърз в първата тренировка, Фетел катастрофира

Ботас най-бърз в първата тренировка, Фетел катастрофира

3353
0
Валтери Ботас
Валтери Ботас, снимка: Спас Генев/spasgp.com

От Иван Тенчев, наш специален пратеник в Абу Даби

С чисто новия си двигател и сменени компоненти, Валтери Ботас записа най-добро време в първата тренировка за последния кръг от шампионата във Формула 1 тази година в Абу Даби.

2 минути преди края пък Себастиан Фетел се завъртя на 19-ти завой и удари задната част на Ферарито си в мантинелите. Така тренировката бе прекратена малко преди края, но и до този момент колата му не изглеждаше бърза и стабилна. Така Себ остана с пето време, докато съотборникът му Шарл Льоклер се нареди седми.

Ботас пък изпревари Макс Верстапен и съотборника си Люис Хамилтън. Финландецът записа топ времето си с гумите медиум, докато те го направиха със софт. Пилотите на Мерцедес и Ферари използваха по 1 чифт софт и медиум.

Люис обаче не подобри времето си с по-твърдите гуми, както Ботас и пилотите на Ферари, заради проблеми с работата на вече доста използвания си двигател, както и заради прекъсването на тренировката след повреда на Рикиардо.

Шампионът точно бе сложил медиум и бяха показани червените сигнали. Пилотите на Ред Бул пък ползваха по два комплекта софт, от които имат по 9 този уикенд.

Едва ли някои бе изненадан, че тренировката започна при прекрасно време, с температура на пистата 36 градуса и 26 на въздуха. Пилотите имат на разположение този уикенд най-меките спецификации на Пирели този сезон. Другата седмица тук всички ще тестват още веднъж гумите за 2020 г. и ще решат дали да ги ползват или ще останат на моделите от този сезон.

Пилотите започнаха работа предимно с медиум и софт. От лидерите Льоклер и Фетел първи се появиха на трасето с меките гуми. Себ пристигна късно снощи, след раждането на третото си дете. Фетел първи направи и цялостна обиколка на пистата 10-ина минути след началото. Льоклер го последва.

Условията в тази тренировка традиционно са много различни от тези по-късно през деня, когато е втората тренировка и се провеждат състезанието и квалификацията. Но все пак набирането на първоначалната информация е важно за посоката на настройване.

В Алфа Ромео използваха времето за тестове на последните варианти ново предно крило и вертикални елементи в зоната на носа.

Рено пък пуснаха Дани Рикиардо с огромна конструкция тръби на Пито за изследване на потоците зад задните гуми и дифузьора.

Ботас също се появи на пистата рано с гуми софт. След смяната на двигателя и компоненти в задвижването, той се готви за състезание от дъното на решетката в неделя с много изпреварвания. Той бързо оглави класирането с новия си мотор, като слезе до 1:37,939 мин в серия от 8 обиколки.

Алекс Албон от Ред Бул също започна с меките гуми и се обади, че балансът е добър, но има малко свръхзавиване в бавните завои. Макс Верстапен също излезе очаквано със софт.

Хамилтън последен напусна пита също с меки гуми, като на колата му бе поставен номер 1. Обсъждаха режима на вече доста износения му двигател с бокса. Но след няколко обиколки и при него и при Макс времената се подобриха и те заеха места зад Ботас. Люис дори излезе начело с 0,348 сек по-добро време от резултата на съотборника си.

Но към средата на сесията и смяната на първите комплекти гуми, Люис се оплака от нови проблеми с липса на мощност и бе извикан в бокса. Ботас пък започна рано и работата с вторите комплекти гуми, като сложи медиум и записа супер времена в първи и втори сектор.

Валтери затвори обиколката си с ново най-добро време – 1:36,957 мин.  В последния си уикенд като пилот на Уилямс Роберт Кубица също рано сложи втория комплект нови гуми и записа 17-то време.

Във Ферари останаха на над 1 сек с първите комплекти софт, а Албон бе зад тях. В Скудерията правеха проверка на нова схема с две тръби от предпазния клапан на турбото. Фетел бе с новата структура, а Льоклер с досегашния вариант с една тръба.

Седмо време и то с медиум до този момент имаше Нико Хюлкенберг, който изпревари двамата пилоти на Рейсинг Пойнт със софт.

Във втората половина на тренировката механиците на Мерцедес отново залепиха номер 44 на колата на шампиона и той се върна на пистата, също както Валтери, с нов медиум. Люис има само 3 комплекта от тях.

Албон пък сложи втори чифт софт, но се оплака от повече вибрации. Верстапен също сложи нов софт и бързо записа второ време зад Ботас.

Точно час след началото зад Реното на Даниел Рикиардо се появи масло от взривения му двигател и австралиецът спря на последния завой. Тренировката бе спряна. Маслото едва не стана причина за катастрофа и на идващите зад него Гасли и Ботас.

Механиците чистеха каската на Гасли и камерата над главата му в следващите минути. Маршалите пък се опитваха да изчистят пистата и бордюрите със сериозно количество талк.

Петнайсетина минути преди края тренировката бе подновена и всички имаха възможност поне да завършат работата с вторите комплекти гуми на все така горещата писта – 36 градуса, въпреки вече залязващото слънце.

Пилотите на Ферари, както и колегите си от Мерцедес сложиха медиум и след прекъсването на практика имаха 10 минути за работа с тях. Фетел започна с обиколка на 2 сек от Ботас, а Льоклер бе на 2,4 сек, блокиран и зад Хюлкенберг. Катастрофата на Себастиан обаче сложи преждевременен край на сесията.