Текст и снимка: Peter Nygaard Grand Prix Photos
Без никакво съмнение Дейвид Култард е един от най-обичаните пилоти в съвременната Формула 1, а и каквото и да се говори, преди завръщането на Жак Вилньов единствено Михаел Шумахер изпреварваше шотландеца по опит и успехи. Сега обаче пилотът от Туинхолм е изправен пред сериозен избор. Сезон 2004 е зад него и не е ясно изобщо бъдещето му от тук нататък – място в БАР, Уилямс, Минарди, трета кола в Макларън зад Кими и Монтоя?
Досегашната равносметка за Култард е 12 полпозишъна и 13 победи и като цяло кариера, преминала под етикета на пилот №2, макар и това никога да не бе официално афиширано. Първо до Деймън Хил в Уилямс, а след това – последователно до Мика Хакинен и Кими Райконен в Макларън – Култард си изгради репутация на работлив и честен, чудесен състезател, но не и на шампион. Слабата форма на тима в началото на сезон допълнително влоши позицията му на пазара за пилоти, а и перспективната за спокойно място в Ягуар се изпари. На 33 години не е лесно да намери титулярно място и шотландецът го знае, но спокойно говори за това в хотела си Сузука в съботния ден за размисъл.
– Дейвид, каква е ситуацията с ангажимента ти за догодина?
Докато не подпишеш договор, не можеш да обявиш нищо. Надявам се Бразилия да не е последната ми Гран при, но е факт, че нямам контракт за догодина. Не съм готов обаче и да спра да се състезавам. Всъщност продължавам да си търся място за 2005 г. Не бих искал и да отида да се надбягвам другаде. Правя всичко възможно, за да съм на стартовата решетка и през следващия сезон.
–
Какво ще те мотивира да се състезаваш догодина, ако колата ти не е от най-добрите?
–
Имах наистина голям късмет по време на цялата си кариера във Формула 1 да карам за топ отбори. Затова настоящата ситуация е малко разочароваща, тъй като аз самият искам да съм конкурентноспособен, да се боря за подиуми и победи. От друга страна никога няма да ми е безразлично, какво се случва с Макларън и Мерцедес, защото аз съм с този екип вече толкова дълго време – от 1996 г. Всъщност съм пилотът с най-много “прослужено” време в един отбор в историята на спорта. При такъв период се изгражда връзка, при която не можеш просто да кажеш “Не ми пука” – аз съм с този тим по-дълго, отколкото с което и да е от гаджетата ми.
–
Но мотивацията идва от желанието да се представиш възможно най-добре. А наистина искам да продължа да се състезавам догодина. Очевидно няма да имам такава възможност с Макларън Мерцедес, там всъщност възможността е ясна, но предпочитам да се състезавам, а работата със всеки тим във Формула 1 е предизвикателство.
–
Нека поговорим за последния сезон. Зима изглеждаше, че ще сте много бързи, а първата половина на сезона беше ужасна?
–
Истинският показател за това, че всъщност не сме достатъчно бързи, дойде за мен още през януари, тъй като през декември на практика тренирахме сами. Не зная, защо нещата не се получиха. Учудвах се после на всичко, което се пишеше и даже си мислех, че може …