Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 Часът на истината за Ферари и Бриджстоун

Часът на истината за Ферари и Бриджстоун

63
0

Още след Гран при на Бахрейн в началото на април се видя, че вероятно единствените, които наистина ще се борят с Фернандо Алонсо и Рено до край за титлата през 2005 г. ще са Михаел Шумахер и Ферари…

Не подценявам капацитета Макларън или напредъка у БАР, както и Уилямс, но наистина само гигантската машина около Шумахер е в състояние без колебание да ги гони до самия край както бе на трасето до Имола.

На “Енцо и Дино Ферари” нещата станаха кристално ясни – Михаел Шумахер и Ферари бяха по-бързи от всички други най-малко с половин секунда в обиколка и само невероятното каране на Алонсо и грешката на Михаел в квалификацията лиши “червените” от първата победата за сезона.

Макларън най-после извадиха температурата от гумите в първата обиколка, но пак имаха технически проблем в най-важния момент. Останаха да чакат представянето на новата кола и двигател в Барселона.

БАР бяха бързи, но се оказаха на ръба на закона, а Уилямс са все така наникъде. Тойота има още път, а Ред Бул вече се задъхва.

След подобни проблеми и провали на всички тях, наистина походът към титлата на Алонсо и Рено изглежда единствено сериозно застрашен само от Михаел и Червените Ракети.

Този път спечелването й от Шумахер обаче изглежда почти невероятно.

По няколко причини:

Първо – Ферари и Михаел изостанаха сериозно в началото на шампионата.

Второ – това е единственият тим, който работи с гумите Бриджстоун и очевидно няма време да се справя навреме с тяхното развитие при драстичната промяна в регламента и развитието на всичко друго.

Трето – политическите настроения са много силни срещу Скудерията. Натискът да намалят тестовете си е огромен, напрежението е страшно.

Всички тези теми са свързани една с друга, а по време на уикенда в Имола имах възможност да присъствам на една среща с техническия директор на Ферари Рос Браун и със спортния шеф на Бриджстоун Хисао Суганума, която ги осветли чудесно в една приятна атмосфера с още десетина колеги.

Но всичко по реда си.

Първо – защо Ферари изостана в началото на новия сезон?

Сега става ясно следното. Италианците са разчитали на огромната си преднина от миналия сезон, на факта, че имаха страхотен аванс в аеродинамиката и че дори с промени в нея според новите изисквания за повдигане на предното крило, преместване на задното и т.н. ще са добри.

Ще взимат точки и ще са в челото, докато стане готова новата кола.

Забавянето й е било продиктувано от две неща: от липсата на време за изпитания и развитие и от пълното преосмисляне на скоростната кутия, което е станало през миналата есен.

Недостигът на часове за изпитания е продиктуван от своя страна от огромния ресурс отделен по време на тестовете за развитие на гумите. А скоростната кутия е преработена, след като през септември става ясно, че височината на дифузьорите се ограничава на 125 мм и се освобождава още място около задните гуми.

– Разбрахме, че единствената зона, в която може да компенсираме загубата на сцепление в задната част е каналът под скоростната кутия (по правилник, както и отпред на ширина от 250 мм вляво и вдясно от оста правилото за височина на елементите не важи) и решихме да я преработим – разкри Рос Браун.

Италианците са хвърлили много сили в разработването на нов корпус от карбон и титан, който да е по-дълъг, достатъчно здрав и при реконструирането един от проблемите е бил по-ниското ниво на масло в блока, от което впрочем произтече и проблемът на Шумахер в Бахрейн. Що се отнася до Барикело, неговият счупен лагер сам по себе си се бе износил след 1000 км работа, а Ферари нямаха нова трансмисия, защото това е един от най-времеемките агрегати за производство във Формула 1 (изисква 6 седмици!). Екипът просто не е бил в състояние да се справи с всички нови детайли и компоненти, нужни за колите в Бахрейн, където те се появиха месец преди набелязаната дата в Барселона. Това не са извинения, а обяснения, които звучат ясно от устата на изключителния Рос Браун.

Следва втората голяма тема – връзката Ферари – Бриджстоун.

Браун и Суганума са единодушни, че в Австралия са се представили прилично, но след това са били слаби на жегите в Малайзия и Бахрейн.

Разбра се, че отново липсата на време е била в основата на проблемите.

През октомври и ноември са били тествани новите каркаси, през януари и февруари – новите смеси, но в студена Европа. Гумите при това са били в началото за F2004M, а в Бахрейн най-после е била докарана новата конструкция. За първи път нова смес бе използвана в Имола и на хладното време се видя за какво точно става дума. При това Суганума разкри още, че вече са докарали още по-нова конструкция на задния каркас.

– Според мен промените в правилата определено не бяха в наша полза – категоричен е Рос Браун. – Мисля, че никога не са били, независимо какво си мислят хората. В първите състезания имахме някои трудности с гумите, които трябваше да издържат цяло състезание. Нека го кажа така: концепцията ни за автомобил и концепцията ни за гума не бяха правилни по отношение необходимостта от увеличение живота на гумата. Заради това в Австралия и Малайзия не бяхме добри. Сега обаче това се променя и нещата се движат в правилната посока. Ще ни отнеме малко време. Но пък според мен трябва да имаш добри нерви, за да водиш война при гумите. Трудна битка е. Понякога изглеждаме като герои, друг път не. Така се случва и трябва да живеем с това. В момента не приличаме много на герои, но ще се справим. Имам пълно доверие в партньорите ни от Бриджстоун, както и те вярват в нас. Просто преживяваме труден момент. Но пък е интересно за Формула 1.Нереалистично е да се очаква, че Бриджстоун ще направят магия и ще решат проблема. Трябва да намерим и някои решения и в колата. Ако имаме повече мощност и повече аероприлепяне, автомобилът е с по-добро поведение и съответно се улеснява използването на гумите. Необходимо е да подобрим управлението, да имаме повече мощност, повече даунфорс. Колкото е по-добра колата, толкова повече се приближаваме към целта си и ще са необходими по-малко тестове на гумите. Пилотите също участват, защото имат, нека го наречем, резервен капацитет в ситуацията. В същото време Хисао и колегите му трябва да напредват с гумите. Но промяната няма да се случи за една нощ, процесът е постепенен.

Неминуемо стигаме до политиката. Първо защо Бриджстоун и Ферари решиха да останат съвсем сами сред другите. На практика тяхната “любов” отчужди всички други тимове. Сега само Минарди и Джордан са с японски гуми освен Скудерия Ферари, а те са без значение за тяхното развитие. Въпросът “Дали поне със Заубер, както бе през 2004 г., нямаше да е по-лесно през новия сезон” е крайно интересен.

Хисао Суганума обяснява:

– Това, честно казано, е трудно за предсказване. Можеше да се получат …