Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 Дамите във Формула 1

Дамите във Формула 1

328
0

Снимки: Getty Images Shell, архив ClubF1

Преди известно време Дженсън Бътън предизвика поредния спор относно възможностите на жените да се състезават във Формула 1.

Английският пилот грубичко отбеляза, че месечните неразположения и по-големите гърди са достатъчни, за да не бъде възможно една дама да се състезава в днешната Гран при. Дженсън не е нито първият, нито вероятно последният невярващ, че жена може да се надбягва редом с мъжете. Изтъкваните от мнозина аргументи против такава вероятност варират от липса на подходящи физически данни и достатъчно физическа сила, до работата на полукълбата, липсата на дисциплина и подход и недостатъчна агресивност.

Но жени пилоти все пак е имало и то не малко. Още преди Втората световна война чехкинята Елишка Юнкова е била мъжете неведнъж.

В ралита Мишел Мутон едва не спечели шампионата, а години по-късно Юта Клайншмид взе убийствения Дакар.

С кола от Гран при наскоро тест направи британката Катрин Леге, а преди нея американката Сара Фишер, която успешно кара в Америка. Пак там в Инди 500 през последната година красавицата Даница Патрик за малко загуби победата.

Жени-пилоти във Формула 1 обаче наистина почти не е имало. Всъщност те буквално се броят на пръсти.

Първата дама се появява обаче още почти в началото на съществуването на световния шампионат. Италианката Мария Тереза де Филипис се състезава в три старта за Мазерати през 1958 г., като най-добрият й резултат е десето място в Гран при на Белгия (на две обиколки зад победителя Тони Брукс).

През 1958 г. в Монако тя и още 14 мъже не успяват да се класират за състезанието, като между тях е пилотът на име Бърни Еклестън, откогота Мария все пак има по-добро време. Година по-късно пак в Княжеството отново тя отново не успява да мине ситото на квалификацията. Мария Тереза се оттегля от спорта, не на последно място и заради смъртта на французина Жан Бера, който е нещо като втори баща за нея.

През 1975 г. Мария Грация Ломбарди, по известна като Лейла, става първата жена, спечелила точка (макар и половинка) във Формула 1.

Тя кара частен Брабам и е подкрепена от различни спонсори в отделните състезания, между които са Шел и Лаваца.

В семейството й никой не се интересува от автомобилен спорт.

Най-бързото превозно средство, притежавано от фамилията, е колело с десет скорости. Самата тя тренира хандбал като малка и е доста здрава. Но един ден се пали по колите и стига чак до Формула 1.

С подкрепата на милионера граф Гуги Занон Лейла на практика си купува мястото първо в Марч, а после и в Брабам, където остава за 12 състезания през 1975 и 1976 г. Половинката точка печели за шестото си място в Гран при на Испания ’75. Стартът за малко не е отложен, след като Емерсон Фитипалди позира за снимка, подпрян на една от предпазните бариери, която поддава на тежестта му. Повдига се въпросът за сигурността на пилотите и те се съгласяват да се надбягват едва след сериозен натиск от страна на шефовете на отбори и организаторите на надпреварата. В 26-ия тур Ралф Щомелен катастрофира и се удря в бариера, която се троши – убити са един стюард, репортер и двама пожарникари. Състезанието е спряно, но тъй като са изтекли две трети от него, то финиширалите получават половината полагащи се точки. Лейла взима 0,5 точки за шестото си място.

Освен едно седмо място на Нюрбургринг малко след това, останалите резултати на Ломбарди са разочароващи. Тя си тръгва от F1 след Австрия ’76. Продължава да се състезава в НАСКАР, спортни коли, но е принудена да прекрати окончателно кариерата си заради заболяване. Умира от рак през 1992 г.

Сякаш увлечена от еуфорията по участията на Ломбарди, а англичанка Давина Галика също стига до Формула 1. Бивша скиорка, участвала на четири зимни олимпиади, тя дълго време държи рекорда за скорост при спускането на жените. И в трите си опита във Формула 1 обаче не успява да се класира за състезанията (Гран при на Англия ’76, Гран при на Аржентина и Бразилия ’78), като кара Хескет с подкрепата на Олимпус. През 90-те постига успехи в надпревари с камиони, печелейки британския шампионат Клас А.

През 1980 г. Дезире Уилсън също се проваля още на квалификацията за британската надпревара зад волана на Уилямс FW07. Състезава се в Гран при на Южна Африка същата година, но надпреварата не е включена в шампионата.

Все пак тя е единствената жена, спечелила състезание подобно на F1 – английските серии Аурора, в които се използват основно стари болиди от Гран при.

След като бързо се отказва от опита да пробие във Формула 1, Дезире кара известно време в Индикар и шампионати за спортни автомобили.

Занимава се с консултации в областта на автомобилния спорт заедно със съпруга си Алън Уилсън, който проектира състезателни писти.

Последната жена, карала болид от Формула 1 в световния шампионат, за момента е Джована Амати. Дъщеря на заможен италиански бизнесмен, тя не страда от липса на преживявания още преди да реши да става пилот: като дете е отвлечена и от баща й искат откуп.

Преди въобще да й хрумне да се занимава с автомобили, Джована и сама търси приключения. На 15-годишна възраст например тя си купува 500-кубиков мотор Хонда, който крие от родителите си в продължение на цели две години. Междувременно посещава и училище за пилоти с един от приятелите си – Елио де Анджелис.

От 1981 до 1984 г. Амати кара във Формула Абарт, през 1985-1986 е в италианската Формула 3, през 87-ма отива във Формула 3000.

Във Формула 1 Джована си купува място в Брабам за 1992 г. През зимата преди сезона се говори, че мястото е за японеца Акихико Накая, но той не успява да вземе суперлиценз за разлика от Амати. Италианката подписва буквално две седмици преди началото на сезона – механиците опитват да й напаснат седалката дори след пристигането им на Киалами. Те обаче срещат определени затруднения, тъй като едва сварват да я откъснат от фотографите и журналистите: присъствието на жена предизвиква огромно раздвижване, тимът на Брабам получава толкова публичност, колкото едва ли би събрал за цяла година.

До този момент целия опит на Джована в болид от Формула 1 са 30 обиколки в един Бенетон 191 (тестът й е организиран от Флавио Бриаторе). При липсата на пари в Брабам тестове не се организират и съответно липсата на подготовка на Амати няма как да се компенсира. След като тя не успява да мине квалификациите на първите три старта за годината, напуска и мястото й заема Деймън Хил, който също …>>>