Големите отбори във Формула 1 се противопоставиха на идеята за преразпределение на приходите в спорта с цел да се помогне на по-малките отбори.
Ситуацията около дистрибуцията на парите между екипите бе обсъдена подробно по време на уикенда за Гран при на САЩ, след като в рамките на броени два тима – Катерам и Маруся – се оказаха под управление на синдици. От Форс Индия, Заубер и Лотус за пореден път обясниха, че не искат подаяния, а възможност да оцелеят, тъй като настоящата схема облагодетелства единствено големите отбори.
Бърни Екълстоун дори заяви, че моделът на разпределение е лош и вероятно вината за това е негова. На следващия ден каза, че малките екипи всъщност трябвало да се научат как да не харчат повече от това, с което разполагат. Управляващият търговските права освен това бе убеден, че няма да има съгласие относно идея за преразпределение на средствата, но това не е особено трудно предвидимо, като се имат предвид отношенията в падока. Големите екипи не закъсняха с потвърждението.
– Всички изпитваме затруднения с бюджети, но трябва да оперираме в рамките на определени средства. Това няма да е правилен сценарий. Настоящите договори са до 2020 г. Ако притежателят на търговските права иска за вложи повече пари в малките отбори, то това си е техен избор и тяхна отговорност. Екипите са тук, за да се състезават, а не да се спонсорират едни други. Естествено, че им съчувствам, защото и аз съм управлявал малък екип в други шампионати. Имахме миниатюрни приходи в сравнение с това, което се печели днес. Но що се отнася до F1, промоутърът трябва да реши как иска да разпределя сумите и колко да плаща на отделните тимове. Много мило от страна на Бърни да предлага такива неща, но аз не съм убеден, че Катерам и Маруся щяха да си решат проблемите, дори да бяха получили двойно повече – заяви шефът на Ред Бул Кристиан Хорнер.
Според оглавяващия Ферари Марко Матиачи спортът преди всичко трябва да печели повече пари, което впоследствие щяло да помогне на отборите:
– Във Ферари сме съсредоточени как да тортата да се увеличи като размер, а не как да променим начина на рязането и разпределението й. Не е нужно да реагираме прекалено остро. Първо трябва да видим как да увеличим приходите, това е първият приоритет. След това е необходимо да сме сигурни, че който избере да участва в F1 е наясно с предизвикателствата. Спортът означава иновации, иновациите струват пари, сериозни и дългосрочни инвестиции. Така че ние ще продължим да инвестираме в F1 – това е фокусът ни.
Спортният директор на Мерцедес Тото Волф поне спомена, че би било добре, ако екипите разговарят с Екълстоун.
– За Бърни бе важно да преподпише с големите отбори, които са базата на Формула 1. Сега се намираме в неприятна ситуация – два екипа напуснаха, други имат проблеми. Въпросът е тимовете да обсъдят нещата с Бърни. От него зависи и ако така наречените големи отбори могат да сторят нещо, то според мен би трябвало да седнем около масата и да дискутираме – обясни австриецът. – Не мисля, че сме сред основните цели, тъй като съвсем не взимаме толкова, колкото някои други екипи. Така че нека да видим какво ще измисли Бърни.
Мненията са поляризирани и сред останалите хора в падока. Еди Джордан например смята ситуацията за ужасна. Ирландецът бе собственик на отбор от 1991 до края на 2004 г. и бе категоричен, че начинът на управление на Формула 1 в момента е твърде лош.
– Малките отбори са самата тъкан на Формула 1. Позорно е как ги третират. Лъжат ги, подвеждат ги. Беше им обещано ограничение на бюджетите, което никога не се случи. Никой не им обръща и грам внимание. На всичкото отгоре как да управляваш бизнес, след като шефът на цялата операция излиза и заявява: „Може да пусна три коли на отбор”. В крайна сметка отпаднаха екипи и това е ужасно. Кръвта на тези хора е по ръцете на мнозина, които трябва да бъдат държани отговорни. Безобразно е как третирахме колегите си – заяви Джордан пред Ройтерс. – Какво се случи с Формула 1, та не можем да се грижим за собствените си хора? Как така два отбора не са в състояние да довършат сезона при положение, че вече им се дължи награден фонд? Със сигурност съществува механизъм, чрез който можехме да избегнем това унижение за Формула 1 – празните боксове два кръга преди финала. Сега вече сигурно ли е, че може да се помогне?