Няколко интересни факта за новия Corvette ZR1: мощност, цена, двигател, дизайн, динамични характеристики, аеродинамика и скрити препратки.
С новия ZR1 Chevrolet представи най-мощния и най-бърз Corvette в историята на компанията. Мощността на битурбо V8 мотора с „плосък“ колянов вал обаче слага в джоба си не само предишните модели, но и доста други хиперавтомобили.
По-силен от Bugatti Veyron
Със своите 1188 к.с. двигателят на Corvette е не само по-мощен от 16-цилиндровия битурбо мотор на Bugatti Veyron, но и най-мощният V8, създаван някога от американски автомобилен производител. Това обаче не е единственият удивителен факт за новия Corvette ZR1. По-нататък следват още шест.
1188 конски сили на цената на Porsche 911
Официалните цени все още не са оповестени. Вътрешни лица предполагат цена от около 180 000 щатски долара, което се равнява на около 165 000 евро. Срещу такава сума Porsche предлага 911 GTS с два пъти по-малка мощност. Във всеки случай хиперавтомобилите с четирицифрени конски сили досега струваха значително повече.
Двигателят Gemini V8
Инженерите на Chevrolet имаха ясна цел с Gemini V8: да създадат един двигател с атмосферно пълнене и един с турбокомпресор. Моторите трябваше да имат „плосък“ колянов вал, да отдават огромна мощност и да се отличават с ярък характер. За да постигнат това, конструкторите не просто прикрепиха два турбокомпресора към двигател с атмосферно пълнене, а промениха ключови аспекти на V8. Означенията – LT6 за агрегата с атмосферно пълнене и LT7 за турбокомпресорния – имат за цел да покажат точно това: близка връзка и ясни разлики.
5,5-литровият V8 с два турбокомпресора има свои уникални части – от всмукателните тръби до изпускателните колектори. За да се сведе до минимум разстоянието от изпускателния клапан до турбината, 76-милиметровите едноструйни турбокомпресори са интегрирани в изпускателния колектор.
Системата за променливо газоразпределение и изпускателните клапани са адаптирани към по-високите температури на отработилите газове. Естествено, два горни разпределителни вала задействат четирите клапана на цилиндър. Двигателят се сглобява ръчно в монтажния завод в Боулинг Грийн, Кентъки.
Ракетите върху блока на двигателя
Космическа техника? Може би. Но колкото и сложна да е разработката и настройката на V8 с две турбини и четирицифрена мощност, има и друга причина за двете ракети върху LT7. Можете да ги видите на увеличената снимка.
Gemini е името на космическата програма на НАСА през 60-те години на миналия век. Между другото, по онова време техните астронавти доста са обичали да карат ранни Corvette. Тук кръгът се затваря.
Впрочем помощник-главният инженер Дъстин Гарднър сравнява разгръщането на мощността на ZR1 с катапултиране на изтребител от самолетоносач: „Изстрелват те в един реактивен самолет…“
Динамичните характеристики
Chevrolet все още не е предоставил класически стойности за ускорението на новия Corvette ZR1. Но има някои данни. За 24,5 секунди ZR1 ускорява от 80 до 200 мили в час и отново спира до 80 мили в час. Иначе казано: за по-малко от половин минута Corvette ускорява от 128 до 320 км/ч и отново спира до 128 км/ч. Chevrolet посочва по-малко от 10 секунди за четвърт миля от място. За сравнение: така ZR1 е по-бърз от Bugatti Veyron, на който са му необходими 10,1 секунди, за да измине 402 метра.
Максималната скорост е посочена като „над 215 мили/ч“, което е равностойно на 344 км/ч. Твърди се, че на Северното трасе на Нюрбургринг всеки тестов пилот на Corvette е достигнал поне 200 мили/ч, т.е. 320 км/ч. Подобна скорост е постигната например от Ferrari 296 GTB в супертест на германските колеги от sport auto. Времето му за обиколка е 6:58 минути. Най-бързият автомобил в супертеста доскоро беше Mercedes-AMG GT Black Series с 6:53 минути. През 2017 г. Corvette C7 Z06 постигна време от 7:14 минути.
Половин тон притискаща сила
С аеродинамичните карбонови допълнителни части на пакета ZTK според заводските данни ZR1 произвежда 544 кг притискаща сила. Най-биещата на очи характеристика на пакета ZTK (жълтия автомобил на снимките) е задното крило. Вместо серийните гуми Michelin Pilot Sport 4S са монтирани Cup 2R – 275/30ZR20 отпред и 345/25ZR21 отзад. Спирачните дискове са с диаметър 400 милиметра отпред и 390 милиметра отзад.
Практичен цитат с разделен прозорец
„Всичко по екстериора на ZR1 изпълнява определена цел – а някои неща дори повече от една“, обяснява главният инженер на Corvette Джош Холдър. Добър пример за това са въздуховодите към централно разположения двигател. Входните отвори в карбоновите панели насочват свеж въздух към двигателния отсек – за битурбо V8 охлаждането винаги е добре дошло. Освен това отворите за въздух са оформени по такъв начин, че да напомнят за Corvette с разделен прозорец от 1963 г.