Renault 5 е емблематичен френски хечбек. Още с появата си през 1972 г. се превърна в хит сред градските коли. По-късно през годините стана истинска автомобилна икона. Проектиран като малък, икономичен и достъпен хечбек, петицата носи типичния за френския дизайн чар и практичност. Пластмасовите брони, ярко оцветената каросерия и характерните предни фарове му придават закачлив, приятен вид. Въплъщава усещане за свобода и радостта от живота. Супер силната му версия Renault 5 Turbo става легендарна в световните ралита. Сега Renault възражда своята легенда, като французите комбинираха в новото издание на славната петица ретро чар с модерен електрически дух. Получил се е впечатляваш съвременен автомобил, който бе представен на медиите с тест.
Какво прави новото R5 наистина специално?
Свежият дизайн е важна част от отговора на въпроса. Следващото е, че това вече е напълно електрическа кола. Изградена е върху нова електрическа платформа. Интегрирани са много умни технологии. Така колата има отличен пробег за автомобил от този клас, който се предлага и на доста добра цена.
Голяма част от младото поколение едва ли има спомени за оригиналното Renault 5. Не е необходимо и да има, защото сам по себе си дизайнът на новата „петица“ е интригуващ и привлекателен. Мнението ми всъщност е бързо потвърдено от позитивните и усмихнати погледи на хора от различни възрасти, когато минавам покрай тях по улиците в центъра на София.
Яркият жълт цвят на купето в комбинация с черен покрив, дръзкият поглед на предните фарове, вертикално ориентираните задни светлини, изваяните калници наистина приковават погледите. Решетката в предния капак на оригиналния модел сега служи като индикатор за нивото на заряда. Когато водачът приближава до автомобила, индикаторът във формата на емблематичното число 5 светва, показвайки нивото на енергията в батерията. Интересно е и „намигването“, с което предните LED фарове посрещат водача.
Поглед отвътре на новото електрическо Renault 5
Вътре ретро атмосферата вече не е чак така забележима. Може би седалките най-много приличат по форма на тези в оригиналния R5 Turbo. Те са съчетани идеално в един изключително модерен и уютен интериор. Центърът е доминиран от 10-инчовата информационно-развлекателна система, леко ориентирана към водача и базирана на Android Automotive. Винаги свързан, той е оборудван и с гласов асистент – наречен Reno. Активирането му става, като кажете „hey Reno“.
Той също така включва функциите на ChatGPT – ботът с изкуствен интелект, който става все по-разпространен в автомобилите. Той е подготвен за предоставянето на естествени отговори на повече от 200 най-често задавани въпроса от шофьорите, сядащи зад волана на електрически автомобил за първи път. Може да управлява много от параметрите на колата като навигацията, позицията на страничните прозорци, режима на шофиране и други. Прекрасно е, че на таблото има и физически бутони за управление на климатика.
„Квадратният“ волан съдържа чувствителни на допир бутони за гласово управление и различните системи за подпомагане на водача. Той и седалката на водача разполагат с много възможности за регулиране, за да осигурят на водача необходимия комфорт за шофиране. Лостът на трансмисията е закрепен към кормилната колона, а позицията му се визуализира с персонализирана графика на 10,1-инчов дигитален инструментален панел (7-инчов при базовия модел) зад волана. На него се показва и цялата информация за шофирането, като разполагам с избор от пет различни изгледа.
Renault 5 използва рециклирани материали за вътрешната си тапицерия
За персонализиране на интериора има различни 3D отпечатани аксесоари. С тях може да се постигне по-добро организиране на централния тунел. Много интересен аксесоар е плетената кошница за багети. Тя е символ на френската култура и начина на живот за много шофьори, използвали Renault 5 като средство за пазаруване, разходки и семейни излети.
От пръв поглед не се забелязват външните дръжки на задните вратите. Създава се илюзия, че автомобилът е с три врати. Ако това бе вярно, би се ограничила привлекателността му, затова и R5 разполага с врати за достъп и до задните седалки. Пространството отзад естествено е ограничено, но не и когато се сравнява с други автомобили със същия размер. Жалко, че отзад няма портове за зареждане или вентилационни отвори, но пък подът е равен по цялата дължина.
Задните седалки се разделят и сгъват в съотношение 60:40. Така би могло да се превозват обемисти или по-дълги товари, които не могат да се поберат в багажника. Иначе багажникът има обем до 326 литра, включително полезна секция под пода, която лесно ще поеме всички кабели за зареждане.
И като стана дума за практичност, R5 може да тегли до 500 кг. Много малко електромобили с такъв размер са в състояние да го постигнат.
Шофиране на електрическото Renault 5
Усещам прекрасно автомобила още от първия миг, в който натиснах педала. Воланът сякаш се сля с мен. Управлението е директно, реакцията на педала е бърза, но не и рязка, точно както искам.
Автомобилът е удобен за града, малките му размери са подходящи за тесните улички в центъра на София. Но за да усетя да усетя истински новата петица, поемам извън града по посока прохода Петрохан. Пътя е прекрасен. Има както хубави прави участъци, така и такива с доста, и то различни завои. Установявам, че сравнително скромната максимална мощност от 150 к.с. е напълно достатъчна в този случай. Това се дължи отчасти на факта, че Renault е успяло да запази относително ниско тегло за електромобил и отчасти на моменталния въртящ момент на електромоторите. R5 набира много бързо скорост, когато това е необходимо, например при изпреварване, което прави пътуването по-лесно и безопасно. Тествам различните режими на работа. При „Еко“ усещам малко мудност при ускорение, което е нормално, защото в този режим се търси повече ефективност – запазване и рекупериране на енергия.
Предпочитана за мене е стандартната настройка Comfort. Контролът на каросерията е отличен, а добре преценените спирачки и кормилно управление правят управлението на R5 удоволствие. Шофирайки по поредицата от завои, усещам усмивката, завладяла лицето ми. Това е външният израз на удовлетворението, което изпитвам от карането на тази кола.
Какъв е електрическият пробег на електрическото Renault 5?
Началната версия на R5, използваща батерия с капацитет 40 kWh, има официален пробег от около 310 км. Тестваният тук по-голям пакет батерии може да измине 410 км по цикъла WLTP. За целта средният разход на енергия трябва да е не повече от 14,9 kWh/100 км, а окуражаващо е, че нашият тестови автомобил постигна под 16 kWh/100 км без никакъв опит за икономия и каран от различни шофьори. За отбелязване е, че и температурата беше доста ниска, валя ни и сняг. Въпреки това термопомпата помогна да не се вдигне разходът на електричество. Предполагам, че не би било проблем изминаването на над 350 км с едно зареждане при реално използване на този автомобил.
Всички автомобили се зареждат с променлив ток с мощност 11 kW, а максималната скорост на зареждане с постоянен ток варира в зависимост от батерията, с която е оборудван автомобилът. По-голямата може да се зарежда със 100 kW, а по-малката – с 80 kW.
Renault 5 има възможност да отдава електричество благодарение на двупосочното зарядно устройство. Може да се включат електрически уреди към автомобила, когато сте на отдалечено място. Технологията дава възможност на собствениците да подават енергия обратно към електрическата мрежа в моменти, които са икономически целесъобразни.
Защо бих избрал електрическо Renault 5
Renault 5 има толкова много предимства. Изглежда страхотно отвън и отвътре, има добра спецификация, ефективна електрическа система и изглежда страхотно! R5 се управлява с истинско удоволствие. Той е стабилен, завладяващ и забавен в завоите, в същото време тих, изискан и комфортен.
Цената на R5 започва от само 55 555 лв. Автомобилът с най-високо ниво на оборудване достига 70 490 лв.
Вижте тази публикация в Instagram.