Дукати може да загуби отбора на Прамак след края на сезон 2024. Според генералния мениджър Джиджи Дал’Иня, марката от Болоня все още не е подновила споразумението си със сателитния отбор. Той не изключи и възможността и за евентуална раздяла с Прамак.
Прамак се присъединява на към MotoGP през 2002 г. Първоначално италианският отбор работи с Хонда в кралския клас. От 2004 г. екипът започва да използва мотори на Дукати. Тази година се навършва 20-годишнина от съвместната работа между Прамак и Дукати
През годините Прамак стана изключително близък екип на Дукати. Екипът играеше ключова роля за развитието и успеха на марката от Болоня. Прамак също така се използваше като трамплин за пилоти, които после отиват в заводския отбор. През този път са преминали Андреа Яноне, Данило Петручи, Джак Милър и действащият световен шампион Франческо Баная. Всички тези пилоти са карали за Прамак, след което са се прехвърляли в заводския отбор.
Прамак печели първата победа за Прамак в Гран при на Щирия 2021 благодарение на Хорхе Мартин. Миналия сезон испанецът триумфира в още четири надпревари и става вицешампион. Тази година Мартин спечели състезанията в Португалия и Франция. В момента той води в шампионата и има аванс от 18 точки спрямо Баная.
Договорът на Прамак с Дукати изтича в края на годината. Първоначално изглеждаше, че отборът ще продължи успешното си партньорство с Дукати. Шефът на тима Паоло Кампиноти потвърди по-рано тази година, че има опция за удължаване на договора с още две години. По време на уикенда в Муджело от Прамак обявиха, че ще използват машини на Дукати още две години. После обаче се оказа, че базираният в Тоскана отбор все още не е официално потвърдил ангажимента си към Дукати
През последните месеци се появиха спекулации относно раздялата между Дукати и Прамак. Първоначално от марката не коментираха тези спекулации. Наскоро Джиджи Дал’Иня призна, че има вероятност отношенията с топ сателитния си екип.
„Рискът от загуба на Прамак е реален. Целият свят насърчава Pramac да направи нещо различно от Дукати“, заяви Дал’Иня. „За нас това би било лично и спортно разочарование. Те са с нас от много дълго време, те са част от нашия успех и това би било голямо разочарование. Мисля, че всичко все още трябва да бъде оценено Проблемът обаче съществува.“
Говори се, че Ямаха се опитва да изкуши Прамак. Японският производител не разполага със сателитен отбор близо две години. От Ямаха са готови да предложат на всеки независим екип много пари и подкрепа, за да могат да разполагат с още два мотора на стартовата решетка. Преди това японците отправиха оферта към Грезини, която беше категорично отхвърлена.
Ямаха също така може да опита да работи с отбора на Валентино Роси. Италианецът спечели 4 световни титли с марката и е неин посланик. Въпреки това няма индикации, че неговият тим е готов да се раздели с Дукати и да премине към семейството на Ямаха.
По-рано този месец стана ясно, че Хорхе Мартин ще кара за Априлия от началото на 2025 г. Няколко дни след това Дукати обяви привличането на Марк Маркес. По този начин Прамак остава без топ пилот за следващия сезон. Това може и да накара италианците да направят обратен завой и да преминат към Ямаха.
От спортна гледна точка Дукати предлага най-добрите условия на Прамак. Но от финансова гледна точка Ямаха изглежда има многобройни предимства. Говори се, че японците ще покрият заплатите на пилотите, ще предоставят мотоциклети, идентични с тези на заводския отбор и ще удовлетворят исканията на пилотите на тима
Преминаването от Дукати към Ямаха обаче не е толкова лесно за Прамак, дори и като се имат предвид уж по-добрите условия, които се предлагат. Смяната на производител ще има сериозно въздействие върху персонала на отбора. Очаква се тимът да загуби и някои от своите спонсори. По принцип Ямаха може и да обещава по-светло бъдеще. Сегашното представяне обаче има значение. Марката от Ивата няма победа в кралския клас от сезон 2022, докато Дукати доминира спорта и през тази година.
Бъдещето на тима на Прамак е от огромно значение за кариерата на Фермин Алдегер. По-рано тази година испанецът подписа договор с Дукати. Очакванията са той да замести Мартин, ако Прамак продължи да използва мотори на марката от Болоня.
„The risk is real” – Gigi Dall’Igna speaking to Sky Italia about Pramac leaving Ducati at the end of 2024 🗣️#MotoGP pic.twitter.com/zOweuucFsp
— Crash MotoGP (@crash_motogp) June 10, 2024