Стефано Доменикали отново коментира темата за календара на F1. Главния изпълнителен директор на спорта вярва, че в момента броят на стартовете не трябва да надхвърля числото 24. Доменикали също така изрази надежда, че класическите писти може да запазят местата си за по-дълго време.
Първоначалната версия на календара за 2023 г. включваше рекордните 24 старта. Но няколко седмици след публикуването на графика F1 трябваше да отмени състезанието в Китай. Ръководството на спорта така и не намери подходящ заместник на отмененото събитие в Шанхай. Следователно броят на стартовете стана 23
Преди близо месец F1 отмени и Гран при на Емилия Романя заради наводненията в италианския регион. Вероятността състезанието на пистата Имола да се проведе по-късно през годината е нищожна заради натоварения график на F1. По този начин календарът на Формула 1 за сезон 2023 отново включва 22 надпревари.
Мината година се появиха слухове, че Доменикали иска още да разшири календара на F1. Това обаче може да се случи най-рано през 2026 г. Според сегашното споразумение „Конкорд“, което изтича през 2025-та, броят на стартовете не може да надхвърля 25.
Тази седмица Доменикали бе гост на подкаста „Beyong the Grid“. В него той обясни защо не иска броят на стартовете в F1 да надхвърля 24.
„Броят състезания, който си бяхме поставили за цел тази година, беше перфектен. Но знаете много добре, че не успяхме да го постигнем поради различни причини, които знаете много добре. Това което искаме да направим през следващата година, е да не увеличаваме стартовете. Смятам. И че 24 е правилният брой надпревари, които можем да имаме“, сподели Доменикали.
„Това е числото, което се изисква от пазара. Бих казал, че това е наистина правилният баланс между това и сложността на логистиката на хората, които работят в отборите. Бих казал, че това е числото, към което трябва да се стремим, за да бъдем стабилни повече време“, добави главният изпълнителен директор на F1.
Доменикали работи активно върху календара на F1 за 2024 г. Преди два месеца се появиха слухове, че графикът за догодина може да претърпи сериозни размествания, свързани със стартовете извън Европа. Говори се, че Доменикали иска да премести състезанието в Япония през пролетта заради близостта на страната до Китай. Освен това италианецът иска да комбинира надпреварите в Маями и Канада. Така ще се намалят разходите за транспорт и логистика и ще се намали въглеродния отпечатък, който оставя F1
Миналата година F1 обяви конкурс за длъжността „търговски мениджър [за] популяризиране на състезанията“. Първата ключова отговорност, посочена в обявата, е свързана с подпомагане на ръководителя на отдела за промотиране на състезания при изпълнението на бизнес стратегията на F1 за увеличаване на бъдещия календар на състезанията до 25. Това което включва проучване, оценка, търсене и договаряне на потенциални нови места за провеждане на надпревари.
Едно от потенциалните нови места за провеждане на състезанието е Мадрид. Испанската столица приема първата в света изложба на F1, която носи името „F1 Exhibition“. През последните месеци се появиха спекулации, че Гран при на Испания може да се премести на улична писта в Мадрид.
„Вярно е, че Мадрид иска да бъде домакин на състезание в бъдеще. Засега обаче не е взето такова решение“, каза Доменикали. „Това е още един чудесен знак за състоянието на Ф1″, допълни италианецът, като подчерта, че решението за състезание в Мадрид няма да включва политически дискусии.
„През следващите няколко месеца ще бъдат проведени само търговски, технически и спортни дискусии. Сигурен съм, че ще можем да вземем най-правилното решение за F1.“
Едно евентуално състезание в Мадрид няма да се случи по-рано от сезон 2027 след като F1 има договор с пистата Каталуния до края на 2026 г.
„Не трябва да забравяме, че все още имаме договор с Барселона“, продължи Доменикали. „Ние сме наистина много, много щастливи от начина, по който Барселона се справя със своята задача. Разбира се, [интересът на Мадрид] им помогна да реагират, да настояват за подобрение, което е необходимо на всички нива навсякъде.“
„Ситуацията е следната- намираме се в момент, в който Фернандо [Алонсо] се представя невероятно добре, а Карлос Сайнц [младши] е във Ферари. Разбира се и двамата имат много фенове. Виждаме, че броят на телевизионните рейтинги в Испания расте изключително добре, така че пазарът в тази страна е много силен.“
Почти всички стартове от календара на Формула 1 имат договори поне до края на 2024 г. Изключение прави надпреварата в Белгия, която няма гарантирано бъдеще в спорта след тази година. Очакванията са Гран при на Белгия да подпише ново едногодишно споразумение с Либърти Медия и да фигурира в календара за догодина за сметка на старта в Южна Африка. Надаревата на пистата Киалами водеше преговори с ръководството на спорта, които за момента удрят на камък.
Доменикали също така настоя, че F1 иска да запази класическите си състезания в по-далечно бъдеще.
„Със сигурност е много важно историческите състезания да имат своя собствена индивидуалност. Винаги се смея, когато чувам хора, които казват, че F1 не уважава историческите състезания. Да ви кажа честно всъщност е точно обратното.“
„Винаги съм казвал, че думата „исторически“ носи голяма отговорност. Това обаче не може да се разглежда като старо и излязло от мода място. Аз смятам, че това, което искаме, е да използваме този невероятен момент, в който F1 се разраства, за да се уверим, че всички правят правилното нещо.“
„Въпросът е да разберем, че светът се развива. Някои хора може би са шокирани, че определено ново поколение хора, които сега са влюбени в F1, нямат представа кой е бил шампионът преди пет години, не 55. Те сигурно нямат представа за определен технически елемент от това, което правим. Да, би било погрешно да не го признаем.“
„Не казвам, че те са прави. Искам да кажа, че трябва да разберем какъв е правилният баланс между [историческите] неща, които трябва да използваме, за да вземем правилното решение за бъдещето.“
„Историческите състезания винаги ще бъдат част от календара. Въпреки това е необходимо някои от тях да признаят, че трябва да направят крачка напред и например да работят върху инфраструктурата.“
„Това не променя разположението на състезанията. Но феновете идват все повече и повече със своите различни нужди. Ако не им дадеш това, което заслужават, това вече не е историческо място, а място извън контекста, където не трябва да ходим“, добави Стефано Доменикали.
New races? New teams? New rules? 👀
F1 President and CEO Stefano Domenicali discusses the future of the sport on the Beyond The Grid podcast 🎧
Listen here! 👇#F1BeyondTheGrid #F1https://t.co/zX3OgCLdU9
— Formula 1 (@F1) June 14, 2023