Снимки: LAT Renault F1, Toyota, Honda, BMW, Mercedes
Още в края на миналата година, когато всички готвеха моторите си за новия сезон и се знаеше, че те ще трябва да издържат в два състезателни уикенда без смяна, се заговори, че и това едва ли ще спре нарастването на мощността и скоростта.
След Малайзия Макс Мозли се похвали, че това е станало и демонстрира как на Сепанг и в Мелбърн вместо ново смъкване на времената в обиколка с 3,5 сек, има забавяне от 1,5 секунди в сравнение с миналата пролет.
Това със сигурност не се дължи само на моторите, но Макс поне е прав, че правенето на по-малко агрегати ще поспести около 150 000 евро на тим годишно.
– В първите състезания вероятно ще има известно намаляване спрямо миналата година и то преди всичко от предпазливост, но след това очаквам отново стойностите да се вдигнат – прогнозира точно новият конструктор на двигателите Косуърт Алекс Хитцингер.
От Ферари и BMW обясниха, че увеличеният живот изисква удебеляване и промяна на движещите си компоненти, както и малко намаляване на скоростта им на движение (оборотите) с около 500. Това пък щяло да свали около 20 к.с.
От Хонда още през декември обаче декларираха, че достигането на 1000 к.с. през тази година е напълно реално постижимо.
В крайна сметка първите състезания демонстрираха, че може би наистина предпазливостта е водила Фарари и BMW, Хонда са отишли май прекалено далеч, а точно фирми като Косуърт са прецизирали най-добре нещата.
След първите звукови анализи, както и след направените тестове през цялата зима, картината изглежда много интересна във всеки важен за представянето аспект.
Издръжливост
Двигателите на Тойота покриха най-много километри тестове от ноември до самото начало на шампионата – 35 216. В състезанията се оказаха стабилни, а и доста силни.
Хонда са втори по пробег с 28 821 км (9 000 на новия мотор), но авангардизмът в конструкцията (не само на мотора, но и на трансмисията, която определено е изключителна със смяна на предавките за 25 милисекунди), може би е прекален.
Следват Ферари с 26 967 и BMW с 25 733 км. Двете компании на практика развиха миналогодишните си мотори и нямат сериозни проблеми с издръжливостта, но вече определено на са на върха, както бе доскоро.
Интересно е, че Мерцедес направи общо 21 924 км, от които 6 600 с новия двигател. Той на практика е напълно нов с различна философия – по-дебели бутала и по-лек колянов вал от напълно авангардна сплав. Този сезон Мерцедес също, поне в началото, няма проблем с издръжливостта.
Рено не са напред в класацията на изминатите километрите (20 413), но и при тях новият дизайн, по вече изградената през 2004 г. архитектура от 72 градуса, дава напълно задоволителни резултати, без да създава особени проблеми.
Косуърт бе с 19 872 зимни километри, но само 3000 от тях са на два нови мотора, които обаче изглеждат наистина добри във всички параметри. Тимът на Минарди може да се окаже в добра позиция на Имола през този месец, когато ги използва за първи път и смени досегашния стар модел, които има и различни габарити.
Петронас на Заубер бе с най-малък пробег от под 10 000 км, но швейцарците разчитат на свършеното от Ферари.
Динамика
Без да дават абсолютна достоверност акустичните тестове в първите състезания показаха, че вероятно с най-мощният двигател сега разполага Хонда – над 940 к.с. След течовете на масло и другите проблеми обаче вероятно тази стойност може да се редуцира, но едва ли ще се намали значително.
Втори по-мощност е другият японски агрегат – Тойота – с над 910 к.с. при приблизително същия максимален режем като Хонда малко под 19 000 – (18 900 – 18 950). Агрегатът на Лука Марморини и миналата година бе един от най-добрите (на практика само главата е сменена), но сега работи с много по-добро шаси.
BMW е приблизително със същата максимална мощност, но …