Безспорният световен успех на Dacia се развива много внимателно от групата Renault. През 2024 г. бе отбелязан поредният ръст в продажбите на индивидуални клиенти от 2,7% в Европа. Отделните модели заемат първа или водеща позиция в класа си.
Логично брандът се опитва да разраства в нови територии за сметка на други и поглежда все по-смело към по-високите сегменти на пазара. Категорично потвърждение на това развитие е новият модел Bigster
Неговото име недвусмислено подсказва, че става дума за по-голям автомобил, разбира се SUV, с по-голямо вътрешно пространство и модерно обзавеждане. Моделът е с дължина 4,57 м. По-голям е с около 20 см от бестселъра Duster. Висок е 1,71 метра, широк – 1,81 м. Наистина предлага вътрешен обем, който ме впечатлява при влизането в колата по време на теста за медиите. Рекордно е мястото за коленете на пътниците на задните седалки – 24 см. Височината до тавана от предните кресла е 93,1 см, а от задните – 93,5 см.
Багажният обем достига респектиращите 702 литра с възможности за допълнително увеличение при сгъването на облегалките на задните седалки в съотношение 40/20/40. Сгъвам средния сегмент мигновено и гърба му е оформен с двоен къпхолдър и жлебове за поставяне на смартфони. Типично за Dacia обзавеждането не е луксозно, но е достатъчно добро и много функционално с 5+2 точки за захващане на хитроумните джаджи YouClip. Шофьорската седалка е електрическо настройване във височина и позиция на облегалката. Но се придвижва механично по дължина. Няма и масажни функции, но така се запазват желаните ценови нива от под 50 000 лв. за по-стандартните варианти и под 60 000 лв. за хибридната версия, която имаме за тест. Да, може и да не звучи чак толкова добре както бе преди, но цените на автомобилите отдавна не са каквито бяха, а и в Dacia обзавеждането си е доста технологично.
Пред очите ми е 10-инчов инструментален панел с възможности за избор на 4 различна типа информация, включително дублиране на навигацията, проследяване на енергийните потоци и т.н.
В дясно е 10,1-инчов сензорен екран със свързани услуги като Applе CarPlay и Android Auto, навигация, управление на аудиосистемата Arkamys с 6 говорителя и 3D звук и т.н. Наличието на физически бутони за управление на двузоновия климатик и други е добра новина. Отдолу са нишите за зареждане на смартфони, малки предмети и т.н. В подлакътника е охладена ниша за напитки с обем 8,6 литра.
Дизайнът на интериора е модерен, типичен за марката с изразени многоъгълни профили в пълно съответствие с външните форми. На детайлите и вън, и вътре е обърнато специално внимание и формите са определено сполучливи. Това е наистина много важно при избора на модерните автомобили. Отново в отговор на все по-големите изисквания на клиентите отварянето на багажника става с докосването на бутон отзад. Но пак, за да не се оскъпява колата допълнително, няма сензор за отваряне с крак. Специално внимание е отделено и на атмосферата в салона. Моделът се предлага с голям панорамен покрив и намалени нива на шум с използване на удебелени и допълнително фолирани стъкла и елементи в конструкцията.
За наше съжаление Bigster не се предлага със 7 места. Това би позволило данъчен кредит у нас, но автомобилът е разработван за глобалния пазар, а не за територии със специфични правила
В същата посока е направен и избора на двигатели. В центъра на кампаниите за модела е хибридната версия. Този тип модели категорично са с най-добър тренд в продажбите напоследък. Съчетава се работата на сравнително голям и напълно нов бензинов двигател 1,8 литра (109 к.с.) с електродвигател (49 к.с.). Системната мощност е 155 к.с. Въртящият момент е 170 Nm и точно тази версия имаме за тест. Тя е с нова автоматична скоростна кутия и до 80% от времето в града колата може да се движи само на ток.
Разходът ни на гориво е средно с 6,5 литра на 100 км, като колата не е малка, а сме и трима големи, но сме и далеч над предписаните под 5 литра на 100 км. Автоматичната скоростна кутия е нова разработка и не съм сигурен, че ми харесва, но возията е много приятна. Френската връзка е много позитивна. В същото време колата е и впечатляващо обзаведена със система за адаптивен круиз контрол (но само при хибрида), системи за аварийно спиране с разпознаване на пешеходци, велосипедисти, пътни знаци, поддържане на лентата, MultiView Camera и т.н.
Следващите предложения за задвижване са също много интересни. Bigster се предлага с двигател на газ и бензин Eco-G
Той е по-голям и по-силен от аналогичния вариант при Duster. Използва мека хибридна технология 48V и има 30% по-нисък разход от стандартната версия. Мощността е 140 к.с. а пробегът до 1450 км. Интересът към тази версия логично у нас е сериозен – още повече, че тя е и с базовата версия на обзавеждане с най-ниската цена. Бензиновият вариант TCe 140 е на свой ред с 1,2-литровия модерен агрегат (работещ по цикъла на Милър), мек хибрид 48V, с мощност 140 к.с. и въртящ момент 230 Nm. Както и Eco-G e с 6-степенна механична скоростна кутия. Тази версия е семпла и екологична с капацитет на теглене на каравана до 1,5 тона.
Специално внимание заслужава и вариантът със задвижване 4×4 TCe 130, също мек хибрид, с 5 режима на движение. Версията е със система за спускане и по наклон и по-добри възможности за движение в лоши условия, недобър път или дори извън него. Тази версия би могла да бъде удобна и предвид клирънса на модела от над 20 см, но удължаването на модела и по-големите надвеси го правят по-скоро удобен за по-лоши условия и път. В край на краищатата, това е преди всичко един по-голям и по-удобен SUV.
View this post on Instagram