Флавио Бриаторе се върна във Формула 1 през сезон 2024 като специален съветник в тима на Алпин, сключи споразумение с Мерцедес френският тим да използва задвижващи системи от Бриксуърт и вече чертае бъдещето на екипа. В интервю за немското издание Ауто Мотор унд Шпорт Бриаторе сподели, че „цивилният“ живот му доскучал, тъй като бизнесът му вече е разработен, а синът му отишъл да живее в Женева, където учи. Не е имал обаче желание да става шеф на отбора.
„Защо ми е? Бил съм на този пост достатъчно дълго. Искам да се занимавам с голямата картина, а не да съм във фабриката в Енстън всеки ден. Аз представям нашия президент Лука [де Мео]. За това не ми е необходима титла. Всички знаят, че аз взимам решенията“, заяви Бриаторе
„За изпълнението им са необходими тийм мениджър и технически директор. Имам опита от стария си тим Бенетон. Там трима-четирима души управляваха шоуто. По онова време имах дори още по-малко опит, но за щастие разполагах със силен технически екип в лицата на Рос Браун, Рори Бърни и Пат Саймъндс. Сега имаме добър екип с технически директор Давид Санчес и микс от стари и млади инженери. Трябва да изградим новите Рос Браун, Рори Бърни и Пат Саймъндс. Междувременно всички виждат светлината в тунела. С двигателя на Мерцедес разполагаме с основата за победи. Това е мисията. Не просто да караме в кръгчета.“
„Трябват ти точните хора на ръководни позиции. Те могат да правят каквото искат в своята област, стига да носят резултати. Ако ли не, се намесвам аз. Аз съм демократичен диктатор. Имам доверие на хората, докато те ми отвръщат със същото. Ако са лоши, ги сменям. Лошите хора заразяват всички, работещи под тях. Тези хора започват да се питат: „Защо да работя за някой, който е по-лош от мен?““, обясни Бриаторе.
Бриаторе бе движещата сила зад разговорите и в крайна сметка споразумението на Алпин да използва задвижващи системи на Мерцедес. Това предизвика бурно недоволство, стачка във Вири Шатийон, демонстрация на пистата Монца по време на уикенда за Гран при на Италия. В крайна сметка Рено изпълни решението си и програмата за агрегати за Формула 1 бе прекратена. Бриаторе е убеден, че екипът не е готов за „артист като Ейдриан Нюи“, но е задължително „поне 80% до 90% от наличните компоненти да са най-добрите, ако искаш да печелиш“.
„Французите искат да печелят. С нашия двигател това няма да стане. Толкова е просто. Ако искаме да побеждаваме, то трябва да се откажем от нещата, в които не сме достатъчно конкурентоспособни. Макларън спечели шампионата с двигател Мерцедес. Колко пъти прочетохте или чухте, че Макларън-Мерцедес е станал световен шампион? Аз нито веднъж. Хаас е Хаас, не е Хаас-Ферари“, каза италианският бизнесмен
Бриаторе обясни още, че одобрява ограничението на бюджетите, но според него в това трябва да влизат заплатите и на пилотите, и на звезди като Нюи. В противен случай големите отбори пак ще имат предимство, защото могат да си позволят големите звезди сред състезателите и инженерите. Италианският бизнесмен посочи изрично, че в Рено са доволни от него, защото „внимавам с парите им. Вярвам в ефективността. Вярвам, че имаме рецептата да печелим с 30% до 40% по-малко пари от останалите. В Бенетон бяха с 50% по-малко. Познавам този тим. Затова се върнах. Нямаше да го направя с друг отбор.“
Бриаторе даде и целите на Алпин за следващите години:
„Алпин трябва да е постоянно в топ 6 догодина. От време на време да взима може би подиум. За целта трябва да подобрим колата, което е възможно. Искаме през 2026 г. да се борим за подиуми в 50% от всички стартове. При това положение автоматично печелиш някое и друго състезание. През 2027-ма трябва да можем да се борим за титлата.“
По въпроса за пилотите Бриаторе обясни, че е говорил с Карлос Сайнц, но е искал да го ангажира за 4 години, тъй като „не ми трябва пилот, който ще ми струва скъпо, а ще хукне към друг отбор при първа възможност“. Относно Франко Колапинто предупреди, че трябва да се внимава с оценките, защото „в този спорт бързо те издигат до небесата след едно добро състезание. Но после цената скача и изведнъж се говори за 20 или 30 милиона долара“.
„Сега е моментът за смяна на поколенията. Младите пилоти са по-надъхани за успех от някого с жена, две деца и 30-40 милиона в банката. А конкуренцията е жестока. Във Формула 2 днес може да спечелиш, а утре да си 14-ти. В миналото [Люис] Хамилтън или [Нико] Розберг печелеха 70% от всички надпревари. На [Михаел] Шумахер му липсваше опит като дойде при нас. Ние първи сложихме Фернандо [Алонсо] в Минарди. [Макс] Верстапен нямаше шофьорска книжка като подкара Торо Росо. Алонсо е изключението. Той има пари, но не и деца и още иска да успее“, допълни Бриаторе.
View this post on Instagram