Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 „Боядисаната“ настилка не създаде проблеми, но в Пирели не били уведомени за...

„Боядисаната“ настилка не създаде проблеми, но в Пирели не били уведомени за промените

488
0
Гран при на Китай, Шанхай, Шанхай Интернешънъл Съркюит
снимка: Светослав Котленко

Иван Тенчев, Шанхай. Залятата с допълнителен битум писта в Шанхай не създаде проблеми поне в днешния спринт. Обработката на трасето се превърна в голяма тема още отпреди началото на уикенда в Китай. Главният инженер на Пирели Симоне Бера обясни, че никой не е знаел за заливането на участъци от трасето, за да се намали износването на гумите. Усещането у част от пилотите след първата тренировка било, че все едно пистата е боядисана.

Покритието имало за цел да стабилизира самата повърхност и бързо било намаляло след тренировъчните обиколки. Според Бера с новия битум се губели около 15% сцепление, които обаче бързо ще се върнат в хода на уикенда

„Забелязахме промяната в сряда, когато правим обичайната проверка на пистата. Беше съвсем ясно, че повърхността е напълно различна от старата“, заяви Бера. „Това се отрази на нивото на сцепление в FP1. Промени микро и макро референциите, които измерихме в сряда. Но имайте предвид, че този слой вече се износва на състезателната линия, защото там е по-тънък и можете да видите стария асфалт. Това ще продължи и в следващите сесии.“

В първите две части на квалификацията за спринта всичко бе наред, но заваля и условията напълно се промениха в SQ3. Стана хлъзгаво, но без да има проблеми като в Турция в годините на пандемията. Люис Хамилтън обясни след финала на спринта, че на практика не е имало голяма разлика спрямо предишните години в Шанхай с по-добро сцепление на идеалната линия. Той самият стартира по-добре от втора позиция и влезе от вътрешната страна на първия завой.

Самата обработка на пистата обаче се превърна в тема още с пристигането на екипите на трасето именно поради липсата на предварителна информация. Тя е важна и трябва да се отчита при симулациите, а в случая дори Пирели не са били уведомени

В спринта обаче пилотите описаха промените в сцеплението най-вече от гледна точка на различната посока на вятъра. При всички случаи за следващия сезон пистата ще е напълно преасфалтирана и допълнително изгладена, защото се намира в сравнително блатиста местност. 2025 г. обаче ще е последна от настоящия контракт на трасето. Не е съвсем сигурно, че то ще запази мястото си в календара.

Успехът тази година е налице, като билетите са били продадени още на 9 януари за броени часове и системата е блокирала. Организаторите са доволни от огромния интерес след пандемията и участието на Гуаню Жу, но не е сигурно дали ще са готови да платят исканата такса. Китайците построиха пистата в околностите на Шанхай през далечната вече 2003 г., инвестирайки в нея над 300 млн. долара и след успеха през първата година интересът спадна. Намалиха таксата си през 2011 г. и трибуните около завой 13 бяха покрити и не се използват.

Сега интересът е наистина голям, но те отново са покрити и това ще трябва да се промени, защото автомобилната състезателна култура навлиза все по-силно в страната. Според данните на организаторите ако през 2019 г. 46% от зрителите са дошли извън Шанхай, тази година те са 70%. Според анализите от 2019 г. около състезанието в местната икономика са влезли 127 млн. долара.